Advies waterfilter

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Advies waterfilter

Berichtdoor doubleb » ma 06 sep 2021, 15:43

Met een (verbouwing in onze (bij)keuken ben ik alvast aan het voorsorteren op de aanschaf van een door mij zo gewenste Lelit Bianca, ergens binnen niet al te lange tijd hoop ik.
Ik heb de mogelijkheid gehad om een water aan- en afvoer aan te leggen. Zo kan ik de Bianca op termijn aansluiten op vast water. Ik heb me wat zitten verdiepen in waterfilters en ben uitgekomen op een Brita Purity Finest (150) systeem. Deze gebruikt geen bypass.

Kijkend naar mijn water , dat een hardheid heeft van 9,5 DH (169ppm) en een Ph van 7,9. Vraag ik mij af of deze filter voldoende is voor mijn waterkwaliteit, of dat ik me toch beter in een ander systeem kan verdiepen?
Verder vraag ik me ook nog af of ik nog iets moet controleren met betrekking tot de waterdruk uit de leiding die richting de machine gaat? Of is dat af te stellen met de draai nippel onderaan de Bianca als ik die uiteindelijk heb staan?

Overigens weet ik nog niet of ik de Bianca direct aansluit op de waterleiding, of eerst eens ga uitproberen met het waterreservoir. Is in dat geval het meegeleverde filter in combinatie met een onthardingszak om het reservoir voldoende?
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor bobbee » ma 06 sep 2021, 20:13

Een rotatiepomp kan de leidingdruk hebben. Die regelt de druk maar je machine. Hij gaat alleen open als dat nodig is.

Een vibratiepompje is een ander verhaal. Die zit niet in de Bianca maar daarbij is het beter om er een magneetklep voor te zetten die opengaat als de machine de pomp nodig heeft.

Qua waterfilter voor vaste aansluiting is de goedkoopste optie een dva die je zelf kunt regenereren. Dus 1 x aanschaffen en dan 1x per jaar regenereren met vaatwasmachine zout.
Alle andere opties zoals de brita, bwt, ever pure etc zijn gebruiksvriendelijker omdat je ze verwisseld 1x per jaar maar dat kost wat uiteraard.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor doubleb » di 07 sep 2021, 08:05

Duidelijk, dank voor de uitleg.

Met een Brita Finest ga je dus volledig voor het gemak. Ook omdat daar geen bypass in te stellen is. Een Bestmax premium (of Brita Quell) heeft als extra dat de bypass in te stellen is. Is het een nog boven het ander te verkiezen?
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor bobbee » di 07 sep 2021, 10:22

Daar kan ik je niet verder over informeren want daar heb geen kennis van.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Pti » di 07 sep 2021, 12:40

De reden om voor een Quell ipv een Finest te kiezen is vooral capaciteit, maar die heb ik je in de thuissituatie eigenlijk niet nodig. Het actieve koolfilter is na een jaar verzadigd met micro organismen en de filtercardridge zal uit hygiëne oogpunt vervangen moeten worden vaak voordat de onthardings-capaciteit is verstreken.

Natuurlijk is er nog de olifant in de kamer, dat je bij een Quell de totale hardheid kunt sturen omdat je onthard met waterstof ipv natrium, maar de keerzijde van de medaille is dat als je dat verkeerd doet je met corrosief water in de boilers eindigt. Nederlands drinkwater is goed, pas als je die laatste 2% uit je koffie wil gaan persen hoef je naar mijn mening verder te kijken dan natrium ionenwisseling.

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor doubleb » di 07 sep 2021, 16:50

Dank. Ik zal dus voor mezelf moeten nagaan waar ik de voorkeur aan geef.
Of misschien denk ik er wel te veel over na :D
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor fransg » di 07 sep 2021, 17:06

Of misschien denk ik er wel te veel over na :D
Ik redeneer zo: ik doe mijn best met aanschaf / verversen / gebruik filter, dus zet ik het piekeren erover verder van me af.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor doubleb » di 07 sep 2021, 17:21

Dat is een goede redenatie, Frans. Ik wil het direct goed doen en niet later denken; 'had ik maar'.

En hoe meer informatie ik op zoek over dit onderwerp, hoe meer het begint te duizelen.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Tim88
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 07 nov 2021, 10:34

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Tim88 » zo 07 nov 2021, 15:57

Dat het duizelt vind ik logisch; er is volgens mij veel desinformatie over de zin (onzin) van waterfilters in Nederland.
Er is nuttige informatie te vinden op pwn.nl de consumentenbond.nl en nog veel meer sites natuurlijk.
Ik ben inmiddels van mening (uit eigen ervaring met schoonmaken van mijn espressomachine) dat bij een waterhardheid tussen 7 en 8 dH geen extra maatrgelen nodig zijn. Het water in mijn buurt is 7,8 dH en het waterleiding bedrijf raadt aan geen extra maatregelen te nemen. Het nadeel van filters kan ook zijn dat bij verkeerd gebruik of onderhoud het water er juist slechter van wordt.
Succes met kiezen! :?

Yespresso
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Yespresso » wo 02 feb 2022, 21:16

Aangezien wij ook binnenkort een nieuwe keuken krijgen zie ik mijn kans schoon om me voor te bereiden op een vaste wateraansluiting. Dat geeft me ook wat meer flexibiliteit in de keuze van de volgende machine. Met een hardheid van 6,6 hier in Bilthoven, vraag ik me af of het nodig is om een filter ertussen te zetten. Ik dacht dat dat sowieso werd aangeraden maar hierboven lees ik dat tussen de 7 en de 8 dH, dit niet nodig is.
Ander vraagje: hoeveel ben je ongeveer kwijt voor een complete DVA filter installatie qua materialen?


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron