Advies waterfilter

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Rosanne » vr 18 aug 2023, 19:40

Ik heb er een van het merk DVA. De aanschaf was 89,- en moest nog een paar aansluit slangen kopen. Totaal misschien €110 en van wat ik begrepen heb kan je er jaren mee doen. Wel blijven regenereren.
Onder aan de streep goedkoper dan de BWT, al schijnt die weer beter te zijn voor de smaak van de espresso.

Die van mij had geen vies luchtje nadat ik terug kwam van vakantie, ondanks dat ik 2,5 week weg was
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Caroline11 » vr 19 jan 2024, 19:35

Nu heb ik een Rocket V niet aangesloten op de waterleiding.
Is het overdreven om een Brita waterkan aan te schaffen als ik al een filter van Rocket (zakje) in het waterreservoir heb?

Verder ken ik iemand die zweert bij een Berkley.
Daar hoor ik niemand over.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,
Caroline

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Caroline11 » do 22 feb 2024, 08:54

Afgelopen week heb ik mij nogmaals verdiept in het waterfilter gebeuren.
Helaas heeft niemand op het blog gereageerd op mijn vorige bericht.
Ik probeer het gewoon nog n keer.

Gisteren heb ik youtube filmpjes bekeken van Kaffeemacher mbt ontkalkzakjes in het reservoir.
Zij tonen in hun uitgebreide bevindingen de resultaten van serieus onderzoek. Zelfs na 100 uur in het water te liggen raakt het water niet ontkalkt. Volgens hen kunnen alle zakjes de prullenbak in. Die 100 uur haal je sowieso natuurlijk nooit als je de machine dagelijks gebruikt. Enfin het heeft totaal geen zin.

Hetgeen ze uiteindelijk aanraden is iedere 1,5 - 2 jaar een goeie service geven en niet zelf gaan klooien met ontkalk middelen.

Ik vraag me af wat het doet met de machine als ik het 1,5 jaar op zn beloop laat. Vooralsnog zie ik geen alternatief.

Heeft iemand bruikbare feedback?

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Dirk Jan » do 22 feb 2024, 09:28

Hier staat een onthardingsinstallatie in de kelder, dus de koffiemachien krijgt redelijk zacht water. Maar daar zit nog altijd kalk in. Ik dacht dat de onthardingsinstallatie afgesteld staat op DH 4.
Met zakjes in het reservoir heb ik nooit gewerkt, maar ik ontkalk de machien ook nog 1 á 2 maal per jaar. Gewoon met een 5% oplossing citroenzuur. Dat doe ik al 20 jaar zo. En dat vind ik een prettige manier van werken, niet onbelangrijk.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Ben70 » do 22 feb 2024, 09:54

Ik dacht dat die zakjes van Bilt oscar een reactie met het water aangaan waardoor kalk onschadelijk word maar het nog wel in het water zit, anderen kunnen dat misschien wel uitleggen hoe dat precies zit.mij ontbreekt de kennis daar voor.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor fransg » do 22 feb 2024, 10:02

Gisteren heb ik youtube filmpjes bekeken van Kaffeemacher mbt ontkalkzakjes in het reservoir.
Zij tonen in hun uitgebreide bevindingen de resultaten van serieus onderzoek.
Heb je de link naar dat filmpje? Dan kan ik zien of ik het serieus onderzoek zou noemen.

De Oscar Bilt zakjes lijken goed te werken. Peter van kafko.nl zweert erbij -- hij heeft de machines in onderhoud waar deze in zijn gebruikt en hij ziet weinig of geen verkalking in die machines over langere tijd.
Zelfs na 100 uur in het water te liggen raakt het water niet ontkalkt.
Hoe hebben ze dat aangetoond?
Hetgeen ze uiteindelijk aanraden is iedere 1,5 - 2 jaar een goeie service geven
Dat is sowieso geboden, los van wat voor water je gebruikt.

en niet zelf gaan klooien met ontkalk middelen..
Hoezo is het nu ineens 'klooien'?

Een Bilt zakje in je reservoir is geen klooien, kost weinig moeite toch.

Ik heb een BWT Bestmax S filter, gaat een paar maanden mee.

Zodra ik zie dat mijn waterkoker op de spiegelende metalen bodem 'mistig' begint te worden van kalkaanslag koop ik een nieuw filter en dan zie ik weer maanden geen aanslag / kalkafzetting.

Dat is voor mij voldoende indicatie dat het werkt.
Ik vraag me af wat het doet met de machine als ik het 1,5 jaar op zn beloop laat.
Gewoon niks doen, is ook heel goed, dan zie je na 1-2 jaar wel wat het resultaat is toch?

Vooralsnog zie ik geen alternatief.
Ik wel maar dat is heel persoonlijk

;-)
Heeft iemand bruikbare feedback?
Feedback genoeg, en als je het opzoekt zie je dat er in de afgelopen jaren al heel veel is geschreven over dit onderwerp. Je kunt het dan nog eens vragen opdat anderen het herhalen maar je kunt ook gewoon lezen wat er al over is gezegd...

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Caroline11 » do 22 feb 2024, 10:42

Ik heb wel degelijk alles gelezen maar ben juist nav alle info op zoek naar de meest eenvoudige oplossing. Vandaar mijn vraag over die koolstoffilter.

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Caroline11 » do 22 feb 2024, 10:44

Dus die koolstoffilter van Berkley.

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Caroline11 » do 22 feb 2024, 10:48


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor fransg » do 22 feb 2024, 10:49

Dus die koolstoffilter van Berkley.
Koolstof ontkalkt niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron