Advies waterfilter

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Caroline11 » do 22 feb 2024, 12:51

Correctie
Bereiden.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Rosanne » do 22 feb 2024, 23:39

Ik heb op een ongebruikte kraan in de garage een Dva 5l aangesloten. Via die Dva tap ik dan vervolgens mijn water. Verder regenereer ik hem iedere 3 maanden met onthardingszout zodat het hars in de Dva “opgeladen” blijft.

Ik zou eigenlijk nog eens ergens willen testen hoeveel zachter het water uit mijn Dva is, in vergelijking met gewoon kraanwater. Maar heb me nog onvoldoende verdiept in welke tests daarvoor betrouwbaar zijn.
Dan kan je namelijk oordelen of het écht iets doet.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor bobbee » vr 23 feb 2024, 07:37

Druppel test werkt goed. Zijn setjes voor.

https://www.wateronthardershop.nl/167-i ... en%20heeft.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Rosanne » vr 23 feb 2024, 09:05

Druppel test werkt goed. Zijn setjes voor.

https://www.wateronthardershop.nl/167-i ... en%20heeft.
Goede tip, dankje! Ik ga er eens naar kijken
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor fransg » vr 23 feb 2024, 10:01

De 'keteltest' is ook simpel en effectief: kook het water lang in een brandschone ketel of pan met spiegelende bodem, kijk of er residu op de bodem blijft liggen.

schone ketel:
IMG_9253.jpg
bij zeer hard water zoals men in het buitenland heeft zie je al meteen vlokken op het kokende water drijven:
Scherm­afbeelding 2024-02-23 om 10.03.05.png
En de bodem is na enkele dagen al behoorlijk aangekoekt:
Scherm­afbeelding 2024-02-23 om 10.03.13.png
Als je dat ziet begrijp je wel waarom men overal jaloers is op ons kraanwater en waarom men zich een kriek lacht als ze zien dat wij ons nog druk maken erom ;-)

Een vriendin van mij heeft lang bij de politie gewerkt en een keer sprak ze een vrouw die hier als immigrant was en die aangifte kwam doen van mishandeling. Haar man had haar gedwongen kraanwater te drinken, hij wilde geen Spa meer voor haar betalen. Vanuit haar achtergrond voorstelbaar want in haar thuisland is kraanwater drinken een garantie voor ernstig onwel geraken ;-)
Laatst gewijzigd door fransg op vr 23 feb 2024, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor bobbee » vr 23 feb 2024, 10:05

Dat is natte vinger werk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor gilleko B. » vr 23 feb 2024, 10:14

Dat ons kraanwater redelijk goed is merkte ik in Japan, ik kan daar nog een chloorachtige smaak herrinneren. Maar wat minder kalk zou het water ideaal maken. Ik zelf filter het door een BWT filter in een kan. Eerst 2 keer filteren, vond ik wel een hoop hassle, nu maar 1 keer. Meet af en toe met zo'n waterstrip. Komt ooit een beurt aan waar de stoomboiler laat doorspoelen, kan ik er gelijk in kijken in hoeverre er kalkaanslag is.




Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Ben70 » vr 23 feb 2024, 10:19

Wat ik niet begrijp is hoe die oscar zakjes hun werk kunnen doen
zon zakje hangt daar stil op de bodem van de watertank, het water circuleert niet door de zakjes
en na tenminste 8 uur zou het water ontkalkt zijn,hoe dan?
bij een DVA water ontharder bijvoorbeeld loopt het water door de hars, dus dan begrijp ik het dat het water behandeld word
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor bobbee » vr 23 feb 2024, 10:39

Wat ik niet begrijp is hoe die oscar zakjes hun werk kunnen doen
zon zakje hangt daar stil op de bodem van de watertank, het water circuleert niet door de zakjes
en na tenminste 8 uur zou het water ontkalkt zijn,hoe dan?
bij een DVA water ontharder bijvoorbeeld loopt het water door de hars, dus dan begrijp ik het dat het water behandeld word
Weet ik niet. Geen antwoord op de vraag maar ik heb wel een keer een officiële labtest laten doen met mijn kraanwater en water na 8 uur contact met de oscar en uit die test bleek dat het werkt. De kopie ervan is helaas verloren gegaan door een stommiteit van mij... leden die al lang hier zijn kunnen het wel bevestigen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Advies waterfilter

Berichtdoor Pti » vr 23 feb 2024, 11:03

De stoffen in de oplossing (het water) hechten zich liever aan de hars, vanderwaalskrachten doen de rest. Daarom is er ook naar verhouding veel regeratievloeistof (pekelwater) nodig om een harskern te regenereren. Dat laatste is dacht ik ook de reden dat dat water in een DVA niet te lang stil mag staan, niet omdat de watersamenstelling verandert maar omdat regenereren anders moeilijker wordt.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron