Welke tool om douchescherm verwijderen

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor ronald22 » vr 26 nov 2021, 10:33

Deze week IMS doucheschermpje ook ontvangen en vanmorgen met de bandenlichter eruit gehaald. Ik constateer dat het behoorlijk moeilijk ging. Ik was bang dat ik het zeefje ook zou beschadigen maar gelukkig liep het goed af.

Waarschijnlijk ligt het aan welke machine je hebt, al zijn het E61 groepen. Bij de Strega gaat het behoorlijk lastig.
Machine eerst op laten warmen zodat de ring zacht wordt. Of koop een silicone ring. Die blijven zacht.
Machine heb ik af laten koelen, misschien moest ie iets warmer zijn. Ik gebruik ook een silicone ring
Bedankt voor de tip.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor Keyser » za 27 nov 2021, 08:48

Voor mijn Strega gebruik ik Repa Groepring Siliconen 8mm.
Past dat? Of heb je hem dunner geschuurd?
Omdat de Strega een standaard maat van 7.5mm heeft. Hier op de website zeggen ze dat het niet past:

https://www.bluestarcoffee.eu/bezzera-e ... 7439-p.asp

Ik vraag het, omdat ik nu een opgeschuurde siliconen ring gebruik, omdat ik nergens een 7.5 mm kan vinden.
Deze past zonder moeite

https://www.vanpommeren.nl/Repa-Groepri ... 486050REPA
Gisteren gehaald bij van Pommeren. Past helaas niet. Althans, ja de ring gaat erin, maar hij is te dik/hoog, namelijk 8mm en niet 7,5mm zoals de Strega voorschrijft. Je kan het ook voelen: je voelt dat hij iets uitsteekt.

Daardoor kan je de filter drager niet gemakkelijk op half 6 zetten. Hij komt nu maximaal tot half 7 en daarvoor moet ik de machine bij het indraaien tegenhouden anders schuif je de Strega opzij. Los van de stand gaat het indraaien niet prettig.
Nu weer mijn geschuurde ring erin gedaan.
Ga toch maar eens kijken naar de originele rubberen ring.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor ronald22 » za 27 nov 2021, 09:02



Past dat? Of heb je hem dunner geschuurd?
Omdat de Strega een standaard maat van 7.5mm heeft. Hier op de website zeggen ze dat het niet past:

https://www.bluestarcoffee.eu/bezzera-e ... 7439-p.asp

Ik vraag het, omdat ik nu een opgeschuurde siliconen ring gebruik, omdat ik nergens een 7.5 mm kan vinden.
Deze past zonder moeite

https://www.vanpommeren.nl/Repa-Groepri ... 486050REPA
Gisteren gehaald bij van Pommeren. Past helaas niet. Althans, ja de ring gaat erin, maar hij is te dik/hoog, namelijk 8mm en niet 7,5mm zoals de Strega voorschrijft. Je kan het ook voelen: je voelt dat hij iets uitsteekt.

Daardoor kan je de filter drager niet gemakkelijk op half 6 zetten. Hij komt nu maximaal tot half 7 en daarvoor moet ik de machine bij het indraaien tegenhouden anders schuif je de Strega opzij. Los van de stand gaat het indraaien niet prettig.
Nu weer mijn geschuurde ring erin gedaan.
Ga toch maar eens kijken naar de originele rubberen ring.
Heb je dit ook als je de filterhouder met een shot er in doet?
Apart, ik ondervind geen probleem.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor ronald22 » za 27 nov 2021, 09:18

De ring moet er wel goed ingedrukt worden. Ik pers de ring zo goed als mogelijk met de vingers erin. Daarna de machine aanzetten.
Als deze warm is dan de filterhouder erin en dan draai ik zo ver mogelijk naar rechts. Dit is bij mij meer dan 45 graden. Dan zit de ring goed. Daarna draai ik terug en zet deze op 10 graden. Als ik koffie zet dan zet ik hm op half 7.

De ring smeer ik wel in met silicone vet!
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor Ypuh » za 27 nov 2021, 10:18

Ik denk dat ik het zeefje elke 2-3 weken een keer loshaal. Soms iets vaker. Als de machine warm is een fluitje van een cent. Het water met Puly Caff wordt dan wel bruin, maar echt vies wil ik het zeefje niet noemen.

Die van een bandenlichter is wel een goede tip! Hoef ik mijn theelepeltjes ook niet steeds terug te buigen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor Keyser » za 27 nov 2021, 10:21

De ring moet er wel goed ingedrukt worden. Ik pers de ring zo goed als mogelijk met de vingers erin. Daarna de machine aanzetten.
Als deze warm is dan de filterhouder erin en dan draai ik zo ver mogelijk naar rechts. Dit is bij mij meer dan 45 graden. Dan zit de ring goed. Daarna draai ik terug en zet deze op 10 graden. Als ik koffie zet dan zet ik hm op half 7.

De ring smeer ik wel in met silicone vet!
Ik doe alles zoals jij het beschrijft. Behalve met de machine aan. Zal dat nu proberen. Maar zoals het zelf al zegt: jouw filter drager staat op half 7. Die van mij op half 6.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor ronald22 » za 27 nov 2021, 10:26

De ring moet er wel goed ingedrukt worden. Ik pers de ring zo goed als mogelijk met de vingers erin. Daarna de machine aanzetten.
Als deze warm is dan de filterhouder erin en dan draai ik zo ver mogelijk naar rechts. Dit is bij mij meer dan 45 graden. Dan zit de ring goed. Daarna draai ik terug en zet deze op 10 graden. Als ik koffie zet dan zet ik hm op half 7.

De ring smeer ik wel in met silicone vet!
Ik doe alles zoals jij het beschrijft. Behalve met de machine aan. Zal dat nu proberen. Maar zoals het zelf al zegt: jouw filter drager staat op half 7. Die van mij op half 6.
Afbeelding
In rust laat ik hm op half zeven en met koffie zetten gaat ie naar de half 6
Ik gebruik wel een naked filter
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor Keyser » za 27 nov 2021, 10:32


In rust laat ik hm op half zeven en met koffie zetten gaat ie naar de half 6
Ik gebruik wel een naked filter
Zojuist in een warme machine gedrukt: au vingersAfbeelding

Even onder elkaar

Opgeschuurde ring, minder dan 8mm. Half 6 en beweegt er soepel in.
Afbeelding


8mm ring. Half 7 en gaat er stroef in. Filter drager oren zullen moeten inslijten. Misschien is dat het verschil bij ons.
Afbeelding


Naakter komen ze niet, behalve op bepaalde strandenAfbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor ronald22 » za 27 nov 2021, 10:41

Zojuist mijn single filter houder erin gedaan die nooit is gebruikt en komt idd niet verder dan half 7
Heeft dus met slijtage te maken

Koffie zetten op half 7 of 6 maakt ook niet uit 😉
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13274
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Welke tool om douchescherm verwijderen

Berichtdoor bobbee » za 27 nov 2021, 10:53

Zelfde probleem had ik met rode silicone ringen in de Strega. Schuurpapiertje en afvlakken aan de kant met scherpe hoeken.
Net zolang tot hij past.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron