filterbakjes vragen

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

filterbakjes vragen

Berichtdoor MdB » do 25 nov 2021, 10:40

Hallo, beginner hier!
afgelopen zondag mijn espresso machine opgehaald en sinds gister ook mijn maler binnen (zie voorstel draadje in het beginners forum)
Nu was ik al wat aan het klooien geweest maar ik vroeg me af wat forumleden hier zouden adviseren qua gebruik van filterbakjes.

bij de espresso machine kreeg ik 4 filterbakjes mee. Degene die de vorige eigenaar gebruikte waarmee ik de koffie ook geproefd heb was een 20g Baristapro IMS bakje. Daarnaast verder een Keesvanderwesten 20g bakje, een LM (La marzocco??) 17g bakje, en een nog iets ondieper bakje waar volgens mij heel vaag NR of IR op staat maar geen gewicht.

Mijn vraag is dus welke jullie zouden adviseren. Mij leek het fijner om met een bakje met lager volume (heb dus dat kleinste bakje gebruikt met een dosis van 15g tot nu toe) een beetje een gevoel voor espresso te krijgen en niet iedere keer 20g koffie weg te gooien bij een mislukte shot. Aan de andere kant denk ik dan, de koffie bij de verkoper smaakte goed met het 20g IMS bakje dus misschien kan ik die beter gebruiken omdat dit bij hem in ieder geval lekkere espresso opleverde. Met de gedachte dat de druk en temperatuur dus in ieder geval werken bij het het gebruik van dit bakje.

hoor graag wat jullie aan zouden raden. Een nieuw bakje aanschaffen is ook zeker een optie trouwens.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: filterbakjes vragen

Berichtdoor fransg » do 25 nov 2021, 10:47

Aan de andere kant denk ik dan, de koffie bij de verkoper smaakte goed met het 20g IMS bakje dus misschien kan ik die beter gebruiken omdat dit bij hem in ieder geval lekkere espresso opleverde.
Precies! Die paar gram extra zijn een zeer klein deel van de extra kosten die je maakt, en intussen bespaar je meerdere Euro's die je anders per slok moest betalen in koffiezaakjes voor zeer matige espresso ;-)

Wat filterbakjes betreft ben je uitstekend voorzien.

Ik heb een flinke collectie filterbakjes maar wissel hóógst zelden, omdat het elke keer weer wat aanpassing van de routine vraagt en de koffie sowieso al verrukkelijk is.

Welke bonen / maler gebruik je?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: filterbakjes vragen

Berichtdoor MdB » do 25 nov 2021, 12:28

Ik heb een abbonement van Wakuli wat ik altijd voor filter koffie gebruikt heb. Was ook wel van plan dat voor espresso te proberen.
Nu net nieuwe bonen binnen. Gewassen arabica uit Timor-leste (in de buurt van Indonesië). Gebrand op 18-11 (ik zou zeggen medium gebrand)

Maler: G-iota DF64

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: filterbakjes vragen

Berichtdoor fransg » do 25 nov 2021, 12:37

Klinkt als goeie branders en nette bonen. En prima maler.

Branding voor filter is wel wat lastiger in espresso apparatuur.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron