Weber unibasket

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weber unibasket

Berichtdoor fransg » vr 13 jan 2023, 09:36

De puck, een samengeperst maalsel koffieboonsnippers die enigszins in elkaar grijpen, wordt nat en verandert dan in een soepel sponsachtig geheel dat kan uitzetten (als de zuiger iets omhoog wordt gebracht) en krimpen (onder druk) en intussen gelijkmatig in- en uitstroom heeft, water in, espresso uit. Gaatjes die je naderhand bovenop de puck ziet die komen niet van waterstralen die er doorheen liepen maar van CO2/lucht dat aan de bovenkant eruit ploft zodra de extractie voorbij is en de druk bovenop de puck is weggevallen. Zoals een flesje spa rood ook ineens begint te borrelen zodra je de dop losdraait.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Weber unibasket

Berichtdoor gilleko B. » vr 13 jan 2023, 12:07

De puck, een samengeperst maalsel koffieboonsnippers die enigszins in elkaar grijpen, wordt nat en verandert dan in een soepel sponsachtig geheel dat kan uitzetten (als de zuiger iets omhoog wordt gebracht) en krimpen (onder druk) en intussen gelijkmatig in- en uitstroom heeft, water in, espresso uit. Gaatjes die je naderhand bovenop de puck ziet die komen niet van waterstralen die er doorheen liepen maar van CO2/lucht dat aan de bovenkant eruit ploft zodra de extractie voorbij is en de druk bovenop de puck is weggevallen. Zoals een flesje spa rood ook ineens begint te borrelen zodra je de dop losdraait.
Prachtig antwoord! Ik ga erover nadenken.

Afbeelding


tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Weber unibasket

Berichtdoor tohenk2 » za 21 jan 2023, 19:02

En na de WAFO & Weber heeft nu ook Sworksdesign een andersoortig bakje uitgebracht. Ipv dikte wordt steviger materiaal geclaimd. Helaas, ook dit bakje is prijzig…

(En als ik de test van Socratic Coffee goed begrijp is het met een WAFO in ieder geval makkelijker om een hogere extractiewaarde te krijgen dan met een VST. Of dat positief uitwerkt op de smaak… staat nergens.)

https://sworksdesign.com/Billet-Basket-p515767358

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Weber unibasket

Berichtdoor HanR » za 21 jan 2023, 19:50

De essentie van sworksdesign bakje lijkt me dat het vormvast is.
Qua produktie is de bijzonderheid dat het gedraaid is en niet gestampt.
Het gebruikte materiaal is bonus.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Weber unibasket

Berichtdoor gilleko B. » za 21 jan 2023, 20:50

Als ik zie dat bij al die mandjes de volledige bodem van gaatjes is voorzien, dan lijkt mij dat de puckprep perfect moet zijn. Over die gehele breedte moet het water gelijkmatig door de koffie heen komen.






Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron