Waterontharder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterontharder

Berichtdoor fransg » wo 04 jan 2023, 14:22

Ik check de effectiviteit van de waterontharder ook aan de hand van de spiegelende bodem van de waterkoker!

Sinds ik dat doe vervang ik mijn BWT in-line ontharder elke 6 maanden ipv eens per jaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Waterontharder

Berichtdoor gilleko B. » wo 04 jan 2023, 14:30

Brinta doet wel wat, voor een week, hooguit 2 weken. Kortom, duur en beter om iets anders te kiezen.
werkt dat ook goed Brinta? lijkt me een smeerboel worden Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik filter mijn water 2 keer met BWT filters, zou het liefst gewoon een waterontharder daar waar het water het huis inkomt willen hebben.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Waterontharder

Berichtdoor Frup » wo 04 jan 2023, 16:48

Die hoeft toch niet precies te komen waar het water het huis binnenkomt?
Wij hebben een bypass laten maken. De waterleiding in de meterkast werd, vlak na de watermeter, onder de vloer door omgelegd naar de bijkeuken. Daar staat de ontharder. Achter de ontharder loopt een leiding terug naar de meterkast (en de rest van huis).
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Waterontharder

Berichtdoor HanR » wo 04 jan 2023, 17:04

Handig. Veel mensen zeggen af te zien van een centrale ontharder, omdat ze "geen afvoer in de meterkast hebben".

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Waterontharder

Berichtdoor Dirk Jan » wo 04 jan 2023, 20:18

Ja, inderdaad handig. Wij hebbende leiding ook aangepast zodat de ontharder op een voor ons goede plek kwam te staan.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

maurice1
Berichten: 347
Lid geworden op: za 13 aug 2022, 16:30

Re: Waterontharder

Berichtdoor maurice1 » do 05 jan 2023, 15:49

Brinta doet wel wat, voor een week, hooguit 2 weken. Kortom, duur en beter om iets anders te kiezen.
werkt dat ook goed Brinta? lijkt me een smeerboel worden Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ik filter mijn water 2 keer met BWT filters, zou het liefst gewoon een waterontharder daar waar het water het huis inkomt willen hebben.

Afbeelding
Welk BWT filter gebruik je?
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

Re: Waterontharder

Berichtdoor walberg » ma 03 apr 2023, 14:10

Ja, die Brita is schreeuwend duur (althans die kleine patronen die je in een schenkkan plaatst). Mijn La Speciale Vivaldi heeft een voorraadbak waar bijna 2 liter in blijft staan die je dus ook weggooit. Ik zal eens kijken of ik in de keuken een nieuwe kraan kan zetten (dan ook meteen een keramische) en daaronder een aftakking met aansluiting waar ik dan een echte grote filter op aan kan sluiten die direct op mijn Vivaldi ingang aangesloten kan worden. Nu gooi ik de helft steeds weg. Dat gaat hard.

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Waterontharder

Berichtdoor Ben70 » ma 03 apr 2023, 14:47

Ja, die Brita is schreeuwend duur (althans die kleine patronen die je in een schenkkan plaatst). Mijn La Speciale Vivaldi heeft een voorraadbak waar bijna 2 liter in blijft staan die je dus ook weggooit. Ik zal eens kijken of ik in de keuken een nieuwe kraan kan zetten (dan ook meteen een keramische) en daaronder een aftakking met aansluiting waar ik dan een echte grote filter op aan kan sluiten die direct op mijn Vivaldi ingang aangesloten kan worden. Nu gooi ik de helft steeds weg. Dat gaat hard.
ik vul elke avond de water tank, en wat er overdag uit is geschonken vul ik in de avond weer aan. een zakje er in van bilt 150(hanr)
en om de 2 maanden maak ik die tank schoon en leg er weer nieuw zakje in,werkt prima
en ik gooi niets weg.ik heb niet de indruk dat ik oud water drink
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2194
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Waterontharder

Berichtdoor omeCo » ma 03 apr 2023, 15:05

Ja, die Brita is schreeuwend duur (althans die kleine patronen die je in een schenkkan plaatst). Mijn La Speciale Vivaldi heeft een voorraadbak waar bijna 2 liter in blijft staan die je dus ook weggooit. Ik zal eens kijken of ik in de keuken een nieuwe kraan kan zetten (dan ook meteen een keramische) en daaronder een aftakking met aansluiting waar ik dan een echte grote filter op aan kan sluiten die direct op mijn Vivaldi ingang aangesloten kan worden. Nu gooi ik de helft steeds weg. Dat gaat hard.
ik vul elke avond de water tank, en wat er overdag uit is geschonken vul ik in de avond weer aan. een zakje er in van bilt 150(hanr)
en om de 2 maanden maak ik die tank schoon en leg er weer nieuw zakje in,werkt prima
en ik gooi niets weg.ik heb niet de indruk dat ik oud water drink
Hier idem. Voor ik naar bed ga vul ik het reservoir bij. In het reservoir dobbert een zakje. Ik vervang dat om de maand. Bevalt heel goed en werkt ook goed.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Waterontharder

Berichtdoor Frup » di 05 sep 2023, 21:06

Vanwege een mogelijk aanstaande verhuizing, vandaag gekeken naar een waterontharder voor het nieuwe huis.
Daarbij ook gekeken naar een meterkast model. Want dat lijkt me super handig.
Het kleinste model werd ons echter afgeraden.
Reden is, dat de ontharder een bepaalde capaciteit heeft. Op momenten dat er veel water wordt gebruikt, bijvoorbeeld als er wordt gedoucht én de wasmachine of vaatwasser draait, zal de ontharder het niet meer redden. Resultaat is dat de hardheid met ca. 3 dH kan stijgen. Zodat je dan alsnog kalk in je machines krijgt. Dit wordt ‘doorslag’ genoemd.
Kortom: een dingetje om rekening mee te houden.

Een maatje groter heeft de voetprint van 31x31cm (ong. een trottoirtegel). Dus we gaan binnenkort maar eens goed meten…
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pti en 8 gasten

cron