Filter basket VST 18 gram

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Filter basket VST 18 gram

Berichtdoor StijnFroberg » wo 25 okt 2023, 00:18

Hi all,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een 18 grams VST filter bakje. Iemand enig idee waar ik deze kan kopen?

Ik kan alleen de mandjes van IMS competition vinden (niet magnetisch) en VST met bolle wanden in plaats van rechte wanden.

Ik sta ook open voor een goed en betaalbaar mandje van een ander merk. Liefs wel magnetisch en ik heb ooit geleerd dat je het beste een filter mandjes met rechte wanden kunt hebben.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Filter basket VST 18 gram

Berichtdoor Ypuh » wo 25 okt 2023, 00:28

Die van VST zijn ook niet super magnetisch. Wel beter dan die van IMS. Pullman is het meest magnetisch van deze 3.

Je zou eens bij WB.coffee of homebarista.be kunnen kijken. Ook Blommers wil ze nog wel eens op voorraad hebben.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Erik82
Berichten: 2895
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Filter basket VST 18 gram

Berichtdoor Erik82 » wo 25 okt 2023, 08:13

Wellicht heb je je er al in verdiept maar toch even een heads-up. Als je van meer donkere brandingen houdt dan zijn de VST bakjes niet aan te raden. Ze vereisen een erg fijne maling en zorgen met donkere brandingen vooral voor overextractie wat je daar juist niet wilt hebben. Dan gaat je espresso er geheid op achteruit.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Filter basket VST 18 gram

Berichtdoor StijnFroberg » wo 25 okt 2023, 22:38

Wellicht heb je je er al in verdiept maar toch even een heads-up. Als je van meer donkere brandingen houdt dan zijn de VST bakjes niet aan te raden. Ze vereisen een erg fijne maling en zorgen met donkere brandingen vooral voor overextractie wat je daar juist niet wilt hebben. Dan gaat je espresso er geheid op achteruit.
Ik ben nog een beetje zoekende naar m'n smaak, maar is de pollman dan meer aan te raden?

Erik82
Berichten: 2895
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Filter basket VST 18 gram

Berichtdoor Erik82 » do 26 okt 2023, 16:41

Welke van de tig verschillende Pullman bakjes? Daarnaast is het nog steeds essentieel om te weten wat je voorkeur qua brandingen is en wat voor maler en machine je hebt. Waar koop je je bonen zoal? Alles is daarvan afhankelijk en zonder die informatie kunnen we je niet helpen.

Anders is het advies, koop een VST en hoop dat deze bevalt en zo niet dan heb je pech en koop je een ander bakje voor 50 euro. Alleen voor je het weet ben je een paar honderd euro verder en heb je allerlei verschillende bakjes.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Filter basket VST 18 gram

Berichtdoor StijnFroberg » ma 30 okt 2023, 11:30

Hahaha m'n vriendin zal blij zijn met dit antwoord


Ik koop bij verschillende bedrijven verschillende soorten bonen. (Brandzaak, brandmeesters, zwarte roes, wakuli)

Mijn favoriet tot nu toe is de la cabra Chelbesa Natural, Ethiopia

StijnFroberg
Berichten: 65
Lid geworden op: za 10 dec 2022, 12:26

Re: Filter basket VST 18 gram

Berichtdoor StijnFroberg » ma 30 okt 2023, 11:34

Maar bedankt voor alle antwoorden! Ik denk dat ik even ga kijken wat de dia. Van m'n tamper is en op basis daarvan de meest passende mand kopen. Dat is voor nu denk ik het handigst, dan kan ik ooit nog op basis van smaak een mandje kopen.

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: Filter basket VST 18 gram

Berichtdoor MdB » do 02 nov 2023, 15:52

Heeft VST ook filterbakjes met rechte wanden? Ik ben in ieder geval alleen bekend met de normale VST bakjes, die volgens mij wel een klein beetje taps toelopen... Frekko heeft in ieder geval de 18 g ook op voorraad (Fijne behulpzame gast die Freek).
https://www.frekko.nl/store/vst-18-gram ... ridgeless/

De bakjes die ik nu het meest gebruik zijn een 15 gram en een 18 gram van VST. En een tot 22 gram pullman 876 bakje. Sommige koffies hebben gewoon een andere dosis nodig om het beste tot hun recht te komen. Mijn default is meestal 18 gram en als dat niet werk ga ik met de andere bakjes spelen.

Ik vind beide bakjes trouwens magnetisch genoeg voor de magnetische trechter die ik op het bakje zet.
Je merkt wel dat de Pullman een rechtere wand heeft, de diameter is onderin merkbaar groter dan bij de VST bakjes. Dit kan een voordeel zijn als je zelf met een pons filterpapiertjes op maat drukt om te gebruiken onderin je filterbakje. Verder merk ik dat de Pullman iets minder mooi schoon uitklopt na het koffiezetten. Denk dat het klein beetje taps toelopen naar onder toe van de VST ook helpt dat de puk mooier los komt bij het uitkloppen.

als je niet met filterpapiertjes wil gaan werken bij het zetten van espresso zou ik je denk ik niet te druk maken over rechte/bolle wanden van het bakje. Het is vooral de weerstand die het bakje geeft door de hoeveelheid gaatjes en hoe deze geplaatst zitten die de extractie van je espresso beinvloeden. Zoals Erik ook al zei, als je van donkere branding houdt zijn de competitie stijl filterbakjes minder nuttig, dan ga je zo fijn moeten malen dat je wrange espresso krijgt.

Qua tamper, ik vind een 58.5 mm tamper het mooste passen in de VST en pullman bakjes die ik heb. de 58mm die ik daarvoor gebruikte was net een beetje te klein.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron