Re: Lekkage Isomac Zaffiro

11
Goed bezig zeg! :) zou voorzichtig met het chroom doen maar aan de andere kant ook vaak gezien dat het gewoon mee genomen wordt. Bijv in de revisie videos van dr trading...maja die heeft ook een video over ontkalken met zuur via de waterbak en dat wordt over het algemeen hier niet geadviseerd
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Lekkage Isomac Zaffiro

12
mr Blanc schreef: do 03 jun 2021, 13:31 Goed bezig zeg! :)
Dank je. Ik vind het een erg leuk, ontspannend, bijna meditatief klusje. 8-)

Tot ik om me heen keek en zag wat ik had aangericht. :mrgreen:
Maar, het is zo lekker om alles weer schoon en blinkend te krijgen en zo kan ik tenminste goed in alle hoekjes. De beetjes roest, stof en watervlekken verwijderen die her en der tevoorschijn komen. RVS en chroom dat eens lekker opgepoetst kan worden. En de warboel aan kabels... :roll:
Ik weet niet of ik dat beter ga krijgen dan het was, maar het lijkt een beetje alsof Isomac (destijds in ieder geval) nog niet van cable management heeft gehoord.

Re: Lekkage Isomac Zaffiro

14
Ik kan dit met geen mogelijkheid ont-zien. :mrgreen: maar als het nou echt niet anders kan....

Nu ik een lijstje aan het maken ben van onderdelen en middelen om alles weer in elkaar te krijgen, vraag ik me af of er een middeltje of iets tussen de koperen leidingen en de zetgroep zit om het drukdicht te krijgen. Ik zie daar geen resten van iets zitten, hoewel bepaalde delen wel iets vettig aanvoelen. Is het knellen van de twee tegen elkaar voldoende of moet daar wat tussen? Bij de aansluitingen van de leidingen en de boiler zat wel teflontape.

Re: Lekkage Isomac Zaffiro

15
Dichtingen zijn conisch. Teflon tape is niet nodig.
Dat geldt ook voor de pijpen die de groep in gaan.
Zowel de moeren als de groep moeten helemaal schoon zijn van kalk.

De vettigheid is waarschijnlijk vet dat gebruikt is voor een soepele montage.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

Re: Lekkage Isomac Zaffiro

17
Eenmaal het één los kom je het volgende tegen en uiteindelijk is de hele machine uit elkaar gaan zodat alles eens goed schoongemaakt kon worden. En alles blinkt weer prachtig.

De boiler, verwarmingselement en leidingen hebben een badje in citroenzuur gehad zodat alle kalk er weer af is.

De zetgroep is helemaal uit elkaar geweest. Alle onderdelen hebben in de soda geweekt om de koffieresten er af te krijgen. De onderdelen zonder chroom hebben een badje in citroenzuur gehad om de kalk er af te krijgen. Onderdelen met chroom heb ik waar mogelijk mechanisch kalk verwijderd. Plekken waar ik niet goed bij kon heb ik met een injectiespuit citroenzuur op gedruppeld, laten weken, wegborstelen en herhalen tot alle kalkresten weg zijn.

Het resultaat is een hele berg aan schone onderdelen. 8-) Delen van de zetgroep zien er her en der wel wat afgeleefd uit, maar meer dan dit kan ik er denk ik nit van maken. Het lijkt alsof delen ooit verchroomd waren maar dat ondertussen is afgesleten? Maar het meeste ziet er weer prima uit. Vooral de paddestoel is erg opgeknapt. En toen dus de grote vraag: krijg ik alles weer in elkaar. En ook al heb ik het nog niet kunnen testen, de achterkant lijkt heel aardig gelukt. Schoon en met alle kabels een beetje opgeruimd zoet het er aanzienlijk beter uit. De bekabeling is voor verbetering vatbaar, maar dat is een project voor een andere keer. Misschien tegelijkertijd met een PID, want die moet ook even wachten. De vrouw roept tenslotte al weer dagen om koffie. :mrgreen:

Die zal daar helaas toch nog even op moeten wachten, want bij het leveren van de benodigde ringen en pakkingen voor de zetgroep heeft iemand zitten slapen. :roll: De grootste teflon ringen zaten gisteren niet in het pakket. Ik hoop dat het betreffende bedrijf dit snel op gaat lossen zodat ik kan kijken of hij ook echt weer werkt.

Re: Lekkage Isomac Zaffiro

18
Ik bewonder je bekwaamheid enorm! Wat een klus om al die onderdelen los te hebben EN dan ook nog te weten hoe e.e.a. ooit weer een geheel wordt. Ik zou dat nooit kunnen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino