Superautomatenman maakt kennis met halfautomaat

donge900

Re: Superautomatenman maakt kennis met halfautomaat

Berichtdoor donge900 » wo 15 sep 2021, 08:14

Als ik de piston (dat ding met die zwarte hendel)
het portafilter

(o.a. in de oude horeca nog hardnekkig piston genoemd)

als die ploft staat er kennelijk nog druk op. Je zou een filmpje kunnen posten van je gehele routine.

heb je 'm bij een goeie dealer gekocht? die zou je ook de eerste beginselen hebben moeten kunnen voordoen bij aanschaf...
Ik heb hem laten bezorgen en besteld bij koffiewarenhuis. Volgens mij staat deze zelfs in het adresjes topic.

Keyser

Berichtdoor Keyser » wo 15 sep 2021, 08:35

Gebruik je ondertussen ook de verse bonen? Want bij oude bonen zoals bij de supermarkt gaat de extractie sneller en moet je heel fijn malen om dat te remmen. Zodat die puck voldoende tegendruk geeft aan het water.
Vandaar de tip van Frans om geen DE (supermarkt bonen die zeer donker en te lang geleden gebrand zijn) te gebruiken.
Die fijne maling geeft ook een modderige puck en die rotzooi.

Misschien dat de grapjes over de kopjes de indruk gaven dat we grapjes over je koffie gebruik maakten. Dat is niet zo. Cremalover gebruikt deze kopjes echt, daar vertelde hij over in een ander topic. Dus ging over hem.

Het is dus echt advies. Probeer maar en een wereld gaat voor je open. Ik heb op het begin ook supermarktbonen om dezelfde reden gebruikt als jij deed. Wist ik toen maar.....

Edit: zou dat ploffen niet komen doordat hij de machine aan het choken is door veel te fijn te malen?

MartinW

Berichtdoor MartinW » wo 15 sep 2021, 09:55

Op de website van Lelit kun je een uitgebreide handleiding downloaden.
Geeft wat meer uitleg, ook over de knopjes die te voorschijn komen bij verwijderen lekbak.

cremalover

Berichtdoor cremalover » wo 15 sep 2021, 10:00

Weinig verstand van pompmachines maar idd wat PTI zegt hendel eerste stand ispreinfusiestand dacht ik?
Of OPV die op 2 bar afgesteld staat.
Ik gok opouwe meuk( koffie) of het hendeltje aan de groep.
Pompei,Lambro ,Cremina 67,K30 vario.

donge900

Berichtdoor donge900 » wo 15 sep 2021, 10:04

Machine komt niet bij ons weg, maar als ik het zo hoor moet je gewoon het hendeltje aan de zijkant van de groep verder naar beneden duwen.
Dit was het euvel idd, dank

donge900

Berichtdoor donge900 » wo 15 sep 2021, 10:06

Op de website van Lelit kun je een uitgebreide handleiding downloaden.
Geeft wat meer uitleg, ook over de knopjes die te voorschijn komen bij verwijderen lekbak. Afbeelding
Dank voor de tip. Inmiddels heb ik deze gevonden en daar staat ook het doel van deze knoppen. Stand 1: Prioriteit koffie, stand 0 prioriteit stoom.

donge900

Berichtdoor donge900 » wo 15 sep 2021, 10:09

Weinig verstand van pompmachines maar idd wat PTI zegt hendel eerste stand ispreinfusiestand dacht ik?
Of OPV die op 2 bar afgesteld staat.
Ik gok opouwe meuk( koffie) of het hendeltje aan de groep.
klopt helemaal. Ik had idd ouwe meuk koffie om te oefenen en de pre-infusiestand verward met de uit-stand. Je denkt je goed ingelezen te hebben op dit forum, totdat jezelf aan de knoppen moet zitten is het wel even andere koek. Mijn vrouw is nog niet heel enthousiast :shock:

donge900

Berichtdoor donge900 » wo 15 sep 2021, 10:15

Gebruik je ondertussen ook de verse bonen? Want bij oude bonen zoals bij de supermarkt gaat de extractie sneller en moet je heel fijn malen om dat te remmen. Zodat die puck voldoende tegendruk geeft aan het water.
Vandaar de tip van Frans om geen DE (supermarkt bonen die zeer donker en te lang geleden gebrand zijn) te gebruiken.
Die fijne maling geeft ook een modderige puck en die rotzooi.

Misschien dat de grapjes over de kopjes de indruk gaven dat we grapjes over je koffie gebruik maakten. Dat is niet zo. Cremalover gebruikt deze kopjes echt, daar vertelde hij over in een ander topic. Dus ging over hem.

Het is dus echt advies. Probeer maar en een wereld gaat voor je open. Ik heb op het begin ook supermarktbonen om dezelfde reden gebruikt als jij deed. Wist ik toen maar.....Afbeelding

Edit: zou dat ploffen niet komen doordat hij de machine aan het choken is door veel te fijn te malen?
Zak met verse bonen toch aangebroken, scheelt idd een stuk. Ondanks dat het nog niet helemaal goed gaat, is de smaak al vele malen beter dan mijn vorige machine. Geen zuurtje te bekennen, heerlijke americano!

manduca

Berichtdoor manduca » wo 15 sep 2021, 12:01

Daar moet je je vrouw toch enthousiast mee krijgen? (al is dat bij mij niet gelukt, maar dat is niet mijn probleem :D )
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

donge900

Berichtdoor donge900 » za 18 sep 2021, 14:33

Ok, mijn vrouw is inmiddels ook best wel blij met het apparaat, omdat de koffie gewoon wel erg lekker is. Met de verse bonen krijg ik al aardige shotjes eruit. 12 gram, dan kom ik uit tussen de 24-28 gram in ongeveer 30 tellen. Wanneer gebruiken jullie de andere of grotere filters eigenlijk? Voor meerdere bakjes tegelijk? Of als men sterkere koffie wil?
Bijlagen
20210918_143017.jpg

Terug naar “Semi-automaten”