Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 13 sep 2021, 15:07

Mooi overzicht, dank!

Nog een vraag: ik snap dat een PID op een HX wat minder toegevoegde waarde heeft. Maar op een single boiler kan deze toch juist wel nut hebben?
Als het zaakje stabiel is wel.Anders heb je er niks aan.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Ypuh » ma 13 sep 2021, 15:41

@Pti, omdat ik je input altijd wel waardeer en we er nu toch zijn, heb ik net even 2 filmpjes gemaakt.

1. Apparaat staat al 2 uur idle, geen cooling flush vooraf
2. 1-2min na het zetten van bovenstaande espresso een korte flush om het apparaat gereed te maken voor een tweede

Hamvraag; voegt een flush iets toe in deze? Mijn mening is van niet. De temperatuur van deze specifieke machine temperatuur stabiliseert dusdanig snel dat hij alweer opgewarmd/afgekoeld is met als gevolg dat je geen verschil proeft.

Ik zie @Starred een beetje dezelfde stappen/cliches doorlopen als ik zelf gedaan heb, maar nu ik zelf iets meer inzicht en voorkeur opgebouwd heb, ben ik het er niet automatisch mee eens of oneens (het internet vind ik doorgaans té zwart-wit, in de zin dat een miniem verschil/voorkeur je een totaal andere kant opstuurt).

Een PID en daarbij behorende temperatuurregeling op een HX kan bijvoorbeeld wel een toevoeging zijn (zowel qua smaak als bedieningsgemak), getuige ook de populariteit van de Mara-X. Anderzijds; een goed afgestelde machine en daarop afgestelde routine heeft geen PID nodig. De vraag is dan weer; hoe bereik je als beginner zo'n goede afstelling/routine als je geen temperatuur sensor hebt of verstand van pompdruk etc.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » ma 13 sep 2021, 16:21

Met een single boiler kun je natuurlijk perfect stomen en koffie zetten tegelijk. En kan de stoom gigantisch en eindeloos zijn. Hangt van de boiler af.
Niet als we het uitsluitend over machines met een pomp hebben, de zogenaamde single boiler dual use machines. Ik snap wat je bedoeld te zeggen en het in de typerende cremalover toon gebracht wordt, maar het voegt in deze helaas niets toe, jouw liefde voor de Cremina wordt in meerdere draadjes kenbaar gemaakt.
Mooi overzicht, dank!

Nog een vraag: ik snap dat een PID op een HX wat minder toegevoegde waarde heeft. Maar op een single boiler kan deze toch juist wel nut hebben?
Dat klopt, het gaat erom dat je bij een SB of DB een hele kleine regelkring hebt, je kunt met een PID het gehele systeem op de gewenste temperatuur brengen. Wat je instelt is wat je krijgt, in tegenstelling tot een warmtewisselaar, waarbij er twee systemen parralel aan elkaar lopen, voegt de PID gewoon weinig toe.
@Pti, omdat ik je input altijd wel waardeer en we er nu toch zijn, heb ik net even 2 filmpjes gemaakt.

1. Apparaat staat al 2 uur idle, geen cooling flush vooraf
2. 1-2min na het zetten van bovenstaande espresso een korte flush om het apparaat gereed te maken voor een tweede

Hamvraag; voegt een flush iets toe in deze? Mijn mening is van niet. De temperatuur van deze specifieke machine temperatuur stabiliseert dusdanig snel dat hij alweer opgewarmd/afgekoeld is met als gevolg dat je geen verschil proeft.

Ik zie @Starred een beetje dezelfde stappen/cliches doorlopen als ik zelf gedaan heb, maar nu ik zelf iets meer inzicht en voorkeur opgebouwd heb, ben ik het er niet automatisch mee eens of oneens (het internet vind ik doorgaans té zwart-wit, in de zin dat een miniem verschil/voorkeur je een totaal andere kant opstuurt).

Een PID en daarbij behorende temperatuurregeling op een HX kan bijvoorbeeld wel een toevoeging zijn (zowel qua smaak als bedieningsgemak), getuige ook de populariteit van de Mara-X. Anderzijds; een goed afgestelde machine en daarop afgestelde routine heeft geen PID nodig. De vraag is dan weer; hoe bereik je als beginner zo'n goede afstelling/routine als je geen temperatuur sensor hebt of verstand van pompdruk etc.
De PID volgt niets toe omdat een dergelijk goed systeem ook goed werkt met een drukregelaar, zoals je zelf ook al aangeeft. De PID geeft naar mijn mening juist een vals gevoel van zekerheid, steek maar eens een thermometer in het kanaal in de zetgroep en je zult zien dat de temperatuur van de PID en de uiteindelijke uitstroom temperatuur in de zetgroep geen enkel verband met elkaar houden.

Nu ben ik het met je eens dat het niet zo zwart wit is als "je moet met een HX altijd flushen" want er zijn hele goede warmtewisselaars, maar het zijn nu eenmaal twee systemen naast elkaar. Een goed gebalanceerde thermosyphon en veel massa zijn een veel sterker stabiliserende factor dan een variatie van 0.2bar in de stoomboiler die je met een pressostaat wel hebt en met een PID niet.

Dan als laatste even een opmerking die je aub niet negatief op moet vatten omdat het lastig is een geschreven bericht kleur te geven, ik waardeer deze discussie en iedereen kan ervan leren. Maar als je een Mara X vergelijkt met een "domme" HX met PID moet je even iets beter je huiswerk doen over wat de Mara X zo ontzettend bijzonder maakt . Het is namelijk de enige warmtewisselaar ter wereld met een thermokoppel in de retourleiding van de warmtewisselaar. Zo wordt niet de stoomboiler, maar de temperatuur van de zetgroep actief geregeld, maar het is wederom balans en massa die het zwaarste werk doen ;)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 13 sep 2021, 16:56

Met een single boiler kun je natuurlijk perfect stomen en koffie zetten tegelijk. En kan de stoom gigantisch en eindeloos zijn. Hangt van de boiler af.
Niet als we het uitsluitend over machines met een pomp hebben, de zogenaamde single boiler dual use machines. Ik snap wat je bedoeld te zeggen en het in de typerende cremalover toon gebracht wordt, maar het voegt in deze helaas niets toe, jouw liefde voor de Cremina wordt in meerdere draadjes kenbaar gemaakt.
Mooi overzicht, dank!

Nog een vraag: ik snap dat een PID op een HX wat minder toegevoegde waarde heeft. Maar op een single boiler kan deze toch juist wel nut hebben?
Dat klopt, het gaat erom dat je bij een SB of DB een hele kleine regelkring hebt, je kunt met een PID het gehele systeem op de gewenste temperatuur brengen. Wat je instelt is wat je krijgt, in tegenstelling tot een warmtewisselaar, waarbij er twee systemen parralel aan elkaar lopen, voegt de PID gewoon weinig toe.
@Pti, omdat ik je input altijd wel waardeer en we er nu toch zijn, heb ik net even 2 filmpjes gemaakt.

1. Apparaat staat al 2 uur idle, geen cooling flush vooraf
2. 1-2min na het zetten van bovenstaande espresso een korte flush om het apparaat gereed te maken voor een tweede

Hamvraag; voegt een flush iets toe in deze? Mijn mening is van niet. De temperatuur van deze specifieke machine temperatuur stabiliseert dusdanig snel dat hij alweer opgewarmd/afgekoeld is met als gevolg dat je geen verschil proeft.

Ik zie @Starred een beetje dezelfde stappen/cliches doorlopen als ik zelf gedaan heb, maar nu ik zelf iets meer inzicht en voorkeur opgebouwd heb, ben ik het er niet automatisch mee eens of oneens (het internet vind ik doorgaans té zwart-wit, in de zin dat een miniem verschil/voorkeur je een totaal andere kant opstuurt).

Een PID en daarbij behorende temperatuurregeling op een HX kan bijvoorbeeld wel een toevoeging zijn (zowel qua smaak als bedieningsgemak), getuige ook de populariteit van de Mara-X. Anderzijds; een goed afgestelde machine en daarop afgestelde routine heeft geen PID nodig. De vraag is dan weer; hoe bereik je als beginner zo'n goede afstelling/routine als je geen temperatuur sensor hebt of verstand van pompdruk etc.
De PID volgt niets toe omdat een dergelijk goed systeem ook goed werkt met een drukregelaar, zoals je zelf ook al aangeeft. De PID geeft naar mijn mening juist een vals gevoel van zekerheid, steek maar eens een thermometer in het kanaal in de zetgroep en je zult zien dat de temperatuur van de PID en de uiteindelijke uitstroom temperatuur in de zetgroep geen enkel verband met elkaar houden.

Nu ben ik het met je eens dat het niet zo zwart wit is als "je moet met een HX altijd flushen" want er zijn hele goede warmtewisselaars, maar het zijn nu eenmaal twee systemen naast elkaar. Een goed gebalanceerde thermosyphon en veel massa zijn een veel sterker stabiliserende factor dan een variatie van 0.2bar in de stoomboiler die je met een pressostaat wel hebt en met een PID niet.

Dan als laatste even een opmerking die je aub niet negatief op moet vatten omdat het lastig is een geschreven bericht kleur te geven, ik waardeer deze discussie en iedereen kan ervan leren. Maar als je een Mara X vergelijkt met een "domme" HX met PID moet je even iets beter je huiswerk doen over wat de Mara X zo ontzettend bijzonder maakt . Het is namelijk de enige warmtewisselaar ter wereld met een thermokoppel in de retourleiding van de warmtewisselaar. Zo wordt niet de stoomboiler, maar de temperatuur van de zetgroep actief geregeld, maar het is wederom balans en massa die het zwaarste werk doen ;)
Ik doelde eigenlijk op levers in het algemeen.Ik weet dat topicstarter op zoek is naar een pompmachine maar misschien is hij nog in een andere richting te sturen.
Met 3000 e te besteden zou ik alle mogelijkheden open houden. Een Cremina had ik niet in gedachte.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Pti » ma 13 sep 2021, 17:13

Ja €3000 is een hoop geld, ik zou t wel weten maar ik ben bevooroordeeld :ugeek:

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor Keyser » ma 13 sep 2021, 17:27

Wil even toevoegen dat een HX met name te heet wordt bij idle staan. Niet van shot na shot.

Maar flushen is in mijn beleving niet zo'n probleem. Sommigen lijken er een beetje angstig voor. Dat is in mijn beleving niet nodig.

Betreft een single boiler en stomen vind ik het wel onprettig in de workflow. Zeker wanneer ik dat tien jaar moet doen. Het wachten tot er voldoende stoom is en daarna het wachten op afkoelen duurt mij te lang. Ondertussen dat je op stoom wacht verdwijnt de crema van je espresso: doei latte art!
Of zoals vandaag vroeg mijn vrouw of ze een cappuccino mocht toen ik net de machine uit deed na mijn gezette cappuccino. Bij een enkele boiler moet hij dan afkoelen voordat ik hem voor haar kan zetten. Bij mijn Strega zet ik hem weer aan en kan gelijk door.
Maar wanneer je de stoom functie bij een enkele niet gebruikt heb je er geen hinder van. Of je moet dat wachten echt niet erg vinden.

Wanneer ik puur espresso drink zou ik voor een enkele boiler gaan. Eerder zelfs nog een Pavoni (pas op stijle leercurve) of een Cafelat robot. Bij twijfel kan een HX geen kwaad. Een tweedehands Brewtus IV dubbele boiler valt ook mee.

Deze voorkeur baseer ik op mijn ervaring met onderstaande machines. De ervaring kan bij iemand anders weer anders zijn. Maar de persoonlijke ervaring leer je niet alleen door te lezen op forums, maar door met de machines koffie te zetten.
- Rancilio Silvia (enkele boiler)
- Quickmill 820 (enkele boiler)
- Vibieme domobar (enkele boiler)
- Arrarex Caravel (past niet helemaal in het rijtje, maar wel in het rijtje hevel zonder veer als een Pavoni)
- Brewtus Expobar IV (dubbele boiler)
- Bezzera Strega (HX hevel)

De laatste twee vind ik in gebruik erg prettig, wanneer je ook melk dranken wil. Misschien de Brewtus nog wel het meest fijn/eenvoudig, omdat de Strega ook een leercurve heeft.
Allemaal zetten ze lekkere espresso wanneer je ze goed gebruikt. Maar ze hebben allemaal hun eigen handleiding. Dat merk je in gebruik en niet alleen op basis van specificaties.

Ideetjes €3000 wanneer je graag espresso drinktAfbeelding:

Strietman CT2
€2280,-
https://shop.strietman.net/product/ct2-espresso-machine

Elektra Micro Casa (inclusief vogel Afbeelding)€1500,-



Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor cremalover » ma 13 sep 2021, 17:43

Topicstarter.
Check dit.https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 14&t=11597
Combineer die met een Chrome versie van een Ponte Vecchio Export en je hebt een beauty van een set.
https://www.coffeeitalia.nl/ponte-vecch ... hrome.html


Je maakt heerlijke! koffie( lekkerder dan met welke pomp machine ) en houdt ook nog geld over.
Ik heb die combo ooit gehad.

NikoBE
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 sep 2021, 09:04

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor NikoBE » di 21 sep 2021, 10:36

Ik herken je zoektocht heel goed, je leest zoveel op het internet, en op een gegeven moment weet je het niet meer.
Dan kan het ook wel gewoon helpen om een keer de verschillende machines te gaan bekijken.
Je zult versteld staan van hoe snel je een machine kan afkeuren terwijl je eigenlijk overtuigd was om hem te kopen! :lol:
Ik wilde in eerste instantie voor een Quickmill gaan, een 3000 of 3004.
Dan begin je te lezen, misschien toch beter gelijk voor de 3130 (toch de mooiste) of 4005 gaan.
Ineens zit je in een andere prijsklasse en komen er veel meer machines in aanmerking.

Puntje bij paaltje, wij hebben sinds een maandje of 3 de ECM Classika PID in de koffiehoek staan.
Nog geen moment spijt van gehad!
En ik denk dat je ook de bouwkwaliteit niet uit het oog mag verliezen.
De ECM is wat duurder dan vergelijkbare machines, maar dan heb je wel een oerdegelijke zware machine die bovendien zijn waarde behoudt.
In mijn ogen moeilijk te vergelijken met bv een Lelit PL91T.
En laten we eerlijk zijn de Classika is toch een stuk mooier om te zien dan de Profitec Pro 300. :roll:

Laat iig even weten wat het uiteindelijk geworden is!
ECM Classika PID
Eureka Mignon Specialita
Quickmill Andreja Premium

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor HanR » di 21 sep 2021, 12:44

@NikoBE

Wat is nu eigenlijk het punt?
Wat je namelijk doet is kopen wat je mooi vindt en waar je een goed bij voelt.
Vervolgens ga je allerlei rationele argumenten bedenken om je keuze te rechtvaardigen.
Dat je voor het budget objectief gezien betere machines had kunnen kopen is niet erg.
Jij moet er gelukkig mee zijn.
Dat is gelijk mijn advies voor TS.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


NikoBE
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 06 sep 2021, 09:04

Re: Nieuwe machine+maler: Goede keuze?

Berichtdoor NikoBE » wo 22 sep 2021, 08:38

@HanR

Helemaal mee eens!
ECM Classika PID

Eureka Mignon Specialita

Quickmill Andreja Premium


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron