Quickmill blijft kalk spuwen

Mischa123
Berichten: 33
Lid geworden op: za 14 aug 2021, 21:12
Locatie: Delft

Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor Mischa123 » do 02 dec 2021, 13:05

Ha iedereen,

Afgelopen week heb ik mijn quickmill 820 ontkalkt (eens per kwartaal) volgens de aanbevolen methode en sindsdien blijft het wit water (ik gok kalk) uitspuwen. Ik heb er momenteel al een aantal liter water doorheen gespoeld om te kijken of het weg zou gaan, maar helaas verandert er niks.

Ik heb hier nog nooit last van gehad, dus ik ben bang dat ik met de laatste ontkalkbeurt een hele boel kalk heb losgemaakt, maar ik weet niet of dat mogelijk is met een thermoblock. Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt het tijd om mijn quickmill helemaal uit elkaar te halen of is dat onbegonnen werk?

Wat extra info:
- Dit is een behoorlijk oude quickmill, dus zou kunnen dat er wat onderdelen vervangen zouden moeten worden.
- Voor ontkalkingsmiddel gebruikte ik HG ontkalker op basis van melkzuur
- Ik gebruik een waterfilter

Alvast bedankt!
IMG20211202120437.jpg
Rancilio Silvia PID - Sculptor 078S - DF64

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor RoosW » do 02 dec 2021, 13:14

Oef, daar komt een boel troep uit! Precies de hoofdreden waarom ik nooit ontkalk, ik gebruik van die zakjes in het water reservoir om dit juist niet te hoeven doen. Buiten de ellende die jij nu hebt (weet je zeker dat de verhouding ontkalker goed was, of heb je misschien een ander merk gebruikt?) loop je ook het risico op kalk klompjes tussen ventielen en kranen. Ik laat het eens in de twee jaar wel over aan de onderhoudsbeurt meneer, dan weet ik zeker dat ik niet met de ellende blijf zitten.
Ik hoop dat iemand je goed nieuws kan geven de enige tip die ik uit de losse pols kan geven is door vullen en doorspoelen blijven tot het weer schoon water word.

Veel succes!

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor HanR » do 02 dec 2021, 14:43

Tip: haal ook even het zeefje en de plaat daaronder er uit. Vooral tussen die plaat en de groep zit veel kalk.
Als die plaat erg gecorrigeerd is: vervangen.
Als de plaat aan de groep vastgekalkt zit, ben je verder van huis.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Mischa123
Berichten: 33
Lid geworden op: za 14 aug 2021, 21:12
Locatie: Delft

Re: Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor Mischa123 » do 02 dec 2021, 17:32

Bedankt voor de reacties! Heb de plaatjes er weer af gehaald en zo het water laten stromen. Bleek eerst niks uit te maken, maar na een volle tank werd het water weer helder! Plaatjes zelf zaten ook volledig onder de kalk. Herinner me dat ik de sproeikop weer had vastgemaakt voor het ontkalken.. Dat was waarschijnlijk mijn fout geweest. Even grondig schoonmaken en hopen dat het water helder blijft. Ik hoef waarschijnlijk gelukkig niet in de machine zelf te kruipen. Bedankt voor de hulp!
Rancilio Silvia PID - Sculptor 078S - DF64

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor HanR » do 02 dec 2021, 20:38

Leuk dat je even vertelt hoe het afgelopen is.
Nog een tip: lekker die plaat er af laten tijdens het ontkalken. Dat is aluminium en dat houdt niet erg van zuur.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Mischa123
Berichten: 33
Lid geworden op: za 14 aug 2021, 21:12
Locatie: Delft

Re: Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor Mischa123 » vr 03 dec 2021, 13:29

Oke het is toch gekker dan ik dacht..

Adapterplaat gedemonteerd en schoongemaakt, alles weer erop gemonteerd en toch weer wit water.
Toen even systematisch elk onderdeel nagegaan en wat blijkt.
Als ik alleen de kopsproeier mét waterstop erin zet, komt er allemaal kalk uit. Zonder de waterstop is het gewoon helder water.
Ik gok dat de kopsproeier dus een lichte druk opbouwt in de onderplaat waardoor de kalk in de machine los komt. Het ligt in ieder geval niet aan de adapterschijf en zeef.

Vrees dus dat ik toch te maken heb met een problemen in de machine...
Tot nu toe helaas geen oplossing gevonden
Rancilio Silvia PID - Sculptor 078S - DF64

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor HanR » vr 03 dec 2021, 14:18

Het grote voordeel van een Quickmill.
Er zit geen ketel in.
Als je de de groep er uit haalt, goed schoonkrabt en eventueel de rest van de leidingen doorprikken, ben je er wel.

Het is zelf te doen, maar je kunt het ook uitbesteden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Marc O.
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 23:30
Locatie: Zell am Ziller

Re: Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor Marc O. » vr 03 dec 2021, 18:16

Weet je zeker dat het kalk is? Als je water uit een kraan tapt dan zie je daar wel eens een hele witte laag in die bestaat uit kleine gasbelletjes, die na een paar seconden optrekt en verdwijnt. Is volgens mij weliswaar vooral met koud water, maar ben toch wel benieuwd of die witte laag bij jou ook niet na een tijdje weg is. In ieder geval het proberen waard, als je dat nog niet had gedaan?
ECM Synchronika - Mahlkönig K30 Vario

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Quickmill blijft kalk spuwen

Berichtdoor bobbee » vr 03 dec 2021, 20:35

Weet je zeker dat het kalk is? Als je water uit een kraan tapt dan zie je daar wel eens een hele witte laag in die bestaat uit kleine gasbelletjes, die na een paar seconden optrekt en verdwijnt. Is volgens mij weliswaar vooral met koud water, maar ben toch wel benieuwd of die witte laag bij jou ook niet na een tijdje weg is. In ieder geval het proberen waard, als je dat nog niet had gedaan?
Ik denk dat je gelijk hebt hier.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron