Volgens mij was de klacht van die serie vooral dat de maler langzaam was, wij hebben een zo'n garantiegeval gehad, maar ik heb zelf nog niet gehoord dat de maler niet fijn genoeg gaat.Ypuh schreef: do 20 apr 2023, 12:22Niet een slechte batch, maar een heel productiejaar (ik geloof zo'n 13-14 maanden) van suboptimale schijven.maurice1 schreef: di 18 apr 2023, 10:28 Geen idee of het kan kloppen, maar ik heb wel eens gehoord dat er een slechte batch specialita's bestaat die niet fijn genoeg maalt.
Ze doen het wel, maar bieden niet de fijnafstelling en snelheid van de correcte schijven. Sinds de ontdekking hier op Koffiepraat en daarvoor enkele comments van Reddit/Home-barista heb ik van 30+ personen gelezen dat ze nieuwe schijven gevraagd hebben en dat het hun Specialita aanzienlijk verbeterd heeft. Die groep betrof eigenlijk iedereen die tijdens corona een Specialita kocht.
Ergens vreemd dat dit geen groter nieuws is/was, maar Eureka's motto is dat de mensen die zich niet melden er geen last van hebben en wie zich wel meldt gratis en naar tevredenheid geholpen wordt.
Re: Espresso loopt te snel door - Lelit Bianca & Eureka Mignon Specialita
32Question brûlante: is Danielle verder gekomen?
️

33Nou, daar ben ik weer! Heel erg bedankt allemaal, voor al jullie reacties. En dan laat ik niks van me horen, sorry! Even terug van weggeweest (ziek en werk en andere waan van de dag, dus weinig espresso gemaakt) maar ik heb een update! Die tip dat je de Eureka nóg verder dan de 0 kan draaien is een hele goede geweest. Ik zit inmiddels op '-1' en de espresso loopt er na 5 seconden keurig(er) uit. Wat mij betreft is dit een extra en hele fijne bevestiging dat er met de Bianca niets mis is. En dat de Eureka meer kan dan ik dacht. Inmiddels zijn mijn bonen van het Hoofdkwartier bijna op. Dus ná mijn vakantie ga ik andere (verse) bonen proberen. Eens kijken of ik de maler dan weer heel anders moet afstellen of dat het 'in de min' blijft.
Er valt nog wel wat te verbeteren, want ik merk nog een paar dingen:
- de puck is vrij nat
- een deel van de cremalaag verdwijnt vrij snel
Tips?
Overigens heb ik nog een setje nieuwe schijven liggen. Die kreeg ik erbij toen ik de Eureka overnam van een forumlid. Ik vond het alleen nog niet nodig om te vervangen, want ik maal 18 gram in zo'n 12,5 seconden. Maar zou het ook nog effect kunnen hebben op de maalgraad? En is het makkelijk voor een leek om de schijven te vervangen?
- de puck is vrij nat
Tips?
Overigens heb ik nog een setje nieuwe schijven liggen. Die kreeg ik erbij toen ik de Eureka overnam van een forumlid. Ik vond het alleen nog niet nodig om te vervangen, want ik maal 18 gram in zo'n 12,5 seconden. Maar zou het ook nog effect kunnen hebben op de maalgraad? En is het makkelijk voor een leek om de schijven te vervangen?
34Wat voor bonen heb je specifiek? Als je licht gebrandde bonen hebt zal je altijd wat minder crema hebben dan donkerder gebrand.Danielle_D schreef: wo 26 apr 2023, 11:17 Nou, daar ben ik weer! Heel erg bedankt allemaal, voor al jullie reacties. En dan laat ik niks van me horen, sorry! Even terug van weggeweest (ziek en werk en andere waan van de dag, dus weinig espresso gemaakt) maar ik heb een update! Die tip dat je de Eureka nóg verder dan de 0 kan draaien is een hele goede geweest. Ik zit inmiddels op '-1' en de espresso loopt er na 5 seconden keurig(er) uit. Wat mij betreft is dit een extra en hele fijne bevestiging dat er met de Bianca niets mis is. En dat de Eureka meer kan dan ik dacht. Inmiddels zijn mijn bonen van het Hoofdkwartier bijna op. Dus ná mijn vakantie ga ik andere (verse) bonen proberen. Eens kijken of ik de maler dan weer heel anders moet afstellen of dat het 'in de min' blijft.
- de puck is vrij nat
Tips?
De schijven vervangen is vrij eenvoudig, bij een grondige reiniging van de maalkamer zou je de schijven eigenlijk ook eruit moeten halen. Er staan handige filmpjes voor het reinigen van de specialita op youtube.
De natte puck kun je trouwens oplossen met een iets kleiner filterbakje of door je huidige bakje wat meer te vullen. De regel is wel dat hoe meer je in je filterbakje doet hoe "lastiger" het voor je espresso machine wordt om een goede en gelijkmatige extractie te realiseren.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021
35Ik ben weer helemaal blij! Mijn espresso loopt inmiddels keurig door en smaakt ook nog eens heerlijk. De natte puck is nog steeds, maar is dat wel erg als het goed smaakt..? Nogmaals heel erg bedankt allemaal, voor jullie tips. Wat is het een top machine.
36Natte puck hoeft niet te duiden op een disfunctionerend onderdeel in hardware of werkproces. Zou me er niet druk over maken. Beide schijven vervangen kan leiden tot extra werk mbt uitlijnen van onder met bovenschijf, ervan uitgaande dat de huidige schijven goed uitgelijnd zijn gemonteerd. Leuk om te lezen dat je nu zeker weet dat alles goed werkt. Niets vervelender dan je apparatuur in twijfel te trekken of het allemaal wel goed is. Die horde is nu genomen.
️