Lelit Mara X of Profitec Pro 300

JWflow
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 sep 2023, 20:47

Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor JWflow » di 19 sep 2023, 15:55

Hi allen. Ik heb onlangs een Bezzera Mitica S met Quamar m80e op de kop getikt via marktplaats. Bij nader inzien is deze set a) te groot voor mijn aanrecht b) te lastig voor mijn vriendin ivm instabiele temp en retentie van molen en c) te lawaaiig en onzuinig

Toch even verder gaan kijken en lijk nu een shortlist te hebben van een Eureka Specialita molen met of een Profitec Pro 300 of een Lelit Mara X.

Mn koffieprofiel:
- vooral espresso/doppio, soms lungo of americano
- relatief weinig melkdranken, maar wil ze wel kunnen maken
- ca 3-6 koppen per dag. Soms wat meer met visite
- ik houd van volle, rijke en chocoladeachtige smaken. Drink nu veel Moyee Double (ook ivm maatschappelijke impact)
- qua workflow liefst grind on demand, geen single dosing

Waarom Profitec en Lelit:
- Profi: klein, energiezuinig, snel op temp, double boiler, goede verhalen gehoord, temp stabiel, zwarte versie mooi, relatief stil
- Lelit: klein, e61 ivm pre-infusie en onderhoudsvriendelijkheid, stomen en zetten tegelijk, mooi klassiek uiterlijk, relatief stil

Budget: ~1200-1500 eur voor machine, 400 voor maler

Vragen:
- welke vd twee past t beste en is t beste waar voor mn geld?
- zie ik nog een alternatief over t hoofd?
- heeft iemand nog een profi of lelit in de aanbieding?
- juiste maler?

Hartelijk dank! Gr


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pti
Berichten: 3291
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor Pti » di 19 sep 2023, 16:02

Met je budget zit je toch gewoon prima binnen bereik van een nieuwe machine, de extra service en vooral de garantie zou wat mij betreft een pré zijn. Of je moet toevallig een (jong) tweedehandse kunnen vinden en daarmee je budget voor een molen op krikken naar een 65mm Eureka zoals de XL of turbo.

Als ik je gebruikssituatie lees is mij eerste gedachte dat de Profitec misschien wat beter bij jouw eigen use-case aansluit. Het enige waar je over na moet denken is of je met die visite niet tegen de toch wel wat beperkte stoomcapaciteit aan gaat lopen als die wél melkdranken willen. Het zijn alle twee gewoon degelijke en hele serieuze instapmachines, maar zoals je zelf al zegt zien ze er wel héél verschillend uit, dus kijk vooral naar wat je mooi vind. Zo'n machine neemt toch een prominente plek in je keuken/huis in.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor bvds » di 19 sep 2023, 18:54

beiden prima machines. de Profitec heeft een semi verzadigde groep en een wat directere en preciezere temperatuur controle. de MaraX heeft ivm andere E61 HX machines het voordeel van een verhoudingsgewijs snelle opwarmtijd en een heel behoorlijk temperatuur management. mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Profitec 300. die kan je tzt nog pimpen met een EX4 pomp met membraandemper.

onderschat de maler niet. die is belangrijker dan de machine! een Eureka XL of turbo is echt te verkiezen boven een Specialita. verder ziet de Giota DF64 v2 er ook veelbelovend uit, maar die komt pas eind van het jaar.

(voor de weet: ik heb een jonge Eureka XL hier op het forum te koop staan)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

JWflow
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 18 sep 2023, 20:47

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor JWflow » di 19 sep 2023, 19:22

Dank. Wat is t verschil tussen de XL en de Turbo? Turbo lijkt goedkoper


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor bvds » di 19 sep 2023, 21:37

Dank. Wat is t verschil tussen de XL en de Turbo? Turbo lijkt goedkoper


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De XL maakt deel uit van de luxere Oro lijn en heeft een wat fraaiere behuizing. Verder
heeft de XL de duurdere 'diamond inside' burrs terwijl de Turbo het met normale steel burrs moet doen. Pti kan het vast wel aanvullen als ik wat vergeet.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

rolholrol
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 09:52

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor rolholrol » wo 20 sep 2023, 06:55

En de XL heeft de 'oro maalgraad instelknop'. Die is wat groter dan die van de Specialita en Turbo.

Pti
Berichten: 3291
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor Pti » wo 20 sep 2023, 09:44

Ja sommige mensen vinden de stelknop van de mignon lijn te klein, dan is die grotere wel lekker, maar het belangrijkste punt zijn de mooiere maalschijven.

tjitm
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 10 okt 2011, 15:15

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor tjitm » wo 20 sep 2023, 19:20

Waarom geen profitec go en eventueel een losse melkschuimer erbij. Heb je ook meer geld over voor de maler

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor bvds » wo 20 sep 2023, 19:51

Waarom geen profitec go en eventueel een losse melkschuimer erbij. Heb je ook meer geld over voor de maler
dan is Profi 300 toch top, zet je de stoomboiler enkel aan als je melkdrankje wilt maken. en anders gewoon uit. tenminste dacht dat er een aparte aan/uit schakelaar op de stoomboiler zat.

losse opschuimer geeft beroerd foam.

los daarvan is de Go natuurlijk gewoon een erg goede machine.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13337
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Mara X of Profitec Pro 300

Berichtdoor bobbee » wo 20 sep 2023, 19:52

Profitec Pro 300 RVS | dual boiler PID | Nieuw!
€ 1.299,00
https://link.marktplaats.nl/m2022588093
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron