water te schoon voor detectie? / hoe in ROCKET menu?

Janssen

water te schoon voor detectie? / hoe in ROCKET menu?

Berichtdoor Janssen » za 18 nov 2023, 13:35

Hallo,

Ik heb een vraagje, en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
De betreffende machine is een Rocket Linea REA2. Ik ben super blij met de machine, maar ervaar een probleempje met het vullen als hij koud is.

Als de machine warm is, werkt alles perfect.
Getest heb ik: Als ik probe (ketel vol) los trek, begint hij met vullen, stekker er weer op: stopt met vullen. Dat signaal werkt dus.

Echter bij het inschakelen van de koude machine gaat het soms mis. Als de ketel vol zit, start hij gewoon met verwarmen.
Als hij beslist te vullen, doet hij dit door telkens de pomp aan/uit te slaan, tot dat hij door vult. En dan stopt hij niet met vullen. Afgelopen week was het resultaat daarom een overstroming van de ketel. . :|

Ik heb intussen alles nagelopen, van de magneetkleppen, vulklep, tot aan de controller, maar kan er mijn vinger niet opleggen.

Voor de machine staat een waterfilter, een Brita C150 Quel ST, afgesteld op een bypass van 50%. (ingesteld op de lokale waterhardheid)

Zou het kunnen dat de machine het water niet kan meten? of is hier iets anders aan de hand?

Bij deze machine zou je de gevoeligheid van de sensoren moeten kunnen afstellen, volgens de handleiding kun je in het OFF menu komen door P en toets D in te houden, maar ik kom hiermee niet in een menu. Weet iemand waar ik de instelling voor de sensorgevoeligheid van de probe kan bekijken?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten, alvast hartelijk bedankt.

Erik82

Re: water te schoon voor detectie? / hoe in ROCKET menu?

Berichtdoor Erik82 » za 18 nov 2023, 14:51

Ligt niet aan het water maar verkalking in de machine. Ga eerst eens de probes uit de boiler verwijderen en ontkalken. Sowieso hoort je boiler niet vol te zijn, dat is heel slecht voor de machine.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Janssen

Berichtdoor Janssen » za 18 nov 2023, 15:13

Uiteraard heb ik dat al lang gedaan, alles is brandschoon. probes zijn nieuw zelfs. Geen kalk.
Ik denk dat je niet goed gelezen hebt.

fransg

Berichtdoor fransg » za 18 nov 2023, 15:25

Ik heb intussen alles nagelopen, van de magneetkleppen, vulklep, tot aan de controller, maar kan er mijn vinger niet opleggen.
Kun je heel precies vertellen wat je bedoelt met 'nalopen'?

Dat kan zijn dat je ernaar hebt gekeken, of dat je de magneetklep hebt vervangen, of dat je de magneetklep eruit hebt gehaald, gedemonteerd, in onderdelen schoongemaakt / ontkalkt, weer in elkaar gezet en teruggeplaatst bijvoorbeeld.

Dat is nogal een verschil.

Hoe oud is de machine, hoe lang heb jij 'm al?
Bij deze machine zou je de gevoeligheid van de sensoren moeten kunnen afstellen, volgens de handleiding kun je in het OFF menu komen door P en toets D in te houden, maar ik kom hiermee niet in een menu. Weet iemand waar ik de instelling voor de sensorgevoeligheid van de probe kan bekijken?
Heb je hem wellicht tweedehands en kun je dus niet de winkelier erover raadplegen?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Janssen

Berichtdoor Janssen » za 18 nov 2023, 15:38

Dank voor je reactie,

Deze machine heb ik al een jaar in gebruik, ik houd hem ook goed bij, het is mijn hobby.

Met nagelopen bedoel ik schoongemaakt, ontkalkt, en de werking getest. De machine is nu 9 jaar oud.
Ik heb gecontroleerd of de magneetkleppen bewegen.

Ik vind het vooral vreemd dat als hij op temperatuur is wel goed werkt, maar koud dus soms gek doet.
Als dat gebeurt is het is dan net of hij hapert in het signaal: pomp gaat aan 1 sec, uit, aan 1 sec, uit. aan uit.. en dan blijft hij ineens vullen.

fransg

Berichtdoor fransg » za 18 nov 2023, 15:51

Deze machine heb ik al een jaar in gebruik
De machine is nu 9 jaar oud.
Kan dus zijn dat een 9 jaar oud onderdeel als de magneetklep aan vervanging toe is.

Als je een nieuwe hebt liggen en daarmee is het opgelost dan lag het dus daaraan. Heb je onderdelen nieuw liggen?
Met nagelopen bedoel ik schoongemaakt, ontkalkt, en de werking getest.
Ik heb gecontroleerd of de magneetkleppen bewegen.
Bewegen is niet voldoende. Als het in een circuit is waar er druk op staat en de onderdelen binnen in de magneetklep niet perfect afsluiten dan stroomt er een beetje water/druk weg, waarna de pomp even heel kort die druk opvoert, wel iets teveel water toevoert, dan loopt er nog steeds iets druk weg waarna de pomp heel even iets teveel water bijpompt en zo raakt de boiler overvol.

Kan ook nog steeds aan een van de andere onderdelen liggen, maar uiteindelijk is het iets heel simpels.
Ik vind het vooral vreemd dat als hij op temperatuur is wel goed werkt
Als het mechaniekje van de magneetklep goed heet is dan zal het rubber van een afsluitringetje net iets soepeler zijn en wat beter afsluiten, klinkt niet vreemd.

Jij hebt waarschijnlijk een heel andere magneetklep, maar in het circuit van mijn machine, als ik zo'n probleempje merk, dan helpt dit, dat is wat meer dan 'nalopen' maar het werkt wel:

https://www.youtube.com/watch?v=Fo6LTNm7drQ

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Janssen

Berichtdoor Janssen » za 18 nov 2023, 16:17

Bedankt, ik ga nog eens naar de kleppen kijken.

Het klinkt alsof het hem niet lukt om te vullen, en na een paar keer wel. en als het hem lukt om te vullen, niet kan stoppen.
Het lijkt op wel signaal, niet stoppen.

Het is dus niet zo dat hij hem steeds bij het vul signaal voller vult tot de ketel tot de rand vol zit :D . Het was bij opstarten teveel water wat ik onder weer heb afgelaten toen.

Misschien toch een haperend klepje dan ergens.

Als iemand weet hoe je in het programmeermenu komt hoor ik het graag, In de handleiding staat wel dat de gevoeligheid afgesteld kan worden.
Bijlagen
probe sensitivity.png

Janssen

Berichtdoor Janssen » za 25 nov 2023, 16:22

Hallo,

Inmiddels heb ik een nieuwe magneetklep ontvangen en geïnstalleerd, rubbertjes vervangen in het klepblok.

Met enige spanning vervolgens de machine weer aangezet en hij starte weer perfect op! Intussen heb ik hem een paar keer gebruikt en tot nu toe gaat alles goed! Ik hoop dat dat zo blijft!

Bedankt!
Bijlagen
Screenshot_20231125_162306_Gallery.jpg

gilleko B.

Berichtdoor gilleko B. » za 25 nov 2023, 18:45

Ziet er schoon en perfect gemonteerd uit!

Terug naar “Semi-automaten”