Re: Keuze welke machine en grinder

12
Ga niet voor de rocky. Dat ding is niet al te best. Kies dan voor een Bezzera BB005 en als je het budget nog wat kan rekken voor een Mahlkonig Vario. Met die laatste heb je een erg goede maler. Of koop een tweedehands horecamaler voor een 150 euro.

De Silvia is een grappige machine waar je uiteindelijk niet blij mee gaat zijn. Kies minimaal een single boiler E61 of een Bezzera BZ-serie.

Als je nieuw wilt is een Bezzera Unica (900 euro) en Mahlkonig Vario (400 euro) een set waar je heel erg lang tevreden mee gaat zijn. Een Silvia ga je een half jaar leuk vinden en daarna wil je wat beters net als de Rocky. Geef dan iets meer uit aan spullen waar je geen spijt van gaat krijgen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Keuze welke machine en grinder

13
Erik82 schreef:Ga niet voor de rocky. Dat ding is niet al te best. Kies dan voor een Bezzera BB005 en als je het budget nog wat kan rekken voor een Mahlkonig Vario. Met die laatste heb je een erg goede maler. Of koop een tweedehands horecamaler voor een 150 euro.

De Silvia is een grappige machine waar je uiteindelijk niet blij mee gaat zijn. Kies minimaal een single boiler E61 of een Bezzera BZ-serie.

Als je nieuw wilt is een Bezzera Unica (900 euro) en Mahlkonig Vario (400 euro) een set waar je heel erg lang tevreden mee gaat zijn. Een Silvia ga je een half jaar leuk vinden en daarna wil je wat beters net als de Rocky. Geef dan iets meer uit aan spullen waar je geen spijt van gaat krijgen.
Ja ik had ook gekeken bij Bezzera. Zou je zeggen dat de Unica prima is ondanks 1 boiler?
Geef je de voorkeur aan de Mahlkonig Vario boven de Quamar M80e ?

Thx

Re: Keuze welke machine en grinder

14
De Bezzera BZ10 is nog even een slag beter omdat het een warmtewisselaar (HX) is. De groep van Bezzera is ook sneller warm dan een E61. Was even in de veronderstelling dat de Unica ook een HX was maar dat blijkt niet zo te zijn. Mijn antwoord was dan ook vooral gericht op budget. De BZ10 is naar mijn weten de goedkoopste HX en een goede keuze.

De Quamar is stukken robuuster de Vario maar ik had deze niet meegenomen gezien de prijs. Qua maalsel ontlopen beide elkaar niet. Met beide doe je een goede koop. Alleen zal de Quamar wat langer mee gaan.

Met een 1350 euro heb je een mooie nieuwe set die de komende 30 jaar mee zal gaan mits goed onderhouden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Keuze welke machine en grinder

16
Nog een laatste vraag over de grinder. Ik ben er uit dat ik een goeie wil tussen €350 en €500. Ik zie een aantal met de volgende specs.

Compak K3 touch advanced 58mm 250 W €328
Eureka Mignon advanced V2 RVS 50mm 225 W €348
Mahlkönig Vario 54mm 200 W €399
Mazzer Mini 58mm 250 W €488
Quamar M80E zwart 63mm 300 W €468

Iemand ervaring met deze grinders, wat is de beste keuze?

Re: Keuze welke machine en grinder

17
Ik heb een set bestaande uit de Bezzera Unica en de Quamar M80E. En kan daarom ook alleen daar een oordeel over geven.
Ik vind de unica een prachtige machine die een heerlijke espresso maakt. De unica heeft een PID die ervoor zorgt dat je de temperatuur kan instellen. De E61 met preinfusie werkt zeer goed.
De maalgraad is op de Quamar gemakkelijk te verstellen. Omdat je ook meerdere tijd programma's kan instellen kan je gemakkelijk, met de druk op een knop koffie malen voor b.v. een of twee kopjes.
Met deze combinatie is het vrij eenvoudig om goede espressos te maken.
Het lastigste voor mij is het tampen en (zo snel mogelijk) de optimale maalgraad te vinden.
Hopelijk heb je hier wat aan bij je keuze.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Re: Keuze welke machine en grinder

18
hoi_roy schreef:Ik heb een set bestaande uit de Bezzera Unica en de Quamar M80E. En kan daarom ook alleen daar een oordeel over geven.
Ik vind de unica een prachtige machine die een heerlijke espresso maakt. De unica heeft een PID die ervoor zorgt dat je de temperatuur kan instellen. De E61 met preinfusie werkt zeer goed.
De maalgraad is op de Quamar gemakkelijk te verstellen. Omdat je ook meerdere tijd programma's kan instellen kan je gemakkelijk, met de druk op een knop koffie malen voor b.v. een of twee kopjes.
Met deze combinatie is het vrij eenvoudig om goede espressos te maken.
Het lastigste voor mij is het tampen en (zo snel mogelijk) de optimale maalgraad te vinden.
Hopelijk heb je hier wat aan bij je keuze.
Thx voor je antwoord.

Kun je de boiler weer snel koelen om te stomen of duurt dit lang? Ik bedoel ermee te zeggen kun je redelijk snel een cappuccino zetten?