Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Berichtdoor hoi_roy » di 11 mar 2014, 22:35

Ik gebruik clean express als back flush middel. Dit gebruik ik ongeveer eens in de anderhalve maand.
Ik deed dit voorheen vaker maar dan gaat de hendel nogal stroef (en gaat piepen) en op aanraden van verkoper zou ik dit eens in de twee maanden moeten gebruiken en niet vaker.

Natuurlijk wil ik hier graag onder garantie mee terug, maar verkoper heeft aangegeven dat dit met de druk normaal is (heeft ook de filmpjes toe gestuurd gekregen).

Echter ik weet zeker dat het apparaat dit eerst niet deed. En het lijkt me dus niet kloppen, ik ben technisch niet goed genoeg op de hoogte om er wat mee te kunnen.

Maar als ik jullie berichten hierboven lees zijn de nokken van de E61 groep versleten. Hoe zeker is dit? Dan ga ik daarmee terug naar verkoper.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Gebruikersavatar
Thomaserati
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 17 okt 2011, 20:18

Re: Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Berichtdoor Thomaserati » di 11 mar 2014, 22:51

Nokken nu al versleten is echt wel erg snel. Lijkt op een probleem met de pomp, wellicht wat kalk of vuil. Normaal, zoals de verkoper zegt, is het in ieder geval niet.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Berichtdoor Spironski » wo 12 mar 2014, 01:50

Ik denk dat de meesten van ons onze machines wel minstens eens per 2-3 weken chemisch backflushen. Eens per 8 weken vind ik nogal erg weinig en dat zal je terug proeven in je koffie (schraal en bitter).
Inderdaad loopt alles na het backflushen even stroever, maar zet even een paar kopjes koffie en het loopt al beter. Hoe dan ook mag de zaak daarvan nog zeker niet versleten zijn, die nokken gaan jaren mee, niet maanden.

Die druk is echt niet normaal, dat verzint de verkoper maar. Ik zou de filmpjes even opsturen naar Peter van Kafko, eens kijken wat hij ervan zegt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Berichtdoor hoi_roy » wo 12 mar 2014, 22:43

Bedankt voor al jullie input!
Ik zal ook nog een berichtje naar Peter van Kafko sturen met een link naar dit forum en hoop dat hij even zou willen kijken. Kom er nog op terug.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Berichtdoor hoi_roy » do 13 mar 2014, 22:00

Hoi allen. Heb feedback gehad van Peter. Hij gaf aan dat het blijven staan van de druk mag en geen probleem is.
Aangezien de pomp niet meer fluctueert is dat ook geen probleem. Het enige dat volgens Peter een "probleem" was is de druk instelling van de OPV. Die zou Op 9 a 10 bar moeten staan in plaats van 12 a 13 bar. Niets ernstigs dus.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Berichtdoor Spironski » do 13 mar 2014, 22:50

Maar weet je dan al wat dat fluctueren van de druk/pomp veroorzaakte?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Berichtdoor hoi_roy » vr 14 mar 2014, 17:19

Het fluctueren is waarschijnlijk veroorzaakt door lucht/drooglopen van de pomp. Dat gebeurd normaal ook niet omdat er een beveiliging op zit. De beveiliging heeft niet gewerkt met dit als gevolg; het lijkt alsof de plaatsing van het waterreservoir bepalend is of deze goed werkt, dus daar hou ik nu iedere keer rekening mee. De pomp ging over de tijd minder fluctueren en doet het nu weer helemaal prima.
Maar ik blijf 't nog wel in de gaten houden.
Bezzera Unica | Quamar M80E

Gebruikersavatar
hoi_roy
Berichten: 37
Lid geworden op: do 29 aug 2013, 16:25

Re: Bezzera Unica - technisch nog in orde?

Berichtdoor hoi_roy » wo 19 nov 2014, 23:01

Uiteindelijk liet het euvel zich toch vaker zien. En kon het niet meer verklaard worden door lucht. Daarmee terug geweest naar CasaBarista. Er bleek toch iets mis met de pomp. Deze sloeg ook "dicht" bij blind filteren. Daarom hebben ze er een nieuwe pomp in gezet onder garantie. Dus dat is mooi opgelost.

Heb er ook een nieuwe O ring in laten zetten, maar de standaard maat 8.5 mm geloof ik paste niet goed (te dik) en 8 mm was iets te dun. Dus die 8mm ring zit er nu in samen met een dunne pakkingring, waarmee het wel goed past.
Iemand een idee waar goed passende O ringen voor te verkrijgen zijn, lijkt me toch ook zonder ring te moeten kunnen... :D
Bezzera Unica | Quamar M80E


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten