Rancillio juiste keuze?

1
Enige tijd terug een Compak k6 maler gekocht via dit forum welke het nog steeds perfect doet, dus daarover gaat deze topic niet. :D
Probleem is ivm mijn mama, ze heeft een vibiemme domobar gekocht, maar naar haar zin duurt het wat te lang eer ze een tas koffie kan zetten die warm genoeg is (of eerder gezegd mijn zus moet te lang wachten).
Ik kijk dus wat rond welke machine sneller zou opwarmen. Ik vermoed dat de E61 zetgroep hiervoor verantwoordelijk is. Na wat zoeken kwam ik bij de rancillio silvia terecht... iemand een idee of dit voor haar een goede keuze zou kunnen zijn?
Eisen zijn vrij eenvoudig: mama (en zus) drinken enkel americano, dus geen melk opschuimen.

Alvast bedankt voor jullie mening.

Re: Rancillio juiste keuze?

2
E61 ca 40 minuten.
Silvia ca 20 minuten.

Maar als ik hoor gemak en Americano dan denk ik eerder aan een quickmilletje. En dan vooral aan een QM 820. Binnen 10 minuten warm, eenvoudig in gebruik, lage onderhoudskosten, waterreservoir makkelijk via de zijkant bij te vullen, makkelijk schoon te maken, compact en redelijk stil. Klassieker en extreem betrouwbaar.

Wel 2e hands kopen bij betrouwbaar adres! Nieuw via Duitsland of Italie voor ca 400 te krijgen. Dus veel goedkoper dan in NL.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Rancillio juiste keuze?

3
Dat is een goeie! Heeft ze reeds gehad en was ze super blij mee, maar vond ze nergens in de buurt. Gaat die gelijkaardige koffie zetten als de rancilio, want daarvan lees ik redelijk goede beoordelingen. De mama drinkt toch vlug zo'n 4 tassen per dag & houdt van lekkere koffie.
Ik heb wat meer geduld... de vibiemme mag dan bij mij komen staan :mrgreen:

Re: Rancillio juiste keuze?

4
Waarom laat je de domobar niet gewoon altijd aanstaan? Kost je ongeveer 3KwH p/dag, zeg 50 cent voor de luxe van koffie on demand.

Of, wanneer je het idee dat de machine altijd aanstaat niet fijn vind, schaf een timer aan zodat de machine ruim voor het beoogde gebruik begint met opwarmen.

Hier op de werkplaats stond vroeger een oude domobar, die heeft jarenlang altijd aangestaan en pruttelt inmiddels alweer probleemloos was jaartjes bij de nieuwe eigenaar.

Re: Rancillio juiste keuze?

5
De beslissing is genomen, er moet een vervanger komen. De machine aan laten staan is nooit een optie geweest, gewoon uit veiligheidsgevoel. Timer is voor dezelfde reden geen optie (weet ik zo al), maar voor mij wel n mooi gedacht!
Ik zal een andere machine kopen voor haar, maar wil nu echt kijken naar wat zij wil, altijd maar veranderen maakt haar niet gelukkig. Betrouwbaarheid is dus ook een eis. Hoe zit dat bij quick mill? De qm2820 is direct dubbel zo zwaar... beter?

Bij ons is de domobar een mooie upgrade tov de kitchenaid die we nu hebben. Die heeft wat problemen met druk... daar wil ik haar niet mee opzadelen.

Re: Rancillio juiste keuze?

6
Met een "gevoel" kan ik geen discussie voeren maar behalve dat zijn er dan ook geen zinnige argumenten waarom het gevaarlijk zou zijn een espressomachine onbeheerd aan te laten staan wanneer deze technisch gewoon in orde is.

Succes met de jacht naar een nieuwe machine, mooi dat je er zelf ook een upgrade aan overhoud op deze manier ;)

Re: Rancillio juiste keuze?

7
Ik heb al voldoende discussies gehad omtrent de machine en wil nu enkel rust in de familie, aankoop was met mij erbij, speciaal naar NL gereden... ben blij, had er inderdaad een slechtere overname aan kunnen overhouden :mrgreen:

Wat betreft het veiligheidsgevoel: zelf de tv decoder wordt afgezet omdat die warm wordt. Inderdaad buiten elke rede.

Ik zal eens bespreken of 20 minuten te lang is. Ik zag hier een (al dan niet te dure :lol: ) silvia te koop staan met pid. Anders stel ik de Quickmill voor, mochten jullie andere ideeen hebben, laat maar komen.

Bedankt voor de goeie & snelle hulp!!!

Re: Rancillio juiste keuze?

10
Strietman kan dan warm zijn in 10 minuten, maar zo snel ben je er niet mee klaar vrees ik :mrgreen: Wel mooi machientje!!!

Net de mama aan de lijn gehad, de quick Mill wordt het niet. Was ze toch niet 100% tevreden over blijkbaar. Nadien had ze een kleine cimbali die stuk gegaan is en blijkbaar toch beter was... blijkt dat deze moet gerepareerd worden. Vrouwen, onvoorspelbaar hè :lol:

Even foto geleend van cimbali ch
Afbeelding