Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Shodan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 26 mar 2019, 20:10

Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor Shodan » za 04 mei 2019, 14:10

Sinds een ruime maand heb ik nu een Bezzera Unica en ik ben er erg blij mee.

Na mijn oude Delonghi Dedica was het wel heel erg wennen. Ongeacht de zware kritiek die het beestje op koffie fora krijgt kon ik er zeer gemakkelijk redelijk consistent behoorlijk drinkbare espresso mee zetten (wel in combinatie met non-pressurized portafilter). De automatische shot dosis zorgde voor reproduceerbaar (+/- 1 g) espresso. Ik moet nu ieder shot wegen om net zo consistent shots te maken.

Wat mij opvalt is dat ik meer koffie nodig heb en een stuk kortere doorlooptijd om tot een goede bak espresso te komen.

Ik gebruik 18g koffie voor 32 - 34 g espresso. Dit zijn heerlijke shots. Als ik 2g koffie meer zet is het meteen verpest en is de smaak meteen niet lekker meer. Bij 3 verschillende koffies ervaren. De doorlooptijd hierbij is slechts 22 seconde vanaf aanzetten pomp. Ik heb de druk al terug gezet van 12 bar naar 10 bar, maar het lijkt me wat snel. Natuurlijk is het de smaak die bepaald, dus op zich hoor je mij niet klagen. Ik vroeg me gewoon af waar het aan kan liggen. Ik heb ook de temperatuur al relatief laag gezet (91 C) omdat ik dacht dat die misschien te hoog was? Als ik de koffie fijner maal om tot een langere tijd te komen wordt de smaak meteen weer wat bitterder en minder lekker.

Tja, blijft natuurlijk een rare vraag, want de koffie zelf is super als ik maar beneden de 1:2 ratio blijf en niet te lang laat doorlopen. Maar toch benieuwd naar jullie mening.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6400
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor cremalover » zo 05 mei 2019, 10:05

Fijner malen,lager doseren.

Persoonlijk zou ik niet zo op de data letten maar koffie maken die ik zelf lekker vind.Lijkt me dat het daar om gaat toch?

Ricking08
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 12:41
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor Ricking08 » wo 08 mei 2019, 13:14

Ik geef je een metafoor.
Stel je gaat pannenkoeken bakken en je moet 500ml water gebruiken op 250gr meel. Doe je dit, dan krijg je heerlijke pannenkoeken. Gebruik je 350gr meel op 500ml dan krijg je meel plakken. Gebruik je 600ml water op 250gr meel, dan krijg je pap.

Koffie is bijna hetzelfde alleen iets ingewikkelder.
Je kan niet zomaar 2 gram koffie meer gebruiken en verwachten dat de variabelen zoals extractietijd en output zichzelf aanpassen. Meer koffie betekent ook dat het water meer moeite moet doen om uit je portafilter te komen. Ook extraheert het water meer koffie want hij komt met meer koffie in aanraking.

Loopt je koffie te snel door, dan moet je je maling aanpassen. Te langzaam idem dito.
Er staat een mooie sticky op het forum (ik geloof geschreven door Spironky) dat je alles uitlegt over het zetten van espresso en de variabelen (druk, tijd, temp, maling etc) die daarbij komen kijken.

Veel succes iig.
Rocket Giotto Evoluzione R, Fiorenzato F64 EVO, Hario V60, Aeropress, Siphon, Cafflano Klassic, Cafflano Kompact, Cafflano Kompresso, Vietnamese dripper,
Minos Handgrinder, Black Mamba teflon tamper, Motta afklopbak

Shodan
Berichten: 24
Lid geworden op: di 26 mar 2019, 20:10

Re: Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor Shodan » do 09 mei 2019, 08:29

Bedankt voor de uitleg beiden.

Echter denk ik dat ik mijn vraag iets te onduidelijk heb opgesteld. Ik begrijp de essentie van het espresso zetten. Eigenlijk is mijn vraag vooral: Ik heb betere resultaten met doorlooptijden van 22 - 25 seconde dan als ik de koffie langer zet. De opmerking van cremalover past hier denk ik dus het beste bij: Niet op de data letten, maar proeven!

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor GuidovW » do 09 mei 2019, 22:29

Yep, mee eens.
Het lijkt alsof je al in de sweet spot zit, want als je fijner gaat malen wordt de koffie bitter.
De data zijn een startpunt, waarna je kunt tweaken totdat je de lekkerste koffie hebt gevonden.
8-)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor Pti » vr 10 mei 2019, 07:46

Kan ook door channeling komen, heb je dat al eens gecheckt met een bodemloze pf?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6400
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor cremalover » vr 10 mei 2019, 10:09

Kan ook door channeling komen, heb je dat al eens gecheckt met een bodemloze pf?
In deze video is de tamp net zo scheef als de video zelf.Geen WDT.

Ziet u channeling?
Is dat channeling verhaal niet enigszins overdreven?
https://youtu.be/v4Gf8NCPEts

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor Pti » vr 10 mei 2019, 10:18

Nee, dat is niet overdreven en ik snap ook niet zo goed wat Shodan aan deze vergelijking tussen appels en meloenen heeft...

Channeling zorgt voor overextractie en dat zorgt voor bitter. Hogere dosis/langere doorloop met channeling is meer overextractie. Dat jij er met jouw bonen en machine geen last van hebt is fantastisch, maar niemand is er mee geholpen. ;)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6400
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Doorlooptijd kort, smaak goed. 1:2 ratio snel te bitter

Berichtdoor cremalover » vr 10 mei 2019, 12:56

Nee, dat is niet overdreven en ik snap ook niet zo goed wat Shodan aan deze vergelijking tussen appels en meloenen heeft...

Channeling zorgt voor overextractie en dat zorgt voor bitter. Hogere dosis/langere doorloop met channeling is meer overextractie. Dat jij er met jouw bonen en machine geen last van hebt is fantastisch, maar niemand is er mee geholpen. ;)
Mijn punt is dat ik de kans op channeling niet zo groot acht.
Ik heb er zowat nooit last van .Welke machine ik ook gebruik.En je ziet hoe slordig ik ben in mijn routine .


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron