Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Welke fabrikant zal u aanraden?

Expobar
1
13%
Vibiemme
3
38%
Bezzera
2
25%
Rocket
1
13%
ECM
1
13%
 
Totaal aantal stemmen: 8
Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Marcje » ma 13 mei 2019, 17:59

Dan heb je het inderdaad over een doser.
Dat is in feite een verzameling bakjes, met elk een bepaalde hoeveelheid koffie erin. Door 1 of meerdere van de (volgemalen) bakjes on je portafilter te ledigen, kun je je gewenste hoeveelheid (dosis) maalsel bepalen. Wordt veel in de horeca gebruikt. 'Tegenwoordig' wordt er veel met een ingebouwde timer gemalen, waarmee je de dosis (op basis van maaltijd) ook kunt instellen. De Mazzer Mini Electronic A is er idd zo eentje.

Ik heb zelf geen doser, anderen vinden het wel weer prettig.
Uiteindelijk is het, zoals Bas ook als zei, haast onmogelijk om op voorhand de perfecte keuze te maken.
Waar woon je? Misschien dat je een keer inspiratie kunt opdoen bij forumleden in je buurt?
Anders moet kopen wat je een goede combinatie lijkt, en dan gewoon aan de slag gaan. Je eerste set zul je toch niet voor de rest van je leven houden..
dus...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor bvds » ma 13 mei 2019, 18:41

Als je een doser wilt gebruiken waar hij voor bedoeld is dan is dat een absolute no go. Gemalen koffie loopt in minuten achteruit in kwaliteit. Je zet dan feitelijk je koffie met voorgemalen koffie.

Als je een doser gebruikt maar wel on demand maalt dan is dat een ander vehaal. Maar dan zou ik lekker een doserless GOD kopen.

Pressure profilen wil zeggen het aanpassen van de druk tijdens je shot. Nornaal gesproken heeft een machine een enkel drukprofiel namelijk druk opbouwen en dan vlak tot het einde. Met een lever met veer krijg je een aflopend drukprofiel. Met een lever zonder veer bepaal je on the fly wat de druk moet zijn. En er zijn steeds meer pompmachines waar je de druk elektronisch kan regelen op de pomp of met een naaldventiel (electronisch of met de hand) verderop in het systeem. Goede voorbeelden zijn bijvoorbeeld de Lelit Bianca of duurder de LM GS3, Dalla Corte Mina etc. Er is veel discussie gaande over flow versus pressure control. Uiteindelijk zijn die twee aan elkaar gerelateerd, maar toch zijn er verschillen.

Met de Lelit Bianca heb je vrijwel alles: dual boiler met PID, rotatiepomp, E61 geoep met handmatige pressure profiling, pomp of vast water etc.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor bobbee » ma 13 mei 2019, 20:16

Adviezen hierboven zijn perfect en sluit ik mij bij aan. Probleem is dat je het niet op een presenteer blaadje krijgt. Je moet het in eerste instantie leuk vinden ( en dat zit goed bij jou!) om moeite te doen voor de koffie. E61 heeft zichzelf idd bewezen. Dat is duidelijk maar je kunt daar ook slechte koffie me zetten hoor! De maler en koffie is belangrijker dan de machine! Zelf hou ik van single dosen want je hebt niet alleen iedere keer echt vers maalsel, dus geen maalsel van de vorige sessie die opgeslagen lag in het stukje tussen maalkamer en uitloop maar echt vers gemalen + je kunt eenvoudig van bonen wisselen. Want je hebt geen retentie waar ik het net over had. Daarom heb ik persoonlijk voor de Niche Zero gekozen. Afwegen is voor mij geen probleem en is zo gebeurt, 2 bakjes per dag is niet zoveel werk . Koop een acaia pearl weegschaal en zet die voor je Niche maler, afwegen en in de niche dumpen, aanzetten, Klaar.
Afgelopen zondag verjaardag met 4 koffiedrinkers erbij. Vantevoren meerdere bakjes die eigenijk bedoeld zijn voor baby melkpoeder gevuld met afgewogen dosis koffiebonen. Het koffiezetten ging daardoor ook met wat meer drukte gewoon lekker vloeiend.
Nu weer terug tot de orde van de dag en afwegen per espresso.

Success met de zoektocht!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor seels » ma 13 mei 2019, 20:27

Wat hierboven gezegd is. Niche is de beste grinder die ik gehad heb of heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Robinschotanus
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 mei 2019, 17:27

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Robinschotanus » ma 13 mei 2019, 21:37

Dan heb je het inderdaad over een doser.
Dat is in feite een verzameling bakjes, met elk een bepaalde hoeveelheid koffie erin. Door 1 of meerdere van de (volgemalen) bakjes on je portafilter te ledigen, kun je je gewenste hoeveelheid (dosis) maalsel bepalen. Wordt veel in de horeca gebruikt. 'Tegenwoordig' wordt er veel met een ingebouwde timer gemalen, waarmee je de dosis (op basis van maaltijd) ook kunt instellen. De Mazzer Mini Electronic A is er idd zo eentje.

Ik heb zelf geen doser, anderen vinden het wel weer prettig.
Uiteindelijk is het, zoals Bas ook als zei, haast onmogelijk om op voorhand de perfecte keuze te maken.
Waar woon je? Misschien dat je een keer inspiratie kunt opdoen bij forumleden in je buurt?
Anders moet kopen wat je een goede combinatie lijkt, en dan gewoon aan de slag gaan. Je eerste set zul je toch niet voor de rest van je leven houden..

Oké, dit heeft mij even aan het denken gezet, dankjewel! :) Ik ben dus nu zover dat ik achteraf gezien toch beter kan gaan voor een single doser. Dit was sowieso de werkwijze waar ik de grinder voor wilde gebruiken. Af en toe een ander soort boontje d’r in. Heerlijk! ;)

Wat hierboven gezegd is. Niche is de beste grinder die ik gehad heb of heb.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik heb de grinder even opgezocht. Toffe kickstarter, ik zal mij d’r even in verdiepen. Hebben jullie toevallig een plekje waar ze hem aanbieden. :?: (Wat een gedoe met dat betalen in ponden).

De moderator van een groot koffieforum drinkt.....2 kopjes pr dag. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Toen ik 5 jaar oud was dronk ik er 3. :mrgreen:

Geniet, maar drink me... wacht, dat is alcohol. Tsja, ieder zijn eigen toch? ;)

En dan nog even dit... Ik wil iedereen die tot nu toe de tijd heeft genomen te reageren enorm bedanken. Het is een stuk makkelijker met jullie!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor bobbee » ma 13 mei 2019, 21:52

@cremalover:

Ik drink er ook nog een kan echte koffie naast, filterkoffie, zonder suiker of melk. Voordat je echt denkt : de moderator drinkt maar 2 kopjes per dag!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor Marcje » ma 13 mei 2019, 22:15


Ik heb zelf geen doser, anderen vinden het wel weer prettig.
Uiteindelijk is het, zoals Bas ook als zei, haast onmogelijk om op voorhand de perfecte keuze te maken.
Waar woon je? Misschien dat je een keer inspiratie kunt opdoen bij forumleden in je buurt?
Anders moet kopen wat je een goede combinatie lijkt, en dan gewoon aan de slag gaan. Je eerste set zul je toch niet voor de rest van je leven houden..
Oké, dit heeft mij even aan het denken gezet, dankjewel! :) Ik ben dus nu zover dat ik achteraf gezien toch beter kan gaan voor een single doser. Dit was sowieso de werkwijze waar ik de grinder voor wilde gebruiken. Af en toe een ander soort boontje d’r in. Heerlijk! ;)

Let op, het zijn wel echt 2 ander dingen hè, GOD en Single Dosen. Je moet je even afvragen hoe vaak je daarwerkelijk boontjes wisselt en hoe leuk te het vind om te tutten met weegschaaltjes, gardertjes, en waterspray enzo. Ik moet er zelf niet aan denken om dat steeds te doen (misschien ooit wel), maar anderen zweren er weer bij ;)
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor bobbee » ma 13 mei 2019, 23:50

Zo is het. Ik probeerde uit te leggen waarom ik voor single dosen kies en nog niemand mij kan overtuigen waarom ik dat niet zou moeten doen haha...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor bvds » di 14 mei 2019, 06:46

Zo is het. Ik probeerde uit te leggen waarom ik voor single dosen kies en nog niemand mij kan overtuigen waarom ik dat niet zou moeten doen haha...
En ik ga je daar ook niet van overtuigen. Hier bevalt de Niche ook heel goed. En ik wissel bijna dagelijks van boontjes en heb doorgaans verschillende koffies naast elkaar. Mijn vrouw houdt niet van Afrikaanse koffies en ik juist wel. Voor de ochtend cappuccino heb ik vaak behoefte aan een andere boon dan in de espresso later op de dag. Kortom, zonder single dose maler zou ik of meerder malers op mijn aanrecht moeten hebben staan of veel met de hand moeten malen. Dus hartstikke praktisch zo'n single doser ;)

Neemt niet weg dat een GOD met bonenreservoir voor de meesten prima is. Kies dan wel een maler met niet te veel retentie.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Startende hobby barista opzoek naar een espressomachine!

Berichtdoor cremalover » di 14 mei 2019, 09:06

Zo is het. Ik probeerde uit te leggen waarom ik voor single dosen kies en nog niemand mij kan overtuigen waarom ik dat niet zou moeten doen haha...
Omdat het wat meer gedoe is.Je moet je koffie vooraf wegen en in doosjes doen.Vervolgens zo een doosje in de maler kiepen.Dat is wat meer werk dan een pondje koffie in de hopper hebben en gelijk kunnen gaan malen.

Voor mij is het niks.Voor een ander weer wel.
Alles heeft voor en nadelen.
Zo heb je als je een doser gebruikt altijd mooi los maalsel.Een wdt hoef je dan niet te gebruiken.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten

cron