Oneven outflow(?) Bezzera BZ09

2muchcoffee
Berichten: 13
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 18:55

Oneven outflow(?) Bezzera BZ09

Berichtdoor 2muchcoffee » di 11 jun 2019, 16:10

Beste allen,

Enige tijd terug kocht ik via dit forum mijn eerste halfautomaat, een Bezzera BZ09. Mijn koffie is er sindsdien al enorm op vooruit gegaan, maar ik blijf vaak last houden van oneven doorloop (koffie komt er vaak niet uit het midden door het filter). Soms ook channeling. Eerst dacht ik dat dit kwam door oneven consistentie van de koffie of door mijn tamp techniek. Maar ook als ik daar goed op let hou ik dit probleem. Nu viel mij bij het schoonmaken op dat als er alleen water door het douchescherm loopt, dit ook asymetrisch is (zie onderstaande video). Hoort dat? Of zou dit de reden kunnen zijn? Enige idee wat hiervan de oorzaak is? Ik houd de machine uiteraard goed schoon, zowel door backflushen als volledige reinigen van de kop.

https://imgur.com/a/SeKnDm4
<blockquote class="imgur-embed-pub" lang="en" data-id="a/SeKnDm4"><a href="//imgur.com/SeKnDm4"></a></blockquote><script async src="//s.imgur.com/min/embed.js" charset="utf-8"></script>

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Oneven outflow(?) Bezzera BZ09

Berichtdoor Capulus » di 11 jun 2019, 17:00

Beste allen,

Enige tijd terug kocht ik via dit forum mijn eerste halfautomaat, een Bezzera BZ09. Mijn koffie is er sindsdien al enorm op vooruit gegaan, maar ik blijf vaak last houden van oneven doorloop (koffie komt er vaak niet uit het midden door het filter). Soms ook channeling. Eerst dacht ik dat dit kwam door oneven consistentie van de koffie of door mijn tamp techniek. Maar ook als ik daar goed op let hou ik dit probleem. Nu viel mij bij het schoonmaken op dat als er alleen water door het douchescherm loopt, dit ook asymetrisch is (zie onderstaande video). Hoort dat? Of zou dit de reden kunnen zijn? Enige idee wat hiervan de oorzaak is? Ik houd de machine uiteraard goed schoon, zowel door backflushen als volledige reinigen van de kop.

https://imgur.com/a/SeKnDm4
<blockquote class="imgur-embed-pub" lang="en" data-id="a/SeKnDm4"><a href="//imgur.com/SeKnDm4"></a></blockquote><script async src="//s.imgur.com/min/embed.js" charset="utf-8"></script>
2 dingen:
- maak je je douchescherm schoon met bijv Cafiza?
- klinkt als een distributieprobleem. Even roeren door de puck voordat je hem tampt. Bijvoorbeeld met een roerstaafje of sateprikker.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Oneven outflow(?) Bezzera BZ09

Berichtdoor bobbee » di 11 jun 2019, 17:56

Met de uitloop is niks mis. Er is namelijk ruimte boven de koffie die zich eerst rustig vult met water.
Wat wel iets is om na te kijken is de druk tijdens extractie. Als het goed is kun je die aflezen op de manometer?
Verder de tips van Capulus navolgen
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Oneven outflow(?) Bezzera BZ09

Berichtdoor cremalover » di 11 jun 2019, 20:06

Portafilter spoelen voor het shot.

casawinters
Berichten: 26
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 09:50

Re: Oneven outflow(?) Bezzera BZ09

Berichtdoor casawinters » di 11 jun 2019, 21:55

Waarschijnlijk een open deur intrappen, maar staat je machine waterpas?

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Oneven outflow(?) Bezzera BZ09

Berichtdoor Pti » di 11 jun 2019, 22:22

Waarschijnlijk een open deur intrappen, maar staat je machine waterpas?
Da's echt lang zo gek nogniet


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron