Keuze uit hogere segment machines

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor cremalover » wo 14 aug 2019, 22:48

Maar als je de schuif aan de voorkant van de Mini ziet wat is dan het eerste wat in je op komt?

Autoverwarming van een Lada 2105...


Afbeelding
Die heb ik gehad.Nieuw!!!,In beige.Destijds 8900 gulden.(droomde al van die auto toen ik 15 was)
Geweldige auto.
Was destijds 27 geloof ik.Trainde 5x in de week.48 cm armen droog.
Ik ben daar toen ik 16 was mee begonnen.Hard trainen,goed eten.Clean natuurlijk.103 kg bij 10% vet.
Alles om die Lada achteruit in te kunnen in parkeren. Zat geen stuurbekrachtiging op. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Man man wat stuurde dat zwaar.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor Marcje » wo 14 aug 2019, 22:58

M'n (ex) zwager had er vroeger ook 1, wat een tank.
Is m'n Pa nog bijna mee van de dijk gereden, toen hij hem op een zondag voor het eerst even pakte om nog snel even chinees te halen (voor studio sport). Wist hij veel dat je zo ongeveer met 2 voeten het rempedaal moest intrappen! :mrgreen:
dus...

RCDingen
Berichten: 33
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 15:49

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor RCDingen » wo 14 aug 2019, 23:19

Maar denk dat ik net als Cremalover meer van donker houd richting zoet en chocolade smaken
Dan is het hartstikke zonde om zo'n dure machine te kopen!

En als je gaat voor dit segment koop dan zou ik geen Rocket nemen. Een KvdW of LM zijn toch namen die wat meer emotie oproepen. En meer nuchter bekeken is de Dalla Corte Mina interessanter. Ik vind die Rocket toch een beetje een Volkswagen Phaeton.
Had ik onbeperkte poen dan ook gelijk een meergroepsmachine.
Die heb ik al een Cimbali M100 3 group komt er aan en heb 2 WMF Espresso maar daar zie ik thuis niets in.
En ik vind het prijsverschil niet meer zo groot tussen de Dalla Corta Mina LM GS3 MP en een KvdW .
Dan denk ik qua onderdelen zit KvdW bij mij om de hoek.
Bij die andere merken weet ik dat niet.

RCDingen
Berichten: 33
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 15:49

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor RCDingen » wo 14 aug 2019, 23:34


De meesten hier vinden een dure machine 2000 euro.Iets in die hoek.
Jij praat over machines van 7000 en hoger.

Als ik overweeg om een nieuwe 911 te kopen ga ik niet informeren op een Honda Civic forum. ;)

De Civic jongens vinden hun verlaagde Civic waarschijnlijk beter en mooier dan de 911. :mrgreen:

Ik zelf heb een Corolla Verso uit 2002.Met een kapotte homokineet. :mrgreen:
Ik vind dit geen Honda Civic forum.
Er zitten hier mensen met duizenden euro's aan malers maar ook een speedster en LM GS3 is hier aanwezig en vast wel wat meer.
En het is normaal dat er meer Honda civic's lopen dan 911's.
Zo is het ook normaal dat er meer goedkoper als duur verkocht word.
Maar wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?

Ik heb ondertussen wel wat geleerd.
Met veel geld koop je nog geen goede espresso.
Molen en verse bonen zijn belangrijker dan de machine.
KvdW speedster is een belachelijk dure machine voor een noob.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor cremalover » do 15 aug 2019, 05:21


De meesten hier vinden een dure machine 2000 euro.Iets in die hoek.
Jij praat over machines van 7000 en hoger.

Als ik overweeg om een nieuwe 911 te kopen ga ik niet informeren op een Honda Civic forum. ;)

De Civic jongens vinden hun verlaagde Civic waarschijnlijk beter en mooier dan de 911. :mrgreen:

Ik zelf heb een Corolla Verso uit 2002.Met een kapotte homokineet. :mrgreen:
Ik vind dit geen Honda Civic forum.
Er zitten hier mensen met duizenden euro's aan malers maar ook een speedster en LM GS3 is hier aanwezig en vast wel wat meer.
En het is normaal dat er meer Honda civic's lopen dan 911's.
Zo is het ook normaal dat er meer goedkoper als duur verkocht word.
Maar wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?

Ik heb ondertussen wel wat geleerd.
Met veel geld koop je nog geen goede espresso.
Molen en verse bonen zijn belangrijker dan de machine.
KvdW speedster is een belachelijk dure machine voor een noob.
Ik wil er mee zeggen dat het moeilijk is voor de meesten hier om een goed advies te geven.
Ik heb dat al eerder gezegd.
Ik kan je zeggen wat ikzou kopen .Maar daar heb jij ook niets aan.

Ik heb trouwens wel eens bij iemand geinformeerd die thans een Slayer en een high end lever heeft.

Die zei het volgende:

I cannot address the Speedster since I have never owned one, BUT, I would get the Speedster over the Londinium because the the ease of switching pressure and prep fusion pressure and times of shot, etc.
I like my Slayer because of its ability to make the shot parameters what I want them to be rather than the fixed spring rate and the fixed (although not stable) temperatures of the Lever. When the Lever is dialed in and pulling shots without speed involved then they are great shots, but the Lever seems to fluctuate the temperatures of the shot. The slayer will not do that and is stable.

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor Powerreserve » do 15 aug 2019, 05:30

Rob, als je nog wat te lezen zoekt voor op vakantie: The world atlas of coffee, van James Hoffmann.

Als je toch er helemaal voor wilt gaan dan is dit boekje een mooie uiteenzetting van alles over bonen, afkomst, smaaksoorten & -verschillen, branden/roasten, machines en zetmethoden.

Qua maler: als je naar de Atom 75e aan het kijken bent, kijk dan ook naar de Red Speed schijven: gewoon omdat het kan.

Nog even dit: ik las je opmerking bij bericht 15 oid over het feit dat niemand je aangaf wat wel te doen: het kan aan mij liggen maar alle dikke to-do-first tips stonden juist met hoofdletters vermeld.

Anyways, je bent nu een stuk verder op apparatuur. Succes met de keuze en het maken van een lekkere espresso straks. Alleen als zonder profiling ben je al wellicht al weken bezig om een chocolade-zoete smaak te persen...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Gebruikersavatar
seels
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 24 aug 2011, 20:20
Locatie: Turnhout

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor seels » do 15 aug 2019, 09:55

Wat hierboven gezegd wordt, verdiep je ook eens in bonen/ branding/ land van herkomst....

Ook met medium/lichte gebrande bonen proef ik chocolade en zoete toetsen... land van herkomst/ Washed of niet washed of ...... speelt ook een rol etc...

Ik heb nu een lelit Bianca en deze bevalt mij uiterst. Ga ik nu enkel licht gebrande bonen gaan gebruiken omdat de machine daar breder voor inzetbaar is? Absoluut niet.. maar ik zal wel meer lichte bonen kopen dan daarvoor. Zoals hierboven gezegd ik koop ook geen dure racewagen om rond de kerktoren te rijden, ik koop dan weer wel een veel te dure racefiets om hier in de woonkamer te staan (ps ik bedoel dus niet dat de Bianca een dure racewagen is.)

Ikzelf ben een sucker voor la marzocco.. dus moest ik over jou geld beschikken

Of die peter op zijn aanrechtje heeft staan (Bvds help me eens.. ) pracht machientje. Vintage top spul!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RCDingen
Berichten: 33
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 15:49

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor RCDingen » do 15 aug 2019, 11:26

Rob, als je nog wat te lezen zoekt voor op vakantie: The world atlas of coffee, van James Hoffmann.

Als je toch er helemaal voor wilt gaan dan is dit boekje een mooie uiteenzetting van alles over bonen, afkomst, smaaksoorten & -verschillen, branden/roasten, machines en zetmethoden.

Qua maler: als je naar de Atom 75e aan het kijken bent, kijk dan ook naar de Red Speed schijven: gewoon omdat het kan.

Nog even dit: ik las je opmerking bij bericht 15 oid over het feit dat niemand je aangaf wat wel te doen: het kan aan mij liggen maar alle dikke to-do-first tips stonden juist met hoofdletters vermeld.

Anyways, je bent nu een stuk verder op apparatuur. Succes met de keuze en het maken van een lekkere espresso straks. Alleen als zonder profiling ben je al wellicht al weken bezig om een chocolade-zoete smaak te persen...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Er zijn 2 uitgaven van dit boek.
Moet ik de eerste of 2e versie nemen?

Rob

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor namor » do 15 aug 2019, 11:30

Hallo RCDingen,
Uit vorige reacties en berichtwisselingen heb ik ook niet helemaal begrepen wat je technische ervaring tot nu toe is, maar wellicht heb ik iets gemist... sorry.

Ik zelf heb een paar verschillende setups en combi's gehad, verschillende malers en espresso machines.... Laatste mijn grote wisseling was maand of 5-6 terug, na best veel uitzoekwerk kwam ik tot combinatie van LM GS3 MP + EK43s, die staat nu bij mij thuis.
Ik ben ONWIJS blei en tevreden.
EK43s is uiteraard meteen goed en zeer kwalitatief door een EK43 goeroe aangepast, want uit de doos maler is niet geschikt voor espresso of beter gezegd helemaal niet geschikt voor iets ;) . Ik liet meteen een aantal modificaties en uitlijning doen. Maller werk nu geweldig en ik ben zeer tevreden met espresso/filter/coldbrew en mokka die ik ermee maal.
EK43, als elke singledoos, vraagt meer tijd voordat je coffee hebt daarom naast EK43 heb ik voor gemak nog mijn oude Compak F8 OD staan. Compak F8 is een prima OD maler, daar zitten 'huis-keuken' bonen in, biedt meer gemak - je hoeft niet bonnen van tevoren selecteren, afwegen en met bakjes klooien. Ik gebruik maler een espresso/americano tussendoor, bezoek cappuccino of als er moet 6 drankjes achter elkaar. Mijn vrouw en kinderen gebruiken vooral Compak ipv EK, vinden ze veel makkelijker.

GS3 MP
Nieuwe model, na medio 2018, van GS3 MP is heel makkelijk, constant en heeft zeer goede en stabiele PI. Koffie kwaliteit (voor mij smak) is niet minder dan vanuit mijn vorige heel goede lever machine en ik heb gevoel dat ik nu meer controle tijdens proces heb.
Ik vind dat GS is makkelijker en wat veelzijdiger is dan lever, die ik had, maar ongeveer factoor 1.5/2 duurder.

Naast smaak en gevoel heb ik ook verschillende metingen gedaan, oa temperatuur, druk en drukopbouw (PI en doorloop), extractie/%tds, maling consistentie... ik weeg en klok tijd van alles wat ik zet.... bovengenoemde combinatie levert altijd zeer voorspelbare resultaat, zeer stabiel en alles is reproduceerbaar.

hoop dat het een beetje helpt...
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

RCDingen
Berichten: 33
Lid geworden op: za 03 aug 2019, 15:49

Re: Keuze uit hogere segment machines

Berichtdoor RCDingen » do 15 aug 2019, 11:34

Hoi Namor,

Wat voor bonen gebruik jij, licht medium of donker?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten

cron