1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

bobbee

Re: 1e espressomachine (waarsch HX rond 1000 euro)

Berichtdoor bobbee » do 15 aug 2019, 23:23

Als ik kijk naar wat erin de machine zit, en wat de machine kan denk ik dat ik met de profitec pro 500 een goede keus maak.
zeker waar ik wel 5-6-7 jaar plezier van ga hebben.
Wat dan? En wat is er anders dan bijvoorbeeld een rocket, ECM of bezzera?
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

casper31

Berichtdoor casper31 » vr 16 aug 2019, 00:17

Ik weet niet meer exact de onderdelen,

Maar vroeg vanmiddag in dewinkel de vergelijking bezerra magica vs profitec pro 500
noemde n aantal dingen die in profitec beter waren
profitec vs rocket.. vergelijkbaar

zelfde wat ik in reviews terug las.

AL moet ik nu zeggen las, ben net weer alle 3 gaan opzoeken en vind voor elke wel wat.

T lijkt erop dat iedereen gewoon zn eigen favoriet heeft

(voor mij was de keus nu profi 500 vs bezerra magica vs rocket)
en dan vooral rocket vs profi 500

en door de reviews dacht ik dat profi de beste keus zou zijn

En zo bliif je zo, vanavond 3 uur zitten vergelijken 🙈
Wil morgen de knoop tussen dir 3 doorhakken. Jullie tips.?

DeepnGroond

Berichtdoor DeepnGroond » vr 16 aug 2019, 06:50

Het lijkt alsof je al een duidelijke voorkeur hebt voor de Profitec 500. Tegelijkertijd gaf je ook aan dat lekkere koffie van meer dan de machine afhangt. Misschien kun je bij een kennis of forumlid eens zelf met een machine (niet specifiek die 500) aan de slag om te ervaren wat voor jou nu echt belangrijk (of praktisch) is. Dan komen de argumenten vanzelf.

De keuze voor een goede molen (zoals de Niche) en koffiebonen is uiteindelijk relevanter. En over koffiebonen en koffiebranders is genoeg te vinden op dit forum.

bobbee

Berichtdoor bobbee » vr 16 aug 2019, 07:24

Just!

Wat deepground hier zegt is precies waar ik naartoe wil. En jouw antwoord daarvoor sluit aan bij wat ik had verwacht. Die profitec is niet zo bijzonder en hetzelfde laken en pak als andere machines. Het zijn allemaal zeer goede kwaliteit machines.
Volgens mij kijk je naar het uiterlijk en hoe hij in je huis staat. Dat is prima, de machines die je nu op je lijstje hebt zijn goede machines. Je kunt eventueel nog de Izzo Vivi erbij zetten.
De Rocket HX machines zijn erg mooi en fijn. Uitstekende kwaliteit en wat ik nog weet van toen ik er 1 had is dat de temperatuur mooi stabiel is na de flush en dat komt de koffie smaak ten goede. Dat hebben ze goed gemaakt bij rocket.
En vergeet die strega niet. Hoop geld 2e hands maar.... scheelt 400 Euro met de profitec en je afschrijving is een stuk minder en echt een hele gave machine. Moet je wel even mee leren werken maar dat is met allemaal.
Of heb geduld en wacht op een mooie aanbieding op marktplaats. Calculeer daar een onderhoudsbeurt bij in bij kafko of redspresso bijvoorbeeld en je bent spekkoper.
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

bvds

Berichtdoor bvds » vr 16 aug 2019, 08:24

Wat mij betreft zijn er GEEN noemenswaardige verschillen tussen ECM, Profitec en Rocket. De Magica heeft dezelfde performance, maar is net wat minder fraai gebouwd en minder waardevast (daarvoor iets goedkoper in de aanschaf). De Izzo vivo zou ik laten staan, omdat het merk niet geliefd is en daarmee de waardevastheid een stuk minder is.

Onder de streep zijn het allemaal vrij basic E61 HX machines met veelal dezelfde standaard kwaliteitsonderdelen. Ze hebben dus ook allemaal dezelfde voor- en nadelen. Zo moet je rekenen op driekwartier opwarmtijd (ook al zeggen ze in de winkel waarschijnlijk 20 minuutjes), zit je vast aan een cooling flush (die overigens door de flow restrictor best kort is; maar daardoor wel een langere rebound tijd) en kun je de temperatuur niet precies sturen (wel ongeveer goed). Ook zijn het allemaal vrij betrouwbare machines, juist omdat ze zo basic zijn (kan minder stuk en onderdelen overal beschikbaar) en werkt de E61 groep in de praktijk vergevingsgezind.

Met al deze machine is de kwaliteit van je kopje koffie identiek. Het zijn dus vooral stevig geprijsde no nonsense machines in een stoer jasje. Kortom, als je een E61 HX wilt dan is er niks mis mee om te kiezen op looks. Waar moet je anders op kiezen?

De hamvraag is of je je geld wilt stoppen in een nieuwe E61 HX machine. Of liever wacht op een goede aanbieding hier op het forum. Of kiest voor een ander systeem...

De genoemde Strega is een totaal andere machine, niet alleen qua bediening maar ook qua espresso shots. Wat mij betreft meer mogelijkheden en onder de streep net wat lekkerder shots. En een Profitec 300 is een dual boiler met wezenlijk andere groep: kortere opwarmtijd en precieze temperatuurinstelling.

Ik zou zeggen: nog even geduld en je niet gek maken. Kijken naar specs, lezen van reviews en praten met verkopers die voorkeur voor eigen waar hebben schiet niet echt op. Ga kijken en proeven bij koffiepraters!

En ter geruststelling: als je de Profitec zou kopen dan koop je absoluut een goede machine! En dat geldt ook voor de anderen.
Espresso: Pavoni Professional / Elektra MCAL / Niche Zero / Eureka Specialita / Kinu Traveler
Filter: Hario V60 / Chemex / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade

cremalover

Berichtdoor cremalover » vr 16 aug 2019, 09:48

" T lijkt erop dat iedereen gewoon zn eigen favoriet heeft ".

Daar mag je van uit gaan.Daarom heeft je vraag ook weinig zin.
De een zweert bij een e61,de ander bij een volgelopen groep,weer een ander bij een levertje zonder veer,de ander dan weer bij een lever met een veer,dan weer iemand die twee veren beter vindt.
Dan heb je nog figuren die bij horeca machiones zweren.
Heb jij allemaal niks aan.
Je zult je eigen weg moeten bewandelen en erachter komen wat iets voor jou is.
Als je de hobbie leuk vindt zul je waarschijnlijk meerdere machines kopen.
Het grote voordeel van 2e hands kopen is dat je de financiele schade dan enigszins zult weten te beperken.
Nieuw kopen kost altijd geld.
" Malen, harken, beetje tampen en genieten van verrukkelijke espresso ". by F. G.

bvds

Berichtdoor bvds » vr 16 aug 2019, 10:34

Het grote voordeel van 2e hands kopen is dat je de financiele schade dan enigszins zult weten te beperken.
Nieuw kopen kost altijd geld.
De meeste "diehards" hier op het forum hebben meer machines gehad dan je op een hand kan tellen. Inderdaad betekent steeds nieuwe machines kopen dat deze hobby aardig in de centen kan lopen. Ga je voor 2e hands dan valt de schade mee.
Espresso: Pavoni Professional / Elektra MCAL / Niche Zero / Eureka Specialita / Kinu Traveler

Filter: Hario V60 / Chemex / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade

namor

Berichtdoor namor » vr 16 aug 2019, 11:34

Hi,

Ik zag in vorige berichten een paar keer link naar https://www.coffeeitalia.nl/ staan

Zeer negatieve ervaringen. Ze hebben goede prijzen en onwijs grote assortiment op de site maar doen volgens mij dozen schuiven tussen echte dealers en consument.
Wellicht als alles goed loopt heb je een prima deal maar als iets mis gaat dan sta je echt alleen. Bij mij ging het mis meteen bij levering en daarna technisch probleem na het doos openen. Het koste me geld en heel veel irritaties. Nooit meer.

groet, Roman
Om te drinken: LM GS3 MP, LaPav, Chemex,.... EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

casper31

Berichtdoor casper31 » vr 16 aug 2019, 11:38

Thanks voor de tips. Ik denk dat ik me ookerg door verkoop praatjes laat sturen.

ik heb eigenlijk hele slechte ervaringen met marktplaats, vandaar dat ik daar ook wat huiverig mee ben. 1x opgelicht voor 300 euro. Dat vergeet je niet meer.
Dus tenzij het echt een mooie prijs is koop ik t liefste nieuw, al zou t me niet verbazen als ik over n half jaar een leuke deal inde forum zie staan dat ik die ook koop dan.
en wieweet houdt ik mn eerste machine wel 10 jaar en wissel er dan een tweede machine ;)

Mijn voorkeur gaat vooral uit naar de

rocket type V (een van de 2 modellen)
profitect pro 500
Bezerra strega

Bezerra magica zou ik om bovengenoemde reden dan afstrepen. gezien deze qua prijs overeenkomen.

De rocket type v heeft 1200 Steam Boiler Power en de profitec 1400, ga je dat ergens aan merken?

dus ik zou voor mezelf moeten afwegen rocket type v VS profitec 500 ..

of de strega mits die goedkoper te vinden is

en inderdaad het is gewoon lastig ''advies'' op internet te vinden, als ik terugkijk .. zelfs de casabartista winkel komt met verkoop praatjes (ja PID op HX superfijn) en gister duikelman over de zogenaamde VEEL betere onderdelen.
beste advies vind ik idd hier ;)

en thx ronan, daar ga ik dus absoluut niks kopen!

bobbee

Berichtdoor bobbee » vr 16 aug 2019, 11:50

De bezzeras zijn helemaal niet slecht of minder afgewerkt!

Dat is zo'n idee wat ik echt helemaal niet kan onderstrepen. Alles prachtig en mooi afgewerkt. Zeer dik rvs etc.... Doet niet onder voor rocket!

Terug naar “Semi-automaten”