Druk bijstellen ECM Technika IV

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Druk bijstellen ECM Technika IV

Berichtdoor fransg » do 05 sep 2019, 12:56

Gewoon ergens langs gaan waar men het voor je kan doen, het jezelf niet te moeilijk maken en zeker als beginner niet pogen om met een gemeen hoge druk een mild lekker kopje espresso te brouwen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Eduardus
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 sep 2019, 09:58

Re: Druk bijstellen ECM Technika IV

Berichtdoor Eduardus » do 05 sep 2019, 12:59

Ja, ik heb hem inmiddels weer dichtgeschroefd wand ik kom er niet uit, misschien binnenkort even langsrijden in Amsterdam bij iemand die dit voor me kan doen (en dan goed opletten!). Voor nu probeer ik wel met dosering en maalgraad het resultaat te optimaliseren, maar heb liever zo'n 8 á 9 bar denk ik.

Aan iedereen: dank voor de informatie, topforum dit!

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Druk bijstellen ECM Technika IV

Berichtdoor Powerreserve » do 05 sep 2019, 13:40

Ja, daar heb je een punt. Ik vind eigenlijk dat de koffie iets te snel doorloopt en mijn Mazzer Mini kan niet veel fijner malen (en ik niet harder tampen), daarom zocht ik naar een manier om de druk wat omlaag bij te stellen. Ik ga even googlen en proberen, anders laat ik het misschien voorlopig toch zo. Of ik zelf een andere OPV kan plaatsen weet ik namelijk niet :-) Dank je wel, ik heb er veel aan!
Waarschijnlijk al geprobeerd: wat meer koffiemaalsel in je filter doen? Als je nu bijv op 17 gr zit > ga eens 20gr. Dat verandert een boel


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Eduardus
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 sep 2019, 09:58

Re: Druk bijstellen ECM Technika IV

Berichtdoor Eduardus » do 05 sep 2019, 14:10

Ik doseer meestal 20,5 gram, op dit moment fijnst mogelijke maalgraad (nog iets fijner en de Mazzer weigert) en tamp vrij hard :D De tijd is inmiddels redelijk, maar ik heb toch het idee dat de druk nog iets met de smaak doet dat me niet bevalt.

Meestal heb ik wat licht gebrande bonen met veel fruitige smaken en aciditeit, maar ik vind het nu relatief bitter en droog aandoen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Druk bijstellen ECM Technika IV

Berichtdoor bobbee » do 05 sep 2019, 15:06

Oude koffie?
Versleten schijven?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Eduardus
Berichten: 12
Lid geworden op: di 03 sep 2019, 09:58

Re: Druk bijstellen ECM Technika IV

Berichtdoor Eduardus » do 05 sep 2019, 15:10

Koffie koop ik wekelijks per 250 gram vers, dus dat verwacht ik niet
De schrijven heb ik volgens mij 2 jaar geleden vervangen; die zien er nog goed uit (en zijn onlangs schoongemaakt)

Op mijn oude Domobar had ik hier geen last van, ik denk dat ik gewoon wat moet tweaken


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten