Lelit bianca vragen

jobbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 13 apr 2019, 11:47

Lelit bianca vragen

Berichtdoor jobbie » di 17 sep 2019, 20:09

Ik heb sinds kort een Lelit Bianca. Geweldige machine. De instellingen qua malingen, doorlooptijden etc lijk ik te hebben gevonden.
2 vragen hierover. De koffiedrab is redelijk nat na het maken van een enkele of dubbele espresso. Wat betekent dat, of wat zou ik anders kunnen doen? En, in de bodemloze filterhouder heb id de enkele filter geplaatst. Bij het maken van een enkele espresso spettert deze alle kanten uit. Is de bodemloze houder alleen geschikt voor de dubbele filter?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit bianca vragen

Berichtdoor bobbee » di 17 sep 2019, 20:16

Hoi,

Welkom.

Welke koffiebonen gebruik je? Van welke brander en wat is de branddatum?
De drap die je benoemt is niet erg maar is wel veel meer als je niet verse koffie gebruikt. Eigenijk laat die drap in dat geval mooi zien hoe de koffie smaakt.

De filter voor een enkele koffie gebruiken wij hier allemaal niet omdat die eigenijk niet goede koffie produceert. Als je eenmaal weet hoe je een enkele koffie zet met het grote filterbakje dan weet je waarom.
Je doseert dus 15 tot 18 gram in dat grote filterbakje en past je maalgraad aan zodat de doorlooptijd zijn 30 seconden is voor ongeveer 30ml espresso. 1x 30ml, niet 2x 30ml!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

jobbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 13 apr 2019, 11:47

Re: Lelit bianca vragen

Berichtdoor jobbie » di 17 sep 2019, 20:32

Dank je voor je snelle reactie. Ik gebruik nu bonen van Levelt, weet even niet meer welke soort, maar zijn inderdaad al 6 tot 8 weken oud...

Goed om te horen. Je maalt dus fijner om de doorlooptijd voor 1 espresso 30 sec te laten zijn? Wordt deze espresso niet te sterk?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit bianca vragen

Berichtdoor bobbee » di 17 sep 2019, 20:46

Geen dank.

Nee. Je doseert 15 tot 18 gr in het grote bakje. De maalgraad pas je aan en met verse koffie is dat niet heel fijn malen. Je gaat met 15 tot 18 gram koffie een espresso maken van 30 ml. Met de oude koffie (van levelt) moet je fijn malen om te compenseren.

Als je nu snel goed resultaat wilt kun je het beste :
-vers gebrande koffiebonen kopen (ik neem aan dat je een goede koffiemolen hebt)
-het grote filterbakje gebruiken ipv de kleine 1 kops.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Lelit bianca vragen

Berichtdoor Powerreserve » wo 18 sep 2019, 08:27

Nou ben ik ook even in de war (is eigenlijk mijn constante staat dus niks nieuws)...

Ik dacht de volgende basis variabelen aan te houden:
- Single espresso: 7 a 8 gr koffie > 30ml espresso;
- dubbele espresso: 15 - 18 gr koffie > 60ml espresso;
- beide ong 30 sec doorlooptijd.

Maar tegenwoordig kijk ik alleen naar de brewratios 1:2 tot 1:2.5
- single espresso: 8gr maalsel in > 16 tot 20gr espresso in het kopje; (is ong. 16 tot 20ml)
- dubbele espresso: 18 gr maalsel in > 36 tot 45 gr espresso in het kopje (is ong. 36 tot 45ml);
- beide ong 30 sec doorlooptijd.

Door de brewratio van 1:2 is mijn espresso dus een ristretto geworden?





Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lelit bianca vragen

Berichtdoor bvds » wo 18 sep 2019, 08:41

Nee hoor. 50% is gewoon een espresso ;)

>60% ga het meer ristretto worden.

Maar los van de naamgeving wil je gewoon een gebalanceerde extractie. Een en ander hang af van de koffie, branding, dosering, druk, preinfusie, temperatuur, tijd etc. En smaakvookeur :D

Met de lichte branding is vaak een langere preinfusie en <50% brew ratio aan te raden. Voor een donkerder roast juist weer eerder >50% en kortere preinfusie.

Mooie van de Bianca is dat alles mogelijk is.

En zoals gezegd de single basket skippen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit bianca vragen

Berichtdoor bobbee » wo 18 sep 2019, 09:23

Heel kort maar krachtig.

NIET DE SINGLE BASKET GEBRUIKEN.

Alles met de dubbele.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron