Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor gilleko B. » ma 18 nov 2019, 18:48

Vwb het uit elkaar halen, deze link:

https://youtu.be/lcxxjPsuNK8



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor gilleko B. » zo 24 nov 2019, 04:47

https://m.youtube.com/watch?v=2jn28YTS3 ... e=youtu.be


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor jimmy_zeropm » ma 25 nov 2019, 11:42

Bedankt voor alle input! Na het e.e.a. bekeken te hebben denk ik het zelf wel aan te durven. Ik ga een revisie setje bestellen, dat kan geen kwaad om meteen mee te nemen denk ik. Iemand nog tips waar extra op te letten of dingen die ik specifiek even kan controleren nu de boel toch open gaat?

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor gilleko B. » ma 25 nov 2019, 11:58

Doe alles met beleid, het liefst passende sleutels ter voorkoming van krassen. Als je echt alle ventielen c.a. vervangt dan hoef je de rubbers die erin zitten natuurlijk niet te vervangen. Doe je dat laatste wel dan is zo'n soort "tandartshaakje" makkelijk om de rubbers eruit te halen. Beetje siliconenvet wel fijn zodat alles gelijk alles een beetje gladjes en kraakvrij verloopt. De teflon pakkingen zijn zacht, met beleid aandraaien zodat je die pakkingen niet naar God draait. Als alles eruit is, goed schoonmaken en indien nodig ontkalken. Geef wel type machine op zodat je zeker weet dat het setje past. Als alles zit paar keer koffie zetten ter extra smering. Vwb douchescherm, die van IMS bevallen mij heel goed evenals de mandjes. Als je er aan begint, foto's van je knutselwerk zou erg leuk zijn. P.S. ook leuk zo om kennis van je masjien op te doen.

Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor bobbee » ma 25 nov 2019, 14:11

Bedankt voor alle input! Na het e.e.a. bekeken te hebben denk ik het zelf wel aan te durven. Ik ga een revisie setje bestellen, dat kan geen kwaad om meteen mee te nemen denk ik. Iemand nog tips waar extra op te letten of dingen die ik specifiek even kan controleren nu de boel toch open gaat?
Kafko kan je het hele pakketje leveren incl alle antwoorden op jouw vragen.

Ik zou hem even bellen/mailen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor Capulus » ma 25 nov 2019, 15:46


Als alles zit paar keer koffie zetten ter extra smering
Uitstekend advies!

Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor meg » do 28 nov 2019, 09:50

Ik zie je probleem nu pas.

Ik heb zelf een Magica en had het zelfde probleem. Na back fluschen verergerde het probleem (vet opgelost) na enige kopjes verbeterde het.
Ik heb de groep uit elkaar gedraaid rubbers vervangen en goed in voedsel veilig vet gezet.
Je moet er wel rekening mee houden dat enkele klepstoters Ingesleten zijn. Ik heb deze nog netjes kunnen bijvijlen, maar je kan ze dan ws beter meteen vervangen als je toch bezig bent.
Na een maand heb ik nogmaals de horizontale as van de hendel moeten invetten omdat hij minder mooi liep. Als dit probleem zich nogmaals voordoet zal ik ander vet proberen.
Mijn Magica is uit 2013, wordt iedere dag gebruikt en dit is pas de eerste keer dat ik de groep gereviseerd heb.
Met ontvetter korrels back flusch ik de groep maandelijks. In het waterreservoir gebruik een waterfilter welke ik per twee maanden vervang.
Heb nog nooit de ketel ontkalkt. We hebben hier niet zo'n hard water (zuid Limburg)
Twee jaar gelden heb ik de vibratie pomp vervangen.
Een jaar gelden had ik stoomproblemen. Er kwam te veel water. De niveau sensor was "omhoog" gekomen. In de juiste positie geplaatst goed vastgedraaid en opgelost.
Naderhand nog eenmaal moeten doen.( nog harder vastgedraaid).

Tip.
Maak foto's bij de demontage en stal ieder onderdeel op een schone doek in de positie zoals je het verwijdert uit. Maak ook van de compleet uitgestalde onderdelen een foto, dan kan het niet fout gaan.
Leuke klus, succes!

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor turboyeast » do 28 nov 2019, 09:53

We hebben hier niet zo'n hard water (zuid Limburg)
Hoi, is voor mij contra-intuitief....wat is de hardheid dan? (mag in mmol/L of °D).
Vriendelijke groet, Merijn
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

meg
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 11 okt 2019, 16:14

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor meg » do 28 nov 2019, 10:11

7,34. Op papier redelijk hard ervaar dit echter niet zo.
Ws is mijn intuïtie niet zo goed ontwikkeld mijn contra intuïtie al helemaal niet!

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor turboyeast » do 28 nov 2019, 10:31

7,34. Op papier redelijk hard ervaar dit echter niet zo.
Ws is mijn intuïtie niet zo goed ontwikkeld mijn contra intuïtie al helemaal niet!
Prima hardheid. Zuid Limburg is een grote kalkbak, maar kennelijk levert het drinkwaterbedrijf (WML) voldoende inspanning op de ontharding.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron