Stroef lopende hendel Bezzera Magica

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor jimmy_zeropm » zo 17 nov 2019, 18:47

Ik heb sinds enige tijd een stroef lopende hendel. Als ik de hendel omhoog doe hoor je een piepend geluid en heeft het mechanisme moeite met het aanzetten van het loopmechanisme. Dit gebeurt pas als ik de hendel naar het uiterste van zijn slag duw.

Als ik de machine backflush met wat cafiza dan krijg ik de hendel weer soepel. Maar de houdbaarheid hiervan is maar kort. Binnen een zetbeurt of 20-30 is het alweer terug bij af. Wat zou ik hier zelf aan kunnen doen? Ik zie op de koppel van de hendel een schroef Kan ik de hendel los maken en reinigen?

Ik bracht mijn machine wel eens naar de espresso dokter. Maar nu hij spijtig is overleden kan ik wellicht ook zelf het e.e.a. doen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor cremalover » zo 17 nov 2019, 18:51

Kan geen kwaad.
Hendeltje demonteren en beetje foodsafe vet op draaiende mechaniek.
Minder schoonmaken met vetverwijderend schoonmaakspul.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor HanR » zo 17 nov 2019, 20:18

Tussentijds smeren is sowieso een goed plan.
Bovenste en onderste deel van de groep even losdraaien. Dan kun je het deel met de bedienas makkelijk er uit halen en weer terugzetten.
Om de 1,5 a 2 jaar rubbers vervangen, level probe schoonmaken etc.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor gilleko B. » ma 18 nov 2019, 00:39

Misschien dat deze link handig is met betrekking tot onderhoud van je zetgroep.

https://www.drtradingshop.nl/c-2440185/e61-zetgroep/



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor HanR » ma 18 nov 2019, 08:33

DR trading heeft een goed assortiment onderdelen en de handleidingen zijn, zoals de naam al zegt, erg handig.
De HX kun je nog wel ontkalken als je er op verdacht bent dat juist door het ontkalken dingen verstopt kunnen raken (gliceur, restrictie).
Het vullen en van de stoomboiler met zuur is iets waar ik anders over denk dan het grootste deel van de rest van de wereld. Dat komt omdat ik niet zo'n liefhebber van zure melk ben. De gemiddelde thuismachine heeft geen boiler aftap. Er zijn wel trucjes om de boiler te spoelen, maar als het onheil (zuur in je stoomboiler reeds geschied is, is het sneller de boiler er uit te halen en te spoelen.

Wat mij betreft ga je een HX pas ontkalken als er een aanleiding (storing) voor is. Hetzelfde geldt voor de stoomboiler.
Vervolgens kun je na 5 of 10 jaar de boiler en leidingen er een keertje uithalen, zuren en goed spoelen.

Verder geldt: voeder je machine met onthard water.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor gilleko B. » ma 18 nov 2019, 08:42

Precies: voorkomen is beter dan genezen. Zorg dat er structureel zacht water in je boiler komt. Je zetgroep ontkalken, zeker de gliceur en zeefje is wel een aanrader. Makkelijk is dan ook dat je een setje reserve teflon afdichtringen/pakkingen hebt, als je je zetgroep demonteert.

Oh ja, ik heb "veilig" siliconenvet op de rubbers aangebracht na demontage. Er zijn leden hier, en misschien hebben ze wel gelijk, die het "voedselveilig" predikaat van dit vet ter discussie stellen. De toekomst zal het uitwijzen.

Nog een vraag hier: ik heb een Rocket R58 V2 en is voorzien van een keramische (dacht ik) trompet. Ik kreeg hem er niet uit, en durf niet te veel kracht uit te oefenen, immers het is geen metaal. Is dit probleem bekend, en, hoe los je het op?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor HanR » ma 18 nov 2019, 09:29

Goed punt van die gliceur.
Ik vervang ze of haal er even een boortje 0,75mm door.

De keramische paddestoelen zijn weer eens een voorbeeld van Rocket dat een beetje de weg kwijt is.
Als het probleem (en dat kun je niet weten) de draad waarmee de paddestoel in de groep zit, loopt je keramische paddestoel geen gevaar.
Toch zou ik kiezen voor de lompe manier van losdraaien. Langzaam, eventueel met een langere sleutel. Keramisch materiaal houdt niet zo van impulsen.
Ik heb nog geen keramische paddestoelen gebroken, maar het schijnt veel voor te komen. Succes!

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor gilleko B. » ma 18 nov 2019, 09:45

Keramisch omdat de kalkaanhechting en wellicht corrosie (meer) wordt voorkomen. Zal zoiets zijn. Zie het voordeel bij onderhoud niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor gilleko B. » ma 18 nov 2019, 09:53

Wat foto's wellicht handig in dit draadje. Al is het alleen maar ter vergroting van inzicht en ter lering en vermaak.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Stroef lopende hendel Bezzera Magica

Berichtdoor gilleko B. » ma 18 nov 2019, 10:03

Nu Ik toch in metro zit dan nog deze:

http://coffeetime.wikidot.com/the-myste ... p-mushroom



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten

cron