De nieuwe Lelit Mara X!

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor mr Blanc » do 03 jun 2021, 13:26

De nieuwe hype video van Hoffman behandeld de MaraX, iets te kort door de bocht helaas. Ik vraag me naar aanleiding van die video wel af over zijn commentaar op de OPV afstelling.

Raden de waarde forumleden hier aan de OPV ook wat lager in te stellen?

@pti?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Volgens mij heb ik Pti wel is zien zeggen dat het weinig verschil maakte en dat ie het lekker zou laten...but correct me if I am wrong
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » do 03 jun 2021, 13:40

De nieuwe hype video van Hoffman behandeld de MaraX, iets te kort door de bocht helaas. Ik vraag me naar aanleiding van die video wel af over zijn commentaar op de OPV afstelling.
Kun je zijn commentaar en motivatie hier even samenvatten? Ik wil wel zeggen wat ik ervan vind maar als ik niet weet wat het is, kan ik me niet gemakkelijk een mening erover vormen.

;-)

een jonge telg van de Bezzera familie legde eens op Youtube uit dat hoge druk (12 bar of meer) op een kleine machine thuis hetzelfde is als lagere druk (9 bar) op een hele grote machine in de horeca. Tsja, zo kan men van alles bewederen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RareEarth
Berichten: 24
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 21:37

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor RareEarth » do 03 jun 2021, 14:03

Conclusie was te hoge druk geeft een "harshness". Hij vond alle geteste apparaten zo ongeveer een bar te hoog.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk

Lelit MaraX - Niche Zero - Comandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » do 03 jun 2021, 14:18

Conclusie was te hoge druk geeft een "harshness". Hij vond alle geteste apparaten zo ongeveer een bar te hoog.
Hangt ervan af welke druk staat ingesteld. En vooral ook, welk geboonte wordt gebruikt. Maalsel van relatief licht gebrande koffieboontjes kunnen een wat hogere druk/temp heel goed hebben, is mijn ervaring.

De meer klassiek wat donkerder bonen kunnen juist enorm opknappen van een milde extractiebedrukking. In plaats van hard-gemeen-rubbery kunnen die dan romig-soepele espresso's geven.

Peter van Kafko heeft in de Rocket van mijn vriendin een slimme ombouw gemaakt waardoor men met een schakelaar voorop de machine tussen twee OPV bedrukkingen kan kiezen. Als ik weleens bij die vriendin op bezoek ben, komt het me voor dat het hen daar niet echt uitmaakt hoe die switch staat ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor mr Blanc » do 03 jun 2021, 15:38

Mocht het echt een groot probleem zijn is het een easy fix! Ik heb mijn MaraX nu bijna een week en ben erg tevreden ermee! Maar tbh die kleine details mis ik waarschijnlijk toch...
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Madencio » do 03 jun 2021, 16:32

Mocht het echt een groot probleem zijn is het een easy fix! Ik heb mijn MaraX nu bijna een week en ben erg tevreden ermee! Maar tbh die kleine details mis ik waarschijnlijk toch...
Ik ben nu wel erg benieuwd naar de 'easy fix', wil in de zomervakantie wel wat experimenteren met de machine.
... / DF83

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor mr Blanc » do 03 jun 2021, 17:03

Mocht het echt een groot probleem zijn is het een easy fix! Ik heb mijn MaraX nu bijna een week en ben erg tevreden ermee! Maar tbh die kleine details mis ik waarschijnlijk toch...
Ik ben nu wel erg benieuwd naar de 'easy fix', wil in de zomervakantie wel wat experimenteren met de machine.
Als je de kap eraf haalt kan je de OPV aanpassen zodat de druk lager wordt. Ben je toch bezig reroute the opv slang dan ook terug naar voor de pomp ipv lekbak, scheelt je ook een hoop leeg gooien van de driptray. Ik heb het zelf nog niet gedaan maar staat op t lijstje.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » do 03 jun 2021, 19:34

De nieuwe hype video van Hoffman behandeld de MaraX, iets te kort door de bocht helaas. Ik vraag me naar aanleiding van die video wel af over zijn commentaar op de OPV afstelling.

Raden de waarde forumleden hier aan de OPV ook wat lager in te stellen?

@pti?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Volgens mij heb ik Pti wel is zien zeggen dat het weinig verschil maakte en dat ie het lekker zou laten...but correct me if I am wrong
Ik heb niet zijn hele video, maar enkel het MaraX stukje gekeken, vond het inderdaad ook erg kort door de bocht. Het is vooral een (zeer beknopte) gebruikers review die veel technische aspecten achterwege laat. Snap ik wel, het wordt snel te veel, maar zijn kanaal trekt volgens mij juist koffienerds.

Wat betreft de druk/OPV. Het is erg smaak afhankelijk, een Bianca staat a fabriek relatief hoog en die adviseren we bij te stellen, bij de maraX hebben we slechts een enkele keer deze vraag gekregen. Het bijstellen van de OPV is overigens echt een fluitje van een cent en ik snap niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan. 8 schroeven om het deksel van de machine te lichten en daarna kijk je letterlijk tegen de OPV aan.

Maar inderdaad, ik heb er met onze machine wel eens mee lopen spelen, maar ik vind de shots met relatief fijne maling waar de mara X om vraagt juist wel kenmerkend en lekker. Misschien drink ik mijn koffie veel anders dan mr Hoffman?

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor mr Blanc » vr 04 jun 2021, 09:55

Hi Pti hebben jullie de OPV afvoer ook wel is gewijzigd van de lekbak terug naar de pomp. Atm komt er toch aardig wat water in de lekbak en de modification is vrij makkelijk maar is nog steeds niet opgenomen door Lelit. Wat is jouw visie hierop?

https://coffeeforums.co.uk/topic/55806- ... /#comments

Scroll naar beneden voor het overzicht hoe die gereroute word met huidige slangen en splitsingen

Afbeelding
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » vr 04 jun 2021, 13:37

Hi Pti hebben jullie de OPV afvoer ook wel is gewijzigd van de lekbak terug naar de pomp. Atm komt er toch aardig wat water in de lekbak en de modification is vrij makkelijk maar is nog steeds niet opgenomen door Lelit. Wat is jouw visie hierop?

https://coffeeforums.co.uk/topic/55806- ... /#comments

Scroll naar beneden voor het overzicht hoe die gereroute word met huidige slangen en splitsingen

Afbeelding
Ik ben er bekend mee, maar mag die wijziging niet doen omdat de garantie ermee komt te vervallen. Het kan naar mijn idee geen kwaad, dit komt een beetje overeen met hoe onder adere een Cellini/Giotto het van binnen retouren.
Echter als er tijdens het zetten veel water uit je OPV komt en je maximale druk is gewoon ca. 9bar dan is het ook gewoon een indicatie dat je misschien iets te fijn maalt of je je filterbakje niet helemaal juist doseert.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten