De nieuwe Lelit Mara X!

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Keyser » do 12 nov 2020, 22:21

Jij ook bedankt want door je topic herinnerde je mij mijn douche schoon te maken. Na 1,5 maand was hij wel echt te vies
Ik zal voor de grap eens kijken hoe hij er over een week uitziet.

De molen is belangrijker dan de espressomachine. In dat segment loopt het niet scheef in verhouding.

Ik weet niet of het qua budget haalbaar is, maar wanneer u naar een eureka molen kijkt zou ik persoonlijk voor de Eureka Mignon Specialita gaan. Deze heeft 55mm maalschijven i.p.v. de 50mm van de Advanced. Ook doseert hij de koffie automatisch. Dit geeft meer gemak.
Eureka heeft nog duurder/beter maar dan komt u in een ander segment.




Laatst gewijzigd door Keyser op do 12 nov 2020, 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » do 12 nov 2020, 23:12

Stapje van de advanced naar de mignon specialita is inderdaad maar heel klein. Het is zeker geen overkill maar het levert juist veel meer gebruiksgemak.

En hoewel dit wegdrijft van het onderwerp, als je ze eens in het echt wil komen uitproberen. We hebben een MaraX en Specialita naast elkaar staan voor demonstraties. Ff afspraakje maken en mondkapje op, maar t Kan nogsteeds :)

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor ahuitema » vr 13 nov 2020, 14:04

Heb zelf de Atom 75 naast de MaraX staan en dat is ook zeker geen overkill 😅

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » vr 13 nov 2020, 15:36

Je zou kunnen stellen dat een te goede koffiemolen onmogelijk is ;)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Keyser » vr 13 nov 2020, 15:55

Je zou kunnen stellen dat een te goede koffiemolen onmogelijk is ;)
Haha eigenlijk wel ja. Alleen ga je wel vragen krijgen wanneer er een Mahlkonig EK43 naast een Rancillio Silvia staat Afbeelding
Het advies om het meeste geld in je molen steken is dan in ieder geval goed opgevolgd.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor bvds » ma 16 nov 2020, 14:09

Haha eigenlijk wel ja. Alleen ga je wel vragen krijgen wanneer er een Mahlkonig EK43 naast een Rancillio Silvia staat Afbeelding
Het advies om het meeste geld in je molen steken is dan in ieder geval goed opgevolgd
Inderdaad. Want een EK43 is alleen leuk als je met super licht gebrande boontjes wil werken. De Silvia is dan een probleem omdat je geen controle hebt over de preinfusie (en druk). Dus dat is geen handige combi.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor BucharestBlues » zo 20 dec 2020, 17:26

En zijn de Mara X gebruikers nog gelukkig met hun keuze? Wat is de ‘als ik dat geweten had’? Nog opmerkelijke items die in de youtubes niet genoemd worden? Moment van aankoop komt voor mij steeds dichter bij, vandaar even peilen. Dank!

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor ahuitema » ma 21 dec 2020, 13:50

Ja hoor, dik tevreden!

Als ik dan toch iets moet noemen: ik gebruik de coffee-priority stand op de middelste temperatuurinstelling. Na het zetten van een espresso gaat de boiler compenseren en neemt de stoomdruk vlot toe tot ca. 1,5-2,0 bar. Perfect om melk te schuimen. Maar ik merk dat als ik vlot daarna nog een espresso zet en gelijktijdig melk ga schuimen, dat ie net niet genoeg power heeft om de stoomdruk op peil te houden. De druk loopt dan tijdens het opschuimen terug van 1,0 naar 0,5 bar, en valt met wat pech zelfs helemaal stil. Misschien ben ikzelf gewoon wat te vlot geworden voor de MaraX...

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Madencio » ma 11 jan 2021, 11:55

Hoi allemaal,
Ook ik ben de gelukkige eigenaar van de Lelit MaraX sinds een half jaartje (had het geloof ik in juni aangeschaft). En ik zeg gelukkig, want ik vind het tot zover nog steeds (naast de Niche) mijn beste aankoop van afgelopen jaar. Een aantal voordelen: snelle opwarmtijd. Heb een tijdschakelaar aangeschaft (op aanraden van mensen hier op de forum) en om 7 uur 's ochtends gaat hij aan, 7 uur 's avonds weer uit. Met 10 min is het gereed om een bakje te zetten, ideaal als je vroeg naar je werk moet en toch een cappuccino wilt zetten. De laatste tijd ben ik ook meer met temperatuur aan het spelen, daar kun je ook gemakkelijk mee schakelen.
Ook kan ik me vinden in ahuitema, als er dan één nadeel is, dan is het de stoomdruk. Ik merk dat hij soms erg snel onder de 1.0 bar komt, vooral na het zetten van een shotje. Het is mij nog niet voorgekomen dat hij tot 0 gaat, je moet wel wat geduld hebben en de druk in ieder geval tot 1.0 laten komen voordat je begint met schuimen.
Al met al erg tevreden dus, kan er echt wel wat jaartjes mee vooruit!
... / DF83

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Madencio » wo 13 jan 2021, 00:50

Ik heb trouwens ook nog een vraag aan alle MaraX eigenaren: op hoeveel druk staat jullie machine op het moment? Standaard heeft de mijne op ongeveer 10.5 bar geopereerd, maar was benieuwd hoe jullie machine staat afgesteld. Is het een idee om dat ook nog terug te brengen naar 9 bar? Heb bijvoorbeeld wat video's gezien van mensen die hem nieuw hebben gekocht waar het wel direct op 9 bar stond.
... / DF83


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron