De nieuwe Lelit Mara X!

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » za 20 jun 2020, 12:39

Ja, prachtig.
Maar schuift qua prijs dan wel richting de echte Bianca, volgens mij.
IMG_1592602202598.jpg

De mara X met de flow control kit = Lelit mini Bianca. 😁


Nouja, tussen €1400 en €1950 zit natuurlijk nog wel een verschil maar voor dat verschil krijg je wel twee boilers, een rotatiepomp, een vrij instelbare PID en meer accessoires... Maar hoe dan is het wel supervet en nog ruim onder de prijs van de concurrenten zoals bijv een rocket!

Willemduijv
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 19:21

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Willemduijv » za 20 jun 2020, 13:24

Wow! Ziet er mooi uit. Veel mogelijkheden in een kleine machine. Weer iets om voor te sparen

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk


Olivier91
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 mar 2020, 21:52

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Olivier91 » wo 24 jun 2020, 21:09

Inmiddels 1 week eigenaar van de Lelit Mara X en de Niche Zero.
Lelit Mara X.jpg
Wat een genot, heb nog geen constante espresso geproduceerd maar dat ik had als newbie ook niet verwacht. De machine is zeer snel op temperatuur, de standby modus is voor mij niet storend en in lijn met de workflow boontjes malen etc. Melkschuimen gaat ook prima, nog geen problemen bemerkt met het halen van 1,5 bar in brew temperature priority modus.

Nu wat rommelen met maalgraden en brew ratio. Dan heb ik direct een vraag wat betreft het timen van het shot, als beginner ben ik toch naarstig op zoek naar wat houvast en lees verschillende berichten over het starten van de klok. Raad je aan om ten tijde van de pre-infusie al te beginnen, bij het bereiken van 9 bar of bij de eerste druppels in het kopje. Gezien de lange pre-infusie van de Mara X zal dit groot verschil maken. Op het HB forum al veel over gelezen, ben toch ook benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Another_jim adviseert daar het volgende, is dit haalbaar voor een absolute beginner?
Here's the proper rule:

0. Throw your stopwatch away

1. Stop your shot by the color of the flow. You want to stop it when the flow becomes light tan and translucent. If you see the crema at the entry point of the coffee into the cup become white, stop the shot, you've gone a little too far (although the white spot is a good way for beginners to to learn)

PS: heerlijke boontjes van het Hoofdkwartier, daar ook erg fijn geholpen. Mooie vakmannen.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor bvds » do 25 jun 2020, 07:27

Proficiat. Mooie en goede set. Daar ga je veel plezier van hebben.

Ik zou me niet druk maken om die timer en tijd. Een timer heeft wel enig nut maar een bepaalde tijd is geen doel op zich.

Uitproberen en proeven. En dan ontdekken wat je lekker vind. Zo bouw je referentie op.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

ahuitema
Berichten: 45
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 22:28

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor ahuitema » do 25 jun 2020, 07:41

Ik gebruik de Colombia Washed Castillo van Hoofdkwartier nu een tijdje in de MaraX. Ik bereik zelf goede resultaten (mijn smaak, dus daarover valt te twisten) met 42-45 seconden totale doorlooptijd vanaf starten van de pomp. De eerste drup na 12 seconden in de kop. Resultaat: geen zuur en een complexe en vooral rijke espresso, die (naar wens) ook goed met melk samengaat.

Ik gebruik 15 gram koffie in, 30-32 gram koffie uit.

Overigens is de methode om op kleur te stoppen best goed te doen. Maar goed, voor een beginner stop je dan dus steeds net iets te laat met je shot...

keko
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 17 apr 2013, 11:08

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor keko » wo 15 jul 2020, 15:22

De maraX nu ook besteld mede door jullie positiviteit en de positieve reacties op Engelse fora.
Ik kijk uit naar een stapje omhoog (van een Cellini) in een kleinere verpakking :)

Broe
Berichten: 16
Lid geworden op: za 01 feb 2020, 11:30

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Broe » wo 15 jul 2020, 15:38

Heb sinds een klein weekje mijn Mara X in bezit. Wat een fijne machine!
Het allereerste bakje wat er uit kwam was al lekkerder dan een goed bakje wat uit mijn Quickmill 820 kwam (kon ook best aardig zijn maar veel inconsequentere resultaten).
Hierna nog wat kleine tweaks in de grindsetting van de Niche Zero en nu zeer consequente heerlijke bakjes. Maak meestal americano / espresso, maar ook melk schuimen voor een cappuccino gaat prima. Moest wel een beetje oefenen met de juiste techniek (hiervoor maakte ik mijn schuim met een melkschuimer van Senseo), maar nu komt er zeer acceptabel schuim uit. Moet nog wel veel oefenen op mijn latte-art ;).

Ik ben heel blij met mijn Mara X en de investering zeker waard!

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » wo 15 jul 2020, 18:17

Goede berichten allemaal, heel leuk om te lezen. :D

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor bobbee » wo 15 jul 2020, 20:25

Mooi apparaat!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Starred
Berichten: 220
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Starred » wo 19 aug 2020, 10:12

Wat is het beste adres om een MaraX aan te schaffen?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron