De nieuwe Lelit Mara X!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor bobbee » vr 04 jun 2021, 14:13

Heren, ik wil even zeggen dat ik dit nou van die heerlijke forum discussies vind! Van het 1 komt het ander en van ieder bericht komt een stap! Top!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor mr Blanc » vr 04 jun 2021, 14:57

Ik ben er bekend mee, maar mag die wijziging niet doen omdat de garantie ermee komt te vervallen. Het kan naar mijn idee geen kwaad, dit komt een beetje overeen met hoe onder adere een Cellini/Giotto het van binnen retouren.
Echter als er tijdens het zetten veel water uit je OPV komt en je maximale druk is gewoon ca. 9bar dan is het ook gewoon een indicatie dat je misschien iets te fijn maalt of je je filterbakje niet helemaal juist doseert.
Thanks OK voorlopig nog ff niet doen dan als de garantie vervalt. Heb dat water alleen met blindfilteren maar met gewone maling kom mijn druk rond de 6/7 bar...lijkt me ook wat weinig dus dacht juist dat ik niet fijn genoeg maalde. KOffie die er uit komt is btw helemaal prima
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor BucharestBlues » vr 04 jun 2021, 16:08

10.5 bar prima bakkie. Dan wel continue druppel in de lekbak. Net niet irritant genoeg om de mod te proberen.

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor jevendik » vr 11 jun 2021, 19:43

Vandaag ook maar eens de druk aangepast van de MaraX. Stond met het blindfilter op 11 bar, nu teruggezet naar 9 (gemeten op de standaard meter, druk bij de puk zal dus waarschijnlijk lager zijn dan 9 bar).

Resultaat: bij dezelfde bonen, maling en temperatuur een veel zachtere smaak. Precies waar ik naar opzoek was dus missie geslaagd. (en inderdaad maar 10 minuten werk, je kan er zo bij via de bovenste afdekplaat als je de schroefjes los draait).

Verder gister een stoomtip met 1 gat besteld met het idee om het stomen van kleine hoeveelheden melk makkelijker te maken (ergens als tip gelezen). Ben benieuwd! (onderdeel nummer 30370190, Expobar).
Laatst gewijzigd door jevendik op vr 11 jun 2021, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor BucharestBlues » vr 11 jun 2021, 20:59

Vandaag ook maar een de druk aangepast van de MaraX. Stond met het blindfilter op 11 bar, nu teruggezet naar 9 (gemeten op de standaard meter, druk bij de puk zal dus waarschijnlijk lager zijn dan 9 bar).

Resultaat: bij dezelfde bonen, maling en temperatuur een veel zachtere smaak. Precies waar ik naar opzoek was dus missie geslaagd. (en inderdaad maar 10 minuten werk, je kan er zo bij via de bovenste afdekplaat als je de schroefjes los draait).

Verder gister een stoomtip met 1 gat besteld met het idee om het stomen van kleine hoeveelheden melk makkelijker te maken (ergens als tip gelezen). Ben benieuwd! (onderdeel nummer 30370190, Expobar).
Leuk te horen. Ik vraag me echt af wat de reden is waarom het af-fabriek 1a2 bar hoger is dan de standaard die je overal leest.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » vr 11 jun 2021, 21:59

Ik denk dat het gewoon een slordigheidje is, de meeste staan op ca. 9 tot 9.5 bar maar soms heb je uitschieters die iets hoger of lager staan. Op een paar honderd machines per maand vind ik dat niet zo heel spannend... Ik heb er met de speedster en de bianca ook wel mee gespeeld, lagere druk is zeker meer vergevingsgezind maar hogere druk kan ook soms verrassend aangename resultaten geven.

Het is zoals met alles gewoon uitproberen en kijken wat voor jou zelf het beste werkt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » vr 11 jun 2021, 22:17

voor de cubaanse boontjes houd ik op de londinium een lage pre-infusie druk aan en daardoor ook een (veel) lagere zet-druk. Mooie zoete milde smaakrijke espresso. hogere druk maakt het hard en minder interessant.

andere boontjes floreren weer bij een hardere aanpak, die gaan van een straffe klap mooi zingen ;-)

bonen zijn soms net mensen!

dat zal met de MaraX net zo gelden denk ik.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

jevendik
Berichten: 59
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 08:35

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor jevendik » vr 11 jun 2021, 22:45


Ik denk dat het gewoon een slordigheidje is, de meeste staan op ca. 9 tot 9.5 bar maar soms heb je uitschieters die iets hoger of lager staan.
Heb je het dan over de af te lezen druk op de meter met een blind filter erin? (ik dacht ergens gelezen te hebben dat de druk bij de puk minder is dan op de meter staat)

PS 11 bar leek mij ook wel erg hoog ja, verklaart wellicht waarom 'soepele boontjes' er niet soepel uit kwamen

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » za 12 jun 2021, 02:36

Heb je het dan over de af te lezen druk op de meter met een blind filter erin? (ik dacht ergens gelezen te hebben dat de druk bij de puk minder is dan op de meter staat)
die metertjes zijn een indicatie -- het is geen ge-ijkt laboratorium meetapparaat

met blindfilter erin is er geen doorstroming dus is die druk overal in de 'puck' ruimte.

bij extractie is die druk er bovenop de puck. onderin de puck, bij de gaatjes, is de druk veel lager, bijna gelijk aan de atmosferische druk van de huiskamer/keuken. de espresso druipt er kalmpjes uit. in de puck zelf is die druk dus afnemend, naarmate je dieper gaat.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » za 12 jun 2021, 11:51

Je stelt de druk af tegen een blindfilter omdat het een vast gegeven is, je hebt dan altijd dezelfde condities waaronder je jouw OPV afstelt.
9,5bar blind is inderdaad altijd iets minder met flow.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron