De nieuwe Lelit Mara X!

Biarritz
Berichten: 9
Lid geworden op: di 24 mei 2022, 14:05

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Biarritz » za 11 jun 2022, 13:08

Sorry, het is een Arduino Ultrasoon Sensor HC-SR04. Hiermee kan je door weerkaatsing van geluidspulsen in de watertank meten hoeveel water erin zit, zoals de parkeersensoren op je auto.

Heb nu met behulp van Node Red de MQTT signalen verwerkt in een dashboard.
Via je telefoon zit dat er zo uit.
Screenshot.jpg
Screenshot2.jpg
Als extra kan ik via een Easy ESP schakelaar het apparaat in en uitschakelen.

Gebruikersavatar
Joeyvn
Berichten: 80
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 16:26

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Joeyvn » do 15 dec 2022, 15:30

Hallo all,

Sinds deze ochtend helaas een probleempje met mijn marax.

Ik heb vanochtend in de haast even mijn filter vervangen. Je weet wel zon potje die je aan dat slangetje drukt. (ja ik weet het, harszakje is makkelijker!)

Nu komt er nauwelijks water uit mijn filter en bouwt die geen druk meer op.

Het lijkt erop alsof ik lucht in mijn pomp heb gekregen... iemand enig idee hoe ik dit er uit kan krijgen? Ik heb het slangetje al uit mijn reservoir gehaald maar het lukt me niet om de druk er weer op te krijgen.

Ik heb via de tapkraan ook al water getapt maar ook hierdoor blijft de pomp maar draaien en vult die de boiler niet bij.

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » do 15 dec 2022, 15:39

Als je je pomp te lang droog laat lopen is 'ie te barsten dus doe voorzichtig. Achteraf heb je er niets aan maar ik denk dat het filter niet goed ontlucht is geweest voordat je hem monteerde.

Je moet de pomp nu "primen" door onder druk water de pomp in te forceren, maar nogmaals let op dat je hem niet te lang droog laat lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=XRhPd96yRkg

Gebruikersavatar
Joeyvn
Berichten: 80
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 16:26

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Joeyvn » do 15 dec 2022, 21:57

Als je je pomp te lang droog laat lopen is 'ie te barsten dus doe voorzichtig. Achteraf heb je er niets aan maar ik denk dat het filter niet goed ontlucht is geweest voordat je hem monteerde.

Je moet de pomp nu "primen" door onder druk water de pomp in te forceren, maar nogmaals let op dat je hem niet te lang droog laat lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=XRhPd96yRkg
Tnx hij lijkt het weer te doen.. morgen ff testen met een bakkie..

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor MartinW » zo 25 jun 2023, 12:34

Na het vervangen van het Lelit filter gisteren kon ik nog een paar espresso’s maken, maar vanochtend bouwde het apparaat plots geen druk meer op.
De reactie van pti in de vorige topic (met YouTube link) bleek de oplossing. Gelukkig een simpele, maar doeltreffende oplossing!

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor BucharestBlues » wo 30 aug 2023, 12:05

Na ruim twee jaar volle tevredenheid sinds kort een verandering in mijn marax. Tot voor kort werd met name de rechterkant van het apparaat en bijgevolg de kopjeswarmplaat flink warm. Sinds kort echter ook de linkerkant. Zo warm dat het apparaat aan de zijkanten nog nauwelijks aan te raken is. Verder zie ik niet veel geks, druk is niet veel anders dan in de eerdere/normale situatie. Wat zou dit kunnen zijn?

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » wo 30 aug 2023, 20:20

Als de boilerdruk gewoon oké is is het enige dat ik kan bedenken dat de isolatie van de boiler is los gekomen, maar dat zou wel voor het eerst zijn dat ik dat meemaak?!

BucharestBlues
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 16:57

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor BucharestBlues » wo 30 aug 2023, 20:44

Als de boilerdruk gewoon oké is is het enige dat ik kan bedenken dat de isolatie van de boiler is los gekomen, maar dat zou wel voor het eerst zijn dat ik dat meemaak?!
Dank je. Ik zal de druk iets beter in de gaten gaan houden. Isolatie is het inderdaad niet, die zit netjes op zn plek.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor fransg » wo 30 aug 2023, 20:47

druk is niet veel anders dan in de eerdere/normale situatie.
Kun je exact zeggen wat de drukmeter aangeeft?

"Niet veel anders" is beetje vaag ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » wo 30 aug 2023, 21:07

Niet zo heel vaag, de boilerdruk van MaraX wordt actief geregeld door de temperatuurbeheersing, dus die is telkens anders, maar ergens tussen 0,5 en 2,5 bar.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron