Machines met korte opwarmtijd

Starred
Berichten: 221
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor Starred » ma 17 aug 2020, 19:41

Ik vind leuk of alles zelf te doen inzake het maken van espresso. Behalve het wachten tot de machine warm is, zeker smorgens vroeg :mrgreen:

Welke semi-automaten hebben de kortste opwarmtijd?
Of zijn er tegenwoordig slimmere manieren, zoals stand-bye instellingen etc om de opwarmtijd zo kort mogelijk te houden?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor bobbee » ma 17 aug 2020, 19:48

Daarom heb ik een Pavoni. Daar wint niks het van. Beetje oefenen en je hebt naast de rappe opwarmtijd een perfecte espresso of cappuccino!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor cremalover » ma 17 aug 2020, 19:50

Daarom heb ik een Pavoni. Daar wint niks het van. Beetje oefenen en je hebt naast de rappe opwarmtijd een perfecte espresso of cappuccino!
Export. 8-)

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor Pti » ma 17 aug 2020, 21:13

Qua grote machines eigenlijk niets met een e61 zetgroep behalve die van Lelit (20min vanaf koud of 10min vanaf slaapstand).

En Bezzera heeft wat machines met verwarmingselementen in de zetgroep die ook in een minuut of 20 op temperatuur zijn.
Maar dan heb je het volgens mij wel weer gehad.

Een andere uitkomst is natuurlijk gewoon een slim stopcontact gebruiken dat de machine 30minuten voor de wekker laat opwarmen. Of zoals ik, je laat de machine gewoon altijd aanstaan, dan hoef je nooit te wachten, kost je "maar" een paar honderd kilowattuur extra per jaar.

Starred
Berichten: 221
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor Starred » ma 17 aug 2020, 21:38

10m vanaf slaapstand is nog te doen. Heeft alleen Lelit dat, en welke modellen?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor cremalover » ma 17 aug 2020, 22:12

Qua grote machines eigenlijk niets met een e61 zetgroep behalve die van Lelit (20min vanaf koud of 10min vanaf slaapstand).

En Bezzera heeft wat machines met verwarmingselementen in de zetgroep die ook in een minuut of 20 op temperatuur zijn.
Maar dan heb je het volgens mij wel weer gehad.

Een andere uitkomst is natuurlijk gewoon een slim stopcontact gebruiken dat de machine 30minuten voor de wekker laat opwarmen. Of zoals ik, je laat de machine gewoon altijd aanstaan, dan hoef je nooit te wachten, kost je "maar" een paar honderd kilowattuur extra per jaar.
ook s'nachts?

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor Pti » ma 17 aug 2020, 23:34

10m vanaf slaapstand is nog te doen. Heeft alleen Lelit dat, en welke modellen?
Dat is de Lelit Bianca die vanaf de sluimerstand zo snel opwarmt.
"Men zegt" dat Elizabeth het ook kan, maar die machine heb ik nog geen echte ervaring mee dus durf ik niet over de adviseren.

Maar ik snap nog steeds niet zo goed waarom je volledig voorbij gaat aan het wifi stopcontact. Op die manier staat elke espressomachine er warmpjes bij wanneer je hem nodig hebt...
Qua grote machines eigenlijk niets met een e61 zetgroep behalve die van Lelit (20min vanaf koud of 10min vanaf slaapstand).

En Bezzera heeft wat machines met verwarmingselementen in de zetgroep die ook in een minuut of 20 op temperatuur zijn.
Maar dan heb je het volgens mij wel weer gehad.

Een andere uitkomst is natuurlijk gewoon een slim stopcontact gebruiken dat de machine 30minuten voor de wekker laat opwarmen. Of zoals ik, je laat de machine gewoon altijd aanstaan, dan hoef je nooit te wachten, kost je "maar" een paar honderd kilowattuur extra per jaar.
ook s'nachts?
Ja natuurlijk anders heb je er smorgens niets aan. 24/7 alleen nu ik 10dagen van huis ben staat ie niet aan.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor Marcje » di 18 aug 2020, 07:12

Een andere uitkomst is natuurlijk gewoon een slim stopcontact gebruiken dat de machine 30minuten voor de wekker laat opwarmen.

Ik gebruik ook al jaren een smart plug (WEMO in mijn geval).
Erg handig, ook om de machine op afstand aan te zetten als je een keer eerder thuis komt!
dus...

Starred
Berichten: 221
Lid geworden op: za 15 aug 2020, 09:58

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor Starred » di 18 aug 2020, 08:27

Maar ik snap nog steeds niet zo goed waarom je volledig voorbij gaat aan het wifi stopcontact. Op die manier staat elke espressomachine er warmpjes bij wanneer je hem nodig hebt...
Nee hoor, dat had ik zeker gelezen en is een zeer goede tip.
Dacht alleen dat op basis van EU regels de koffiemachines tegenwoordig maar max 20m aan mogen staan voordat ze automatisch uitgaan, en dat als je op een ander moment wakker wordt dan waar de smartplug op staat je dan alsnog moet wachten?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Machines met korte opwarmtijd

Berichtdoor cremalover » di 18 aug 2020, 09:20

Maar ik snap nog steeds niet zo goed waarom je volledig voorbij gaat aan het wifi stopcontact. Op die manier staat elke espressomachine er warmpjes bij wanneer je hem nodig hebt...
Nee hoor, dat had ik zeker gelezen en is een zeer goede tip.
Dacht alleen dat op basis van EU regels de koffiemachines tegenwoordig maar max 20m aan mogen staan voordat ze automatisch uitgaan, en dat als je op een ander moment wakker wordt dan waar de smartplug op staat je dan alsnog moet wachten?
Ik gebruik een schakelklok.Hema.4.50 euro.Als de EU bij me aanbelt zet ik hem altijd snel uit.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron