Puck tegen douche

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Puck tegen douche

Berichtdoor HuibN » ma 28 sep 2020, 12:22

Sinds ik mijn Compak K10 heb vervangen door een Niche Zero heb ik om de haverklap dat de puck tegen de douche van mijn E61 group zit.
Ik plaats 17 gram in een Pullman 17-19 gram basket. Hoe kan dit?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor bobbee » ma 28 sep 2020, 22:01

Sinds ik mijn Compak K10 heb vervangen door een Niche Zero heb ik om de haverklap dat de puck tegen de douche van mijn E61 group zit.
Ik plaats 17 gram in een Pullman 17-19 gram basket. Hoe kan dit?
Omdat je te grof maalt of te fijn en teveel doseert of omdat je donker gebrande koffie gebruikt of omdat je lager moet doseren en fijner malen. Allemaal dingen die invloed hebben daarop.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor HuibN » di 29 sep 2020, 14:44

Wat Bobbee allemaal opnoemd is het niet. De enige verandering is eigenlijk verandering van molen. Want daarna is het begonnen.
Kan het zijn dat de E61 te hard het water wegzuigd?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor Marcje » di 29 sep 2020, 15:37

Bedoel je dat de puck aan de douche blijft hangen als je het portafilter eruit draait...?
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor bobbee » di 29 sep 2020, 16:18

Wat Bobbee allemaal opnoemd is het niet. De enige verandering is eigenlijk verandering van molen. Want daarna is het begonnen.
Kan het zijn dat de E61 te hard het water wegzuigd?
Je hebt alleen de maler vervangen toch? Dus niet E61.
Bonen zijn ook veranderd neem ik aan.. En het weer is verandert etc.
Als puck tegen douchezeef zit doseer je teveel voor het filterbakje of je bekijkt 1 van de dingen die ik eerder zei.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor GuidovW » di 29 sep 2020, 17:29

...De enige verandering is eigenlijk verandering van molen. Want daarna is het begonnen.
...

Dat is een hele grote verandering: de instelling van de ene molen is niet die van de andere molen.
je zult je systeem opnieuw moeten instellen.
En als de Niche nieuw is, moeten eerst de schijven nog inslijten, waardoor je nog een tijdje onregelmatige pucks kunt houden. :idea:

Misschien goed om te starten met wat lagere dosering, dan blijft de puck niet meer plakken.
Dan je maalfijnheid afstellen, met je eigen smaak als referentie.
Te zuur, dan wat fijner malen, te bitter, dan wat grover....
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor HuibN » di 29 sep 2020, 19:14

Ik heb dezelfde bonen en hoeveelheid. Exact 17 gram. Doorlooptijd is rond de 32 secondes. Meer koffie vind ik minder lekker. Voorheen deed ik wel eens 19 gram (Compak K10) in het bakje zonder problemen. Zelf gebrande koffie Yirgacheffe smaakt nu wel met NZ lekkerder. Is zachter en romiger dan met de Compak. Alleen die puck kleeft bijna altijd aan de douche of komt er slecht uit.
Kan het zijn dat de puck veel dikker wordt door meer wateropname? Minder koffie in het bakje gaat ook problemen geven met channeling.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor GuidovW » di 29 sep 2020, 19:26

Heb je de nickel test al eens gedaan?
Channeling kun je eenvoudig oplossen met WDT.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor HuibN » wo 30 sep 2020, 11:38

Heb je de nickel test al eens gedaan?
Channeling kun je eenvoudig oplossen met WDT.
Moest ff opzoeken wat de nickel test is! :D
Maar wat 'WDT' is weet ik niet. :?
Ik over doseer duidelijk niet. Ik gebruik Pullman leveler en Big Step tamper. Na de extractie zie ik als deze niet tegen de douche aan zit, dat de puck omhoog is gekomen en kan ik deze weer terugduwen na de bodem van het bakje.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Puck tegen douche

Berichtdoor Frup » wo 30 sep 2020, 12:19

La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten