Silvia geeft geen koffiewater (wel heet water via stoom/heetwater pijp...)

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Silvia geeft geen koffiewater (wel heet water via stoom/heetwater pijp...)

Berichtdoor AndreM » ma 16 nov 2020, 22:20

Ik heb inmiddels een meer dan drie jaar geleden m'n ouwe Silvia opgeborgen. Nu wil ik 'm opknappen om er iemand blij mee te maken die zelf niet zo'n apparaat kan aanschaffen. Er zal inmiddels vast wel wat rommel in het apparaat zitten.

Het viel me mee dat ie überhaupt aansloeg. Helaas niet helemaal. Als ik koffiewater (bovenste knop) pak dan gaat de pomp keurig lopen maar er komt geen druppel water uit de broeikop. Ook als ik de koffieknop weer uitschakel gaat er geen water naar de drip tray.

Als ik vervolgens heet water pak (knop twee) dan loopt er wel keurig heet water uit de stoompijp.

Conclusies zijn volgens mij:
**Het traject van pomp naar boiler is gangbaar.
**Ergens tussen boiler en broeikop is de weg geblokkeerd.

Volgens mij heb je daar met name de drieweg klep die problemen kan geven en kan er natuurlijk een ordinaire verstopping onderin de boiler of in de leiding naar de broeikop zitten.

Mijn vraag: waar zou volgens jullie de verdenking eerst naar toe gaan?

Ik zat er aan te denken om de boiler eens open te maken en vanaf daar te kijken wat ik tegen kom.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Silvia geeft geen koffiewater (wel heet water via stoom/heetwater pijp...)

Berichtdoor HanR » ma 16 nov 2020, 23:06

Boiler inderdaad openmaken en even uitbaggeren.
3-wegkleo en kanaaltjes in de boiler zijn inderdaad het probleem. Gewoon even alles doen.
Ook de opv en stoomkraan.

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Re: Silvia geeft geen koffiewater (wel heet water via stoom/heetwater pijp...)

Berichtdoor AndreM » di 17 nov 2020, 00:36

Boiler inderdaad openmaken en even uitbaggeren.
3-wegkleo en kanaaltjes in de boiler zijn inderdaad het probleem. Gewoon even alles doen.
Ook de opv en stoomkraan.
Thanks, ik lees ook dat de spoel van de magneetklep (dat zwarte blokje onder de magneetklep) ook verdacht is omdat de machine überhaupt geen water via de broeikop geeft. Meen me ook te herinneren toen ik deze machine buiten dienst stelde hij regelmatig zo'n tik geluid gaf. Die spoel lijkt nu dus definitief stuk. Enig idee hoe die spoel te meten is? Als er met een multimeter tussen + en - geen stroom loopt is ie neem ik aan stuk. Ik denk een open deur, maar toch even zeker weten.

Bedankt!

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Silvia geeft geen koffiewater (wel heet water via stoom/heetwater pijp...)

Berichtdoor HanR » di 17 nov 2020, 06:29

Heb je weerstand/ doorgang gemeten?
Als weerstand oneindig. Dan inderdaad.spoel kapot. Klep kan dan evengoed vast zitten/vies zijn.
Hiervoor geldt hetzelfde voor als voor de ringen etc.

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Re: Silvia geeft geen koffiewater (wel heet water via stoom/heetwater pijp...)

Berichtdoor AndreM » do 19 nov 2020, 20:07

Zo dan... dat is het voordeel als je nog twee Silvia's hebt staan... (V1 en een late V2)

Inmiddels heb ik kunnen uitvogelen dat van de oudste Silvia de magneetspoel defect is en van de nieuwste de driewegklep niet meer gangbaar is. Ik heb 'm enige tijd in ontkalkingsmiddel laten liggen maar dat heeft helaas niet tot de oplossing geleid. Iemand enig idee hoe ik 'm weer gangbaar kan maken?

Afbeelding

Om 'm schoon te maken zou ik 'm dus open willen draaien maar dat is met de kracht die ik heb nog niet gelukt (er zit toch geen linkse draad in?) Tips?

Afbeelding


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron