Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor iloveoxytocin » do 18 mar 2021, 15:05

Zo, mijn opstelling is af! :-) Nee, alle gekkigheid, ik vind de hobby wel genoeg uit de spuitgaten gelopen zo. Maar, de laatste drie spuitgaten waren wel erg nuttig:

1) de E61 Pressure Profiling kit, gekocht bij DR trading

2) de Smart Espresso Profiler, gekocht bij Naked Portafilter.

3) Een Acaia weegschaal.

Deze heb ik op mijn Brewtus IV gezet en ik ben er zeer over te spreken. Het is een heel andere machine geworden en al is het geen geautomatiseerde precisie als de Decent geeft het toch veel controle over de shot. Met name het compenseren voor channeling of puckdegradatie kan je mooi tegengaan door de naaldklep dicht te draaien en zo de druk&flow te verminderen. Mocht het maalsel en mijn puckprep ideaal zijn dan kan ik een lange 9bar shot uitvoeren maar als er iets mis is dan komt er alsnog een heel lekker bakkie uit.
IMG_9634.JPG
Op het plastic tegelhoudertje linksbovenop staat mijn mobiele telefoon die de flow en druk-metingen ontvangt en plot.
IMG_8277.PNG
Hierboven is een shot te zien die een lekker bakkie opleverde. Eerst zie je 10 sec preinfusie (druk van de leiding), dan een korte opbouw dmv rotary pump tot 9 bar, vanaf daar een mooi plateau totdat ik zie dat de flow rate te hoog wordt. Ik houd hierbij rond de 2-2,5 of 1-1,5 mL/sec aan, afhankelijk of ik er een pure espresso vs melkdrankje van maak. Dan draai ik de naaldklep dicht zodat de flow blijft zoals ik wil.

Bevindingen die wellicht voor anderen nuttig zijn:
- Een naald-druk-meter die ik hiervoor gebruikte was veel trager dan deze digitale en m.i. niet zo goed toepasbaar gezien het verband tussen druk en flow verder van elkaar af komt te staan;
- Integratie van flow en druk in de app van Smart Espresso Profiler is erg intuitief. Ook zonder de Profiler kan je de app downloaden en gebruiken icm een Acaia weegschaal. Zo kan je alsnog je druk aanpassen op je flow uit.
- Kennis van de (prive) Decent groep komt via hun youtubekanaal naar buiten en ik vind het erg, erg nuttige informatie, die mij ook heeft geholpen om van al de gegevens die met de Profiler beschikbaar worden hout van te snijden.
- Het laatste filmpje van de Hoffman over druk is ook erg informatief als je zo'n opstelling als dit ambieert/hebt.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

Gebruikersavatar
martinierius
Berichten: 306
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 09:41

Re: Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor martinierius » vr 19 mar 2021, 09:24

Supercool dit! Goed gedaan.
DE1+ 1.1 || KINU M47,M68 || Niche || Behmor 1600 PLUS

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor Pti » vr 19 mar 2021, 19:06

VET!

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor bvds » za 20 mar 2021, 08:05

Goed bezig!
Leuk verslag.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

CriMsoN81
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 04 jul 2021, 20:20

Re: Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor CriMsoN81 » za 07 aug 2021, 15:30

Wow wat een gave setup! Hoe bevalt t nu, een half jaartje later?

Heb weer mooie inspiratie voor toekomstige updates zodra ik de rotatiepomp op de rocket een beetje gewend ben!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor gilleko B. » zo 08 aug 2021, 18:31

Mooi verslag, en ik maar aanklooien met mijn puckprep om channeling tegen te gaan en de straal uit de bottemless in 1 keer zo centraal mogelijk te laten lopen




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor fransg » zo 08 aug 2021, 20:19

Mooi gedaan en goed en helder verslag compleet met links naar de bestel-pagina's van de extra's, top!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor fuel » zo 08 aug 2021, 20:24

Zet ook mijn meeste espresso met een flow rate van 1.9 tot 2.1 g/s
Ja gaaf ding van naked 👍🏼
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Brewtus IV met Smart Pressure Profiler

Berichtdoor MartinW » za 14 aug 2021, 16:51

Dit soort upgrades gaat mij voorlopig nog even buiten mijn pet, maar leuk om te lezen wat er allemaal mogelijk is!

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk




Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron