ECM Giotto, wat is normaal?

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor RoosW » ma 03 mei 2021, 11:42

Hallo,

Ik ben nu al even in het bezit gekomen van een Giotto, en op zich ben ik er heel blij mee, ik constateer alleen een aantal zaken waarvan ik niet weet of die normaal zijn, of duiden op aankomend onderhoud/revisie?

Bijvoorbeeld:
Als ik na het maken van een kop koffie het portafilter verwijder, stopt ook vrij snel het lopen van het overdrukventiel in de lekbak, tot zo ver schat ik dat in als normaal.
Nu 'flush' ik altijd even na om de ergste prut van het douchescherm etc af te krijgen, en ik zie dan ook weer water uit het overdrukventiel komen, is dat normaal?
Hij blijft dan ook best nog even nadruppen (heel irritant omdat ik graag de lekbak na de flush leeg mik ivm het scheurtje in de hoek), dus dat doet ie dan op de zwart metalen constructie onder de lekbak.

Nog iets dat ik niet herken van mijn vorige twee machines, maar goed dat waren ook geen HX machines, is het gesputter en gefluit als ie begint met druk op te bouwen, je hoort eerst het water koken, een gezellig geborrel zeg maar, dat na enige tijd overgaat in een gesis en gefluit (vrij kort) dat ophoud zodra de drukmeter begint op te lopen, dat kan heel goed normaal zijn, maar ik dacht laat ik het even vragen.

Ik verzin in de loop van de tijd vast nog wel meer (domme) beginners vragen, hopelijk hebben jullie daar wat geduld mee ;)

Alvast bedankt voor de hulp en de antwoorden :)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor fransg » ma 03 mei 2021, 12:12

Klinkt alsof dit niet het overdrukventiel betreft maar de anti-vac, de ontluchter op de boiler. Daarin zit een palletje dat naar beneden zakt als de machine afkoelt/uitstaat, en dan is er een kleine opening vanuit de boiler naar 'buiten' zodat de afkoelende boiler niet met grote onderdruk staat. Er kan dan lucht bij. Als de machine opwarmt dan komt daar eerst wat stoom uit en vervolgens 'plopt' het asje omhoog en sluit hermetisch af.

Het klinkt nu alsof jouw ontluchter niet lekker vrij op en neer beweegt. Mogelijk is er iets van lichte verkalking op de plek waar het rubber ringetje van dat ding de boel moet afsluiten.

Je kunt met een pincet (zodat je je fikken niet brandt aan de stoom) het asje een paar maal naar beneden drukken als de machine aan is, en wat om zijn as draaien, kans dat de afsluiting dan weer soepel gaat en er niet zomaar stoom / water in je lekbak blijft komen.

En anders dat kleine niet al te dure onderdeel even (laten) vervangen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor RoosW » ma 03 mei 2021, 12:16

Kijk, goede informatie, daar ga ik morgen mee aan de slag, ben toch met de machine bezig om de net binnengekomen thermometer in de groepskop te plaatsen :)
Kleine moeite om dan even de bovenkant eraf te halen en die handelingen te doen!

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor RoosW » do 06 mei 2021, 11:49

Humpf, slechte dag vandaag, thermometer plaatsen is gelukt, en omdat ik toch aan het klooien was, meteen maar even de douche kop eraf gehaald en flink de borstel door ruimte rond de kop gejettert.
Waarom dat? Gisteravond zat er bij de laatste slok een aantal zwarte brokken op de bodem, waarvan ik er een paar in de mond kreeg :mrgreen:
Gulp, Eeeww..
Dus vrij eenvoudig de douche kop losgemaakt, eruit gehaald, en de ring verwijderd. Damn, geen nieuwe ring aanwezig :shock: Niet slim natuurlijk, vooraf plannen is ook zo een dingetje.
Ok, dus de oude ring schoongemaakt (jemig, bar goor! Alsof ie naast een kolencentrale had gelegen, vol met zwart gruizig spul [koffie gok ik :lol: ]) want je moet toch wat, en hij sloot goed af.
Een oplettend lezer zien nu de verleden tijd..
Grrrr, hij lekt nu, langs het filterhouder komt nu water bij het zetten, dus: Of ik heb de ring verkeerd om geplaatst (altijd een mogelijkheid bij deze Noob) of ik heb iets verkloot, aangezien die slechte dag ook gebaseerd is op de bibbers (reden dat ik nog niet naar de anti-vac heb gekeken). die vanochtend extra geprononceerd waren, en een ontstoken slijmbeurs die arm bewegingen extra onprettig maken, geef ik het voor vandaag maar even op.
Een siliconen ring besteld, die komt morgen binnen (natuurlijk nooit in de ochtend, dat word filter koffie) en dan zien we wel weer verder.
Ondanks de lekkage toch nog positief nieuws, de thermometer zit op zijn plek, ziet er heel beschaafd uit, en doet het (na nieuwe batterijen gekocht te hebben) en zowaar, DAAR lekt het niet :lol:
Afbeelding
Mooi ding, die meteen uitwees dat ik te kort flush voor het eerste bakkie, de temperatuur (dik boven de 100C) dropte moeizaam naar 97,7 toen ik besloot dat dit net zo lang was als normaal flush (voor zover er op zo een korte termijn iets van 'normaal' is) en deed een Pull, waarbij de temp. doorviel naar 89C :shock:
Klein slokje geproefd, zuuuur.
Poging 2, start 97,6 pull drop naar 94,6 en aan einde 94,1 heel netjes vond ik, teveel water door lekkage langs de filterhouder, dus een Auto-Americano, die verrassend lekker smaakte, niet zuur, niet te bitter, mooie ronde smaak, wow het kan dus wel!

Dus nu eerst maar geduld hebben, morgen de nieuwe ring plaatsen, en volgende maand HanR maar eens lastig vallen over een onderhoudsbeurt, aangezien nu ook druppels bij de stoomkraan uitloop te constateren waren (Tja, 2e hands kopen, zeker met zo een oudje als deze heeft zo zijn risico's)
Hopelijk kan ik tot die tijd nog gewoon espresso's blijven produceren, anders ben ik weken lang niet te pruimen :P
Laatst gewijzigd door RoosW op za 05 jun 2021, 13:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor fransg » do 06 mei 2021, 12:02

Ik weet niet (of ben vergeten) waar je zit maar als je ergens in/om Amsterdam zit, kan ik meteen een douche-ring bij je in de brievenbus werpen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor RoosW » do 06 mei 2021, 12:23

Almere, net ff verder :) Komt goed, V60 koffie is ook lekker :lol:

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor RoosW » do 06 mei 2021, 22:13

Tja, hopelijk lukt het m'n foto te plaatsen (Grr voor alle fora waar je niet gewoon je foto kan uploaden) maar het is wel helder waarom het water de filterdrager ontvluchte..

Afbeelding

Woot! Gelukt :D
Dit dus, hij was intact toen ik hem terug plaatste, maar duidelijk EOL :lol:
Levensles: Herplaats geen oude ringen, ook als ze er redelijk uit zien.
In ieder geval geen plotselinge dure reparatie, en hoppa, de nieuwe ring niet voor niets besteld.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor fransg » do 06 mei 2021, 22:18

Ja daar is iets niet helemaal lekker!
rozen-01-IMG_20210506_174700-210506.jpg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor RoosW » do 06 mei 2021, 22:33

Bedankt voor het oppoetsen, ik was te druk met het überhaupt plaatsen van een foto om daar aan te denken, maar zo heb je de schade wel prima in beeld. Zouden daar die brokjes vandaan gekomen zijn?
Viel niet mee om die ring compleet met douchescherm los te krijgen, tot ik er aan dacht dat de vorige operatie aan dit onderdeel was met de machine opgewarmt, een half uur later was ie zo los, letterlijk direct poging 1.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: ECM Giotto, wat is normaal?

Berichtdoor fransg » do 06 mei 2021, 22:37

Ja met een stevige theelepel (of platte schroevendraaier) wip je douchescherm incl rubber ring d’r zo uit maar het vergt enige oefening.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten

cron