Informatie over Bellezza?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor bvds » do 03 jun 2021, 07:44

1400 euro...ik zou voor thuis eerder neigen naar de Profitec 300 (dubbele boiler met PID, snel warm). Als je E61 wilt kijk dan naar de basic maar goede Rocket Appartemento of de technisch interessantere Lelit MarX (let op de X! Sneller warm en betere temperatuurcontrole dan de Rocket).

Of ga lekker voor een lever! Leuker qua bediening en zachter qua smaak.

Nog een tip: ga voor tweede hands! En investeer in je maler. Neem bijvoorbeeld contact op met Peter de Goede (www.ranciliosilvia.info) of HanR. En Kafko is ook zonder meer een goed en betrouwbaar adres.

@Frans: welk 'budget' mertk verkoopt Peter (Kafko).
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor fransg » do 03 jun 2021, 08:58

@Frans: welk 'budget' merk verkoopt Peter (Kafko).
Ik weet het niet -- toen ik er laatst was met een Rocket (van vriendin) en een Pavoni (van dochter) voor onderhoud kwam het ter sprake maar er was zoveel om over bij te praten tijdens het werk dat het er niet van is gekomen daar nader op in te gaan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Koffiesaskia
Berichten: 7
Lid geworden op: di 01 jun 2021, 22:01
Locatie: Amsterdam

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor Koffiesaskia » do 03 jun 2021, 12:52

Bedankt voor de vele reacties, super fijn om alles zo te lezen. Toch blijf ik kritisch naar zowel jullie als de Bellezza.

Omdat ik zelf niet zoveel verstand heb van dit soort dingen heb ik gebeld met casabarista en een vriend die ingenieur is.

- Zo zeggen jullie dat koper beter is dan rubber/teflon. Nu zeggen mijn bronnen dat tegenwoordig huizen ook kunststof waterleidingen hebben, is dit dan niet gewoon de toekomst?
- Verder is het voordeel van rubber/teflon het snel kunnen vervangen mocht er iets onverhoopt stuk gaan, of door kalk vastlopen. (en kalk hecht beter aan koper dan aan rubber/teflon)
- Hoe zit het met de technologie die in deze piston koffiemachine verwerkt is, casabarista vertelde mij iets over pre-infusie met PID of iets dergelijks? dit was volgens de verkoper uniek en zorgt voor een betere smaakbeleving.
- Ook vertelde de verkoper van casabarista dat ze een patent hebben op een variatie van de e61. En hierdoor snel op kan warmen namelijk binnen 15min. Dat is best snel wanneer je het vergelijkt met een Profitec/ECM/etc. die 45min. nodig heeft.

Verder heb ik nog wat foto's van de binnenkant die ik op Instagram heb gevonden, ik ben benieuwd wat jullie hierover zeggen.

De Profitec 500 is ook een prachtige machine, een goede kanshebber (bedankt voor de tip MarcO)! Maar zo'n Lelit of Rancillo vind ik echt héél lelijk....:oops: (zeker na het zien van de laatste video van James Hoffman)

Ps. fransg, ik ben erg benieuwd naar de machine van Kafko!
Bijlagen
IMG_8632.jpg
IMG_8631.jpg
IMG_8630.jpg
IMG_8629.jpg
IMG_8628.jpg

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor Keyser » do 03 jun 2021, 13:15

De onderste foto is van een andere machine dan de eerste twee foto's. De eerste twee foto's zijn van de Inizo R variant, dit is een andere variant dan de Inizo V. Het verschil is de pomp: vibratie VS rotatie.

Het verhitten van de zetgroep doormiddel van verwarmingselementen doet Bezzera ook, vermoed zelfs eerder. Alleen zijn dat geen E61 machines. Dus zij hebben een patent op dat systeem op e61 machines?

Een PID heeft niets met pre infusie te maken. Ben benieuwd hoe deze machine de pre infusie beïnvloed. Pre infusie gaat om druk (bar). Bijvoorbeeld laag beginnen met de druk en deze opbouwen. Waardoor de pre infusie langer duurt. Lever machines zoals de Strega en Londinium zijn hier goed in. Of de Lelit Bianca met zijn peddle.

Een PID is dat schermpje met de temperatuur aanduiding. Daarmee kan je instellen hoe warm het water moet zijn. Bijvoorbeeld bij een zure boon kan je hem wat heter zetten. Of bij een minder zure boon wat koeler. Het geeft een extra variabele om mee te spelen. Ik heb zowel met als zonder PID gewerkt. Wanneer je eenmaal je machine goed kent vind ik het geen vereiste.

Het technische stuk laat ik aan de technische heren over




Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor fransg » do 03 jun 2021, 13:35

Omdat ik zelf niet zoveel verstand heb van dit soort dingen heb ik gebeld met casabarista en een vriend die ingenieur is.
"Vraag iedereen advies maar neem zelf je beslissing" raadde mijn beste vriend mij ooit aan.

Volgens mij kun je ervoor kiezen om je terdege in al die techniek te verdiepen en zelf een oordeel vellen, of gewoon de machine kiezen die je er leuk uit vindt zien.

Liefst een die ook bij de meeste anderen goed in de markt ligt zodat je later als je verder wil met wat anders, er bij verkoop een behoorlijk bedrag terug voor krijgt.

Schaf je nu een eigenwijze relatief onbekende machine aan voor weinig, dan krijg je er zeer weinig voor terug wanneer je gaat upgraden want bijna niemand wil een gebruikte machine van een niet zo populair of zelfs onbekend merk.
Nu zeggen mijn bronnen dat tegenwoordig huizen ook kunststof waterleidingen hebben, is dit dan niet gewoon de toekomst?
Indien je van plan bent in de machine te gaan wonen en er een wc in te laten plaatsen, dan kun je best PVC pijpen nemen natuurlijk ;-)

het voordeel van rubber/teflon het snel kunnen vervangen mocht er iets onverhoopt stuk gaan, of door kalk vastlopen. (en kalk hecht beter aan koper dan aan rubber/teflon)
Indien je van plan bent de machine te laten verkalken wel, maar dan zijn er nog tal van onderdelen die niet van teflon zijn en die eveneens in de knoei zijn geraakt. Daarom is het vaak beter om de machine *niet* te laten verkalken.

- Hoe zit het met de technologie die in deze piston koffiemachine verwerkt is, casabarista vertelde mij iets over pre-infusie met PID of iets dergelijks? dit was volgens de verkoper uniek
Alles en iedereen is op zijn manier 'uniek' natuurlijk. De vraag "hoe zit het PRECIES met wat je daar beweert" kun je daarom het beste aan de verkoper stellen.

- Ook vertelde de verkoper van casabarista dat ze een patent hebben
Als dat zo is, kunnen ze de URL ervan geven want patenten zijn online gepubliceerd.

Ps. fransg, ik ben erg benieuwd naar de machine van Kafko!
Indien je erg benieuwd bent kun je contact met hem zoeken ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor HanR » do 03 jun 2021, 13:41

Hoe meer ik de foto's bekijk, hoe meer ik niet-standaard onderdelen ik ontdek.

Vaak valt hier nog wel omheen te werken, maar soms ook niet. In dat geval kost alles meer tijd om iets te vervangen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor RoosW » do 03 jun 2021, 13:53

Hoe meer ik de foto's bekijk, hoe meer ik niet-standaard onderdelen ik ontdek.

Vaak valt hier nog wel omheen te werken, maar soms ook niet. In dat geval kost alles meer tijd om iets te vervangen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Of meer geld, als je dan die specifieke niet standaard onderdelen überhaupt nog kunt kopen ergens.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor fransg » do 03 jun 2021, 14:11

Is voor Peter van Kafko de reden om dergelijke machines niet te repareren. Voor iets dat bij een normale machine in een wip is gebeurd ben je zomaar een halve dag bezig, eerst om je een weg te banen naar het desbetreffende onderdeel omdat allerlei pijpjes en koppelingen in de weg zitten, dan constateren dat het te vervangen onderdeel een afwijkende duimsbeschroevingsdraad heeft, dan moet je een koppelstukje maken, eventueel op de draaibank de benodigde schroefdraad erin snijden, dan montage, dan alle andere dingen die in de weg zaten weer terug plaatsen, al die extra los gehaalde dingen ook weer onder druk checken op lekkages in de koppeling, als er van dat witte tape in de koppelingen was gebruikt die opnieuw aanleggen, en dan hetzij die halve dag kosteloos werken omdat het om slechts een onderdeeltje van niks ging, of de klant eenderde van waarde van de machine laten betalen voor al die uren werk...

Daar wordt men niet dolgelukkig van. Terwijl elke dag die we leven wél dat doel moet dienen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor Frup » do 03 jun 2021, 19:21

... dergelijke machines niet te repareren. Voor iets dat bij een normale machine ..
Misschien kun je, voor het begrip, iets specifieker zijn met wat je met ‘dergelijke’ en ‘normale’ machines bedoelt?
Ik weet nog dat Peter ooit niet erg gecharmeerd van mijn Izzo machine. Gelukkig was hij bereid hem toch te repareren!
En ik merkte ook weinig sympathie voor mijn huidige Profitec Pro 800, toen ik voor een onbenullig onderdeel bij hem langs ging. Ik word huiverig van de gedachte dat ik niet met mijn machine bij Peter terecht kan, mocht er iets mee voorvallen. Daarom ben ik nu wel benieuwd of mijn Profitec dan een ‘dergelijke’ machine is of niet. ;)
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Informatie over Bellezza?

Berichtdoor fransg » do 03 jun 2021, 20:54

... dergelijke machines niet te repareren. Voor iets dat bij een normale machine ..
Misschien kun je, voor het begrip, iets specifieker zijn met wat je met ‘dergelijke’ en ‘normale’ machines bedoelt?
Ik weet nog dat Peter ooit niet erg gecharmeerd van mijn Izzo machine. Gelukkig was hij bereid hem toch te repareren!
En ik merkte ook weinig sympathie voor mijn huidige Profitec Pro 800, toen ik voor een onbenullig onderdeel bij hem langs ging. Ik word huiverig van de gedachte dat ik niet met mijn machine bij Peter terecht kan, mocht er iets mee voorvallen. Daarom ben ik nu wel benieuwd of mijn Profitec dan een ‘dergelijke’ machine is of niet. ;)
Ik ben natuurlijk geen spreekbuis namens een ander en kan helemaal niet voorspellen wat Peter wel of niet voor jou wil doen!

Maar toen ik er eens was en iemand belde die met een Bezzera langs wilde komen, was hij daar meteen heel duidelijk over en nadat hij het gesprek had beëindigd legde hij uit wat een geëmmer het kan zijn als fabrikanten van alles aan mekaar breien met telkens andere onderdelen die voordelig te koop waren.

Dus als ik zie wat er zoal in die Bellezza aan mekaar is gefrutseld, denk ik dat om het even welke reparateur daar redeloos veel werk aan gaat hebben in de toekomst.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron