La Marzocco Linea Mini

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: La Marzocco Linea Mini

Berichtdoor gilleko B. » wo 20 mar 2024, 13:58

Weer een update uitgevoerd zoëvenAfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


kraaijcheck
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 15:53

Re: La Marzocco Linea Mini

Berichtdoor kraaijcheck » wo 10 apr 2024, 19:19


yakneev
Berichten: 100
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: La Marzocco Linea Mini

Berichtdoor yakneev » do 11 apr 2024, 09:36

Afgelopen week(en) wat upgrade en downgrade acties.

In het kort het vertrekpunt.
Opzoek naar gelijk het beste had ik bij aanschaf van de linea mini gekozen voor een grafikus needle valve mod het idee zonder vast water aansluiting toch wat controlle over de pre-infusie te krijgen. Echter vond ik de volgende nadelen.
- Wisselende resultaten
- Elke 2 weken moest ik de instellingen aanpassen
- Gekke geluidjes en niet goed duidelijk wat er nou eigelijk allemaal gebeurd.

Daarnaast had ik water uit een wateronderharder en moeite met lekkere smaken. En ondanks de ontharder had ik toch 270 - 350 tds dus ging ik spelen met een zero waterkan, lotus coffee water en third wave pakketjes. Hier was ik al heel snel klaar mee.

Toen ben ik gaan denken aan een vastwater aansluiting.
En zo geschiedde.
wasmachine kraan aan laten leggen die voor de waterontharder wordt gesplitst (kostte wel 350 euro, kruipruimte gedoe enzo)
BWT Bestmax Premium V filter, BWT watermeter en wat koppelingetjes was mn koffie al gelijk stukke lekkerder (nog vanuit de waterbak)

Daarna heb ik de machine laten terug bouwen zonder grafikus mod en een gliceur .6mm laten installeren natuurlijk samen met de vastwater aansluiting. Man wat een genot. Espresso smaakt iets minder "in your face" iets zachter ofzot maar veel beter de smaken over brengt. Of dit het werk is van een betere extractie. de gliceur of toch de 5sec pre-infusie die ik nu handteer op 3bar leiding druk, i dont know. en moet ook meer koffies gaan maken met andere boontjes om er een beter oordeel over te vellen.

Daarnaast ook de inmiddels ontvangen la marzocco lunar voor brew by weight (wat ook serieus leuk is)

Kortom blij mens. en nu weer verder de rabbit hole in ;-)



Nog een kleine side-node. Ik had even een eenvoudigere machine te leen de dagen dat hij werd omgebouwd. Leuk om weer eens een flinke stap terug te doen en te kijken wat het verschil is. Maar man, wat een verschil.. De opmerkingen die ik wel eens voorbij zie komen dat je op een eenvoudige machine ook de beste espressos kan zetten en de molen 10x meer verschil maakt dan de machine kan naar het land der fabelen. Want of ik nu een 1zpresso handmaler gebruik, mn mazzer mini of mn Eureka atom 75 de verschillen daar tussen zijn hele kleine nuances terwijl het verschil tussen een espresso uit een linea mini of een eenvoudigere machine echt een wereld van verschil is. Was de espresso vies? nee dat niet maar miste volledig de diepte, mondgevoel en nuances.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15110
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: La Marzocco Linea Mini

Berichtdoor fransg » do 11 apr 2024, 09:48

Mooi verslag!

Ik heb dat filter ook, bevalt prima.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: La Marzocco Linea Mini

Berichtdoor gilleko B. » do 11 apr 2024, 18:08

Prachtig verslag





Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron