Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor fransg » wo 04 aug 2021, 19:51

Mooie foto van een smakelijke latte!
Americano bereid ik met dubbele espresso en dan heet water erbij.
Hangt ervan af hoe heet, en welk water.

Als het heetwater uit de boiler van je machine lekker is (even ruiken en proeven, heet en afgekoeld) dan kun je dat gebruiken. Bijvoorbeeld eerst een mok voor de helft vullen met heet water uit de boiler en dan op je gemak de espresso bereiden die erin gaat.

Dan is het water al wat afgekoeld. Gooi je je mooie espresso in kokendheet water dan maak je die bitter minder lekker.

Ik heb een heetwaterketel waarbij ik de gewenste temp heel exact kan instellen, zo drink ik graag water van 68ºC en je zou met zoiets ook kunnen experimenteren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor MartinW » wo 04 aug 2021, 19:58

Mooie foto van een smakelijke latte!
Americano bereid ik met dubbele espresso en dan heet water erbij.
Hangt ervan af hoe heet, en welk water.

Als het heetwater uit de boiler van je machine lekker is (even ruiken en proeven, heet en afgekoeld) dan kun je dat gebruiken. Bijvoorbeeld eerst een mok voor de helft vullen met heet water uit de boiler en dan op je gemak de espresso bereiden die erin gaat.

Dan is het water al wat afgekoeld. Gooi je je mooie espresso in kokendheet water dan maak je die bitter minder lekker.

Ik heb een heetwaterketel waarbij ik de gewenste temp heel exact kan instellen, zo drink ik graag water van 68ºC en je zou met zoiets ook kunnen experimenteren.
Ik gebruik nu inderdaad heet water uit de boiler, maar kan inderdaad eens experimenteren met de waterkoker. Die kan vanaf 70° worden ingesteld.

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk


MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor MartinW » zo 29 aug 2021, 13:22

Gisteren heeft de Mara X, zoals een aantal hier al hadden voorspeld, gezelschap gekregen van een elektrische maler, namelijk een Eureka Mignon Specialita.

De Kinu handmaler blijf ik dan bij de Aeropress gebruiken. (De afgelopen vakantie nog nooit zoveel koffie gedronken als nu met de Aeropress en verse bonen ).

Het duurde wel even voor ik de Specialita op de juiste maalgraad kreeg afgesteld (met Yellow Bourbon bonen).
Tegelijkertijd de maalgraad én de juiste dosering via de timer proberen te vinden bleek geen goede keuze te zijn. Eerst de juiste maalgraad instellen en daarna de juiste dosering bleek beter te werken.
Ik zit nu op 3 omwentelingen tussen 1,5 en 2, dus zeg 3,1.75.
Nu de timer nog finetunen, 10 s gaf nog wat meer dan 18 g gemaalde koffie.

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor Pti » ma 30 aug 2021, 05:56

Als je met twee vingers tegelijk op de +&- tikt zet je de maler in continu modes. Dat vind ik zelf erg handig om de juiste dosering bij een nieuwe maalgraad te vinden.

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor MartinW » ma 30 aug 2021, 08:03

Dank voor de tip Pti!

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor fransg » ma 30 aug 2021, 08:06

Nu de timer nog finetunen, 10 s gaf nog wat meer dan 18 g gemaalde koffie.
Ik weeg het, als het dan 10% teveel is, ga ik dus 10% minder seconden instellen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor fransg » ma 30 aug 2021, 08:06

Als je met twee vingers tegelijk op de +&- tikt zet je de maler in continu modes.
Wist ik niet! Goed ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor MartinW » ma 30 aug 2021, 08:16

Nu de timer nog finetunen, 10 s gaf nog wat meer dan 18 g gemaalde koffie.
Ik weeg het, als het dan 10% teveel is, ga ik dus 10% minder seconden instellen.
Ja goede tip. Stel dat de maler 20 g afgeeft in 10 s terwijl 18 g gewenst is.
Dat is dus 10% teveel koffie, dan de tijd ook 10% minder instellen op 9 s.

Dit zal dan sneller het gewenste resultaat geven, dan het stapsgewijs verlagen van de tijd, zoals ik nu had gedaan.

@Pti
Loopt de timer ook in continue modus?

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk



Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor Pti » ma 30 aug 2021, 14:06

Ja daarom werkt het naar mijn mening best fijn. De juiste hoeveelheid is op het oog aardig in te schatten en het tellertje loopt mee omhoog. Dan even wegen en obv tijd en seconden zit je dan gelijk heeft dicht bij de juiste instelling.

Je maler zal na verloop van tijd steeds een beetje sneller gaan malen omdat de schijven inlopen. Maar als de hopper altijd voor een stukje gevuld is zijn de resultaten aardig constant.

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Eerste stappen met Solis Grind & Infuse Compact - is er meer uit halen?

Berichtdoor MartinW » ma 30 aug 2021, 17:10

Dank voor de uitleg.
Single dose (dus eerst 18 g bonen afwegen en die in de dan nog lege hopper doen) schijnt niet goed te werken?
Ik zie op internet de nodige informatie met single dose modificaties.
Maar mij leek het gebruik van een timer juist wel handig, vandaar ook de keuze voor een Specialita. Ik vul de hopper met een bonen voorraad voor ongeveer een dag gebruik. Dan blijven de bonen volgens mij het verst.

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron