Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor dennisgaal » za 28 aug 2021, 18:17

De kogel is door de kerk, zojuist de hele set besteld. Ik ben heel erg benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken, zodra de set er staat zal ik een foto plaatsen.

Speciaal voor de toekomstige semi-automaat hadden we in de nieuwe keuken (2 jaar geleden) een slide-in deur laten plaatsen welke nu dus echt van pas gaat komen.

Goed weekend.

Gebruikersavatar
Joeyvn
Berichten: 80
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 16:26

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor Joeyvn » za 28 aug 2021, 21:48

Hoi Dennis, erg benieuwd naar wat nu eigenlijk de doorslag gaf voor de BZ10 tov de MaraX? Ik neig namelijk naar die laatste.. ga volgende week even naar de lokale Casabarista voor wat toelichting maar daar gaat op dit moment mijn voorkeur naar uit.

Ook ik heb even geinformeerd bij Coffeefriend.. Maar het bedrijf zit in Lithouwen, mijn voorkeur gaat uit naar lokaal aankopen. Heb ik ook iemand die me over die laatste keuze-drempel kan helpen :).

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor dennisgaal » za 28 aug 2021, 23:28

Hoi Dennis, erg benieuwd naar wat nu eigenlijk de doorslag gaf voor de BZ10 tov de MaraX? Ik neig namelijk naar die laatste.. ga volgende week even naar de lokale Casabarista voor wat toelichting maar daar gaat op dit moment mijn voorkeur naar uit.

Ook ik heb even geinformeerd bij Coffeefriend.. Maar het bedrijf zit in Lithouwen, mijn voorkeur gaat uit naar lokaal aankopen. Heb ik ook iemand die me over die laatste keuze-drempel kan helpen :).
Ik ben nog redelijk nieuw in de koffiewereld maar heb me echter wel goed ingelezen in de materie. De bezzera heeft de volgende voordelen die voor ons best zwaar meewegen:

- de bz10 warmt in ongeveer een kwartiertje op, de Lelit schijnt wat dat betreft ook redelijk snel op temperatuur te zijn maar wel iets minder snel
- cooling flush is in principe niet nodig bij de bz10
- we zijn erg gecharmeerd van het uiterlijk. Ik heb wel begrepen dat de Lelit wel iets beter in elkaar zit.

De set wordt waarschijnlijk dinsdag bezorgd, een paar dagen later weet ik meer :-)

RigolleM
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 10 jan 2021, 17:05

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor RigolleM » zo 29 aug 2021, 09:44

Ik ben nog redelijk nieuw in de koffiewereld maar heb me echter wel goed ingelezen in de materie. De bezzera heeft de volgende voordelen die voor ons best zwaar meewegen:

- de bz10 warmt in ongeveer een kwartiertje op, de Lelit schijnt wat dat betreft ook redelijk snel op temperatuur te zijn maar wel iets minder snel
- cooling flush is in principe niet nodig bij de bz10
- we zijn erg gecharmeerd van het uiterlijk. Ik heb wel begrepen dat de Lelit wel iets beter in elkaar zit.
Ik heb een paar weken de Lelit Bianca en na 20' is de steam boiler op temperatuur en verbrand ik al mijn poten aan de groep :lol:

Cooling flush is bij de MaraX al zeker overbodig.

Dan blijft enkel de looks over en dat is iets waar je het hart moet laten spreken en dan mogen de technische specs nog zo geweldig zijn.
De set wordt waarschijnlijk dinsdag bezorgd, een paar dagen later weet ik meer :-)
Veel (leer) plezier gewenst!
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor Keyser » zo 29 aug 2021, 10:05

- cooling flush is in principe niet nodig bij de bz10
Waar heb je vandaan dat een coolingflush niet nodig is bij de BZ10? Dat is toch een gewone HX met 120 graden heet water in de boiler? Ook op internet lees ik dat hij gewoon zijn coolingflush nodig heeft. Volgens mij was het juist de Mara X die een PID sensor in de HX pijp had zitten? Een daardoor stabieler is en geen flush nodig heeft?
Zie hier een gesprek over deze machines:

https://coffeeforums.co.uk/topic/60631- ... it-mara-x/

Moet erbij vermelden dat ik geen ervaring met beide machines heb, maar je maakt mij nieuwsgierig.

Edit:
Het artikel terug gevonden waar de MaraX werd besproken en ook dat hij geen flush nodig heeft. En wat dit voor het stomen betekent.
https://coffeeequipmentreviews.wordpres ... s/#howwork

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor dennisgaal » zo 29 aug 2021, 10:58

- cooling flush is in principe niet nodig bij de bz10
Waar heb je vandaan dat een coolingflush niet nodig is bij de BZ10? Dat is toch een gewone HX met 120 graden heet water in de boiler? Ook op internet lees ik dat hij gewoon zijn coolingflush nodig heeft. Volgens mij was het juist de Mara X die een PID sensor in de HX pijp had zitten? Een daardoor stabieler is en geen flush nodig heeft?
Zie hier een gesprek over deze machines:

https://coffeeforums.co.uk/topic/60631- ... it-mara-x/

Moet erbij vermelden dat ik geen ervaring met beide machines heb, maar je maakt mij nieuwsgierig.

Edit:
Het artikel terug gevonden waar de MaraX werd besproken en ook dat hij geen flush nodig heeft. En wat dit voor het stomen betekent.
https://coffeeequipmentreviews.wordpres ... s/#howwork
Het staat in deze thread op een concurrerend forum: https://www.thuisbarista.nl/forum/viewt ... f=3&t=4277

Voor ons gaf dat toch de doorslag. Hoe het uit gaat pakken gaan we volgende week zien ;)

Overigens was dit niet het enige forum waar ik het las, ook op een Engelstalig forum. Zal eens kijken of ik het nog kan terugvinden.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor Keyser » zo 29 aug 2021, 11:35

Bedankt voor je reactie. Ik merk nu dat ik ga twijfelen aan wat ik dacht te weten/begrijpen. Maar gaat dat stukje op het andere forum over flushen niet over de temperatuur van de groep? E61 vs BZ groep?

De reden dat je een HX flushed heeft toch te maken met het water uit de boiler? Die ligt bij een HX hoger dan wat je voor koffie wil gebruiken. Dus na bijvoorbeeld idle staan wil je het water in je HX verversen voor een lagere temperatuur. Dat heeft toch niets met de groep te maken? Daar heeft Lelit juist op ingespeeld door de HX van een sensor te voorzien. Anders zou het betekenen dat we al heel wat jaren dat al hadden zonder een PID. Dan had Lelit dat niet hoeven te bedenken. Want wat Lelit doet heeft ook weer nadelen voor het stomen. Doordat het allemaal in één boiler gebeurd.
De verwarming in de groep zorgt ervoor dat die stabiel blijft en het water via die uitgang niet teveel in temperatuur zakt. Dat wat bij een e61 dacht ik gewenst of ongewenst wel gebeurd.

Tenminste dit dacht ik te begrijpen. Ben benieuwd naar de inzichten van de meer technische leden. Klopt dit van de BZ10?


dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor dennisgaal » di 31 aug 2021, 20:30

Vandaag is de set bezorgd en heb meteen de boel neergezet, ondertussen genietend van het laatste bakkie uit de oude siemens die met pensioen mag.

Ik heb eigenlijk iets te weinig koffie om al goed te kunnen experimenteren maar morgen wordt een kilo koffie bezorgd.

Het eerste bakje liep er in een paar seconden doorheen, later was het zo fijn dat er niets uitkwam, na iets grover stellen leverde het al een aardige koffie op. Morgen weer verder.

Kan het eigenlijk de machine beschadigen als de koffie niet door kan lopen en de druk best hoog wordt? Het lijkt me dat er wel een soort van beveiliging op zit maar voor de zekerheid had ik toch maar de watertoevoer afgebroken.
Bijlagen
20210831_151938.jpg
20210831_151929.jpg

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor fransg » di 31 aug 2021, 21:06

Prachtig!

Geen zorgen als de doorloop te traag is.

Extractie stoppen en opnieuw poging doen met vers maalsel :-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

dennisgaal
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:04

Re: Semi-beginner: Bezzera BZ10 of Lelit MaraX ?

Berichtdoor dennisgaal » di 31 aug 2021, 21:19

Thx. Morgen weer een nieuwe dag om verder te spelen 8-)

Ik had het te fijne maalsel gemengd met een eerder verkregen te grof mengsel en daarmee kreeg ik toch al een vrij acceptabele cappuccino voor zowel vrouw als zoon bereid. Het was nog niet perfect maar wel al beter dan wat er uit de Siemens kwam, en veelbelovend voor de toekomst.

Wat betreft de Eureka molen: het was even vogelen want het is niet zo dat het een beginpunt en eindpunt heeft. Je kunt gewoon aan het wieltje blijven draaien zonder dat het stopt, daar moest ik even aan wennen.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten

cron