Decent Espresso DE1 ervaringen

DennisB
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 02 jul 2023, 10:29

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor DennisB » di 04 jul 2023, 22:07

Ook een Decent gebruiker hier sinds een ruime maand. Erg blij mee. Op dit moment een Eureka mignon specialita ernaast.
Ben nog op zoek naar een tray waar mijn Acaia weegschaaltje in past. Heb er nu 1 die onder mijn driptray staat. Weet dat er iemand in America die dingen maakt, maar hoop er dichterbij 1 te vinden.

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor FrancisPavoni » wo 05 jul 2023, 10:23

Er is tegenwoordig ook een poor-man's alternatief: de gaggiuino. Voor de handige knutselaar. Met ong 100 euro aan onderdelen bouw je een gaggia classic of rancillio silvia om tot machine met pressure-profiling, flow-control en pre infusie, en met meerdere profielen. Werkt verbluffend goed.

Yespresso
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor Yespresso » wo 05 jul 2023, 15:51

Ik heb lange tijd erg graag een DE1+ willen hebben maar op een gegeven moment las ik dat de ervaring was dat de meeste mensen na een tijdje aanklooien uiteindelijk alleen nog maar het slayer-profiel/hevel-profiel gebruikte. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hopelijk scheelt het me weer wat begeerte ;)

Ik vind de techniek wel erg fraai met hoe de groep op temperatuur wordt gehouden. Ik zou graag eens een goedkoper alternatief te koop zien in de winkel. Moet toch niet heel erg duur zijn qua componenten. Modden zie ik even niet zo zitten.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor ErikW » wo 05 jul 2023, 16:03

Heb mijn Decent weggedaan omdat ik met lever-achtige profielen toch niet echt een lever-smaak kreeg.
Kan aan mij liggen natuurlijk!
Ben waarschijnlijk te ouderwets voor alle piepjes en het lichtorgel. :lol:

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor manduca » wo 05 jul 2023, 21:17

Heb mijn Decent weggedaan omdat ik met lever-achtige profielen toch niet echt een lever-smaak kreeg.
Kan aan mij liggen natuurlijk!
Ben waarschijnlijk te ouderwets voor alle piepjes en het lichtorgel. :lol:
Daarom heb ik gewoon een hevel :).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor HuibN » do 06 jul 2023, 09:35

Heb mijn Decent weggedaan omdat ik met lever-achtige profielen toch niet echt een lever-smaak kreeg.
Kan aan mij liggen natuurlijk!
Ben waarschijnlijk te ouderwets voor alle piepjes en het lichtorgel. :lol:
Neem aan dat je als niet die lever-smaak krijgt dat dit 100% suggestief moet zijn. Toch?
Decent is geen mooi apparaat en zo'n machine met een hevel is natuurlijk prachtig om te zien en te gebruiken. :D
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor ErikW » do 06 jul 2023, 09:48

Nee hoor, verschil ver boven placebo-smaakverschil uitstijgend. :)
Ik had juist heel erg gewild dat de Decent echt zo goed was.
Mijn idee was toen dat ook niet ervaren gebruikers gewoon het laatste profiel gemakkelijk zouden kunnen gebruiken.

Yespresso
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 06 nov 2020, 11:35

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor Yespresso » do 06 jul 2023, 12:00

Dank je voor het delen van je eigen ervaring. Interessant dat EricW dus eigenlijk niet in staat was om een even goed bakkie met de DE1 te maken als met een lever. Als ik geen huisgenoten had gehad dan had ik denk ik een levermachine aangeschaft maar voor nu zit ik nog even goed met de Bianca.

HuibN
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor HuibN » vr 07 jul 2023, 10:12

Nee hoor, verschil ver boven placebo-smaakverschil uitstijgend. :)
Ik had juist heel erg gewild dat de Decent echt zo goed was.
Mijn idee was toen dat ook niet ervaren gebruikers gewoon het laatste profiel gemakkelijk zouden kunnen gebruiken.
Heb je enig idee hoe het kan of komt dat de Decent het Lever profiel dus niet goed kan nabootsen?
Liegen de grafieken en cijfers?
Nurri Leva / Lagom P64 / IKAWA roaster

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Decent Espresso DE1 ervaringen

Berichtdoor fransg » vr 07 jul 2023, 10:48

Heb je enig idee hoe het kan of komt dat de Decent het Lever profiel dus niet goed kan nabootsen?
Ik denk dat het antwoord besloten ligt in de vraag.

Nabootsen is wat anders dan het origineel.

Ook een hele goeie kandidaat die in de liedjesplaybackshow haar idool nabootst kan vervolgens niet een stadion vol fans in extase brengen.
Liegen de grafieken en cijfers?
Liegen zou ik het niet noemen.

Je kunt temperatuur probes en drukmeters hangen aan een hefboom machine en dan de metingen omzetten in een nabootsing met al dan niet snel werkende temperatuur- en drukcontrole. Komt er vervolgens niet hetzelfde uit dan heb je dus meer metingen nodig van veel gevoeliger en sneller communicerende probes en voor de nabootsing nog betere meer secure en vooral snellere bronnen van temperatuurbeheersing en drukopbouw/afbouw.

Procesbeheersing is in de industrie al een hele complexe tak van sport. Als je dat voor weinig geld aan hardware in een klein apparaatje wil samenbrengen stel je jezelf voor een forse opdracht.

Daarbij vergeleken is een basic hefboom machine een wonder van eenvoud. En zelfs daarbij is het handig als de gebruiker er wat gevoel voor ontwikkelt, een vaste routine met enige mogelijkheid tot aanpassing al naar gelang het maalsel wat fijner of losser was dan beoogd, al naar gelang de branding iets anders was of de versheid twee dagen verder is. Iets langer de hefboom laag houden voor pre infusie indien dat nodig blijkt gezien het verschijnen van druppels onderop het filterbakje, de hefboom iets aanduwen of tegenhouden, de extractie eerder of later stoppen gezien de flow. Dat is niet te automatiseren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten