De ene Giotto is de andere niet ;-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor fransg » ma 11 okt 2021, 09:26

Het staat de mens vrij om de machine naar eigen wens van andere jas te voorzien, te laten poedercoaten etc natuurlijk :-)
Zo denk ik er al een poos over om wat panelen van de Londinium mooi geel te laten coaten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor bobbee » ma 11 okt 2021, 09:37

Kleurtjes waren de Italianen ook goed in!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor RoosW » ma 11 okt 2021, 11:25

Ik snap je redenatie, het jaren 50 design etc, maar goed ook dat blijft puur een kwestie van smaak, wat de een het toppunt van schoonheid vindt zal de ander met huiveringen de winkel uit jagen. Zelden zulke uitersten gezien als toen iemand wat 'Steampunk' design espresso machines poste, van pure walging en afkeer tot zeer positieve WOW reacties.
Potjes en dekseltjes en dergelijke ;)
Ik heb het al eerder gezecht, mijn ideaal zou een design ergens tussen een Decent en een Giotto zijn, bewaar het mooie van de lijnen, het chroom of RVS is niet echt een vasthoud dingetje voor mij, ik heb mooie rode machines gezien waar ik ook van ging likkebaarden :D
Hoe meer informatie je hebt (tot een bepaalde grens, dan word het gewoon chaos) hoe beter je het brouw proces kunt sturen, pressure profiling en aansturen daarvan (ala decent) is waarschijnlijk overkill (Ha, hoezo waarschijnlijk) voor een doorsnee gebruiker, maar ik wed dat over een paar jaar machines met een aantal variabele profiles hun hoofd laten zien, ik kan zeg maar de bui in de verte zien hangen.
Voorlopig houd ik me maar bij mijn Giotto, en hoe ik daar de best mogelijke resultaten uit kan halen, van alle informatie die ik nu tot me genomen heb, lijkt het in de groepskop terugbrengen van de druk naar rond de 8 - 8,5 bar een goed idee, en misschien moet ik de kleinere baskets ook maar eens gaan proberen. Al was dat laatste maar om meer koffie te kunnen drinken zonder mijn cafeïne inname significant te verhogen, een hele nacht liggen woelen omdat de cafeïne de uitknop verstopt heeft is nu ook weer niet je van het :P

Overigens bracht de gelinkte video mij ook een link naar de serie over espresso van Tim Hoffman, die ik dus nog niet gezien had, over alles wat een rol speelt en hoe er mee om te gaan, erg leerzaam.

Ik vond zijn purge wel iets grappigs, waar hij melde koffie weg te gooien na het verzetten van de maal stand, om de oude koffie resten uit de molen te krijgen die anders nog op de oude setting gemalen zijn. Ik brouw gewoon na het verstellen een 'tussen kopje' die ik ook gewoon opdrink, met een GbW maler zit je toch al op de gewenste hoeveelheid, zit je om en nabij waar je wezen wilt qua smaak, en zijn kleine aanpassingen minimaal.
Althans dat is mijn ervaring, dat je dan een kopje moet wachten voor je je kleine aanpassing kunt bespeuren vind ik geen dingetje, zolang het om hele kleine aanpassingen in maal gradatie gaat, zijn het ook geen enorme smaak verschillen.

Een van de belangrijkste zaken overigen met mijn nieuwe Giotto icm de GbW maler, ik heb nooit meer te zure koffie, als ik nu zuurtjes bespeur zijn het mooie ronde aanvullingen, meestal naar de laatste slok toe neigend, de Silvia produceerde (temp. en druk niet OK) soms verbazend felle zuur tonen, echt van het kaliber 'neem een lik van een doorgesneden citroen', die kom ik nu echt nooit meer tegen. Wel zit ik soms een tikje te veel naar de bittere kant, iets dat 3-5 seconden minder extractie tijd moeiteloos oplost, heb ik nu geleerd en geprobeerd van deze videos, Nice!

Elke dag iets nieuws leren houd de geest jong ;)

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor gilleko B. » ma 11 okt 2021, 11:48

Mooi gesproken Roos!




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor gilleko B. » ma 11 okt 2021, 11:50

Het staat de mens vrij om de machine naar eigen wens van andere jas te voorzien, te laten poedercoaten etc natuurlijk :-)
Zo denk ik er al een poos over om wat panelen van de Londinium mooi geel te laten coaten.
Ik zit er over na te denken mijn R58 te wrappen. Ik weet alleen niet wat de mogelijkheden zijn.

Afbeelding



RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor RoosW » ma 11 okt 2021, 12:05

Het staat de mens vrij om de machine naar eigen wens van andere jas te voorzien, te laten poedercoaten etc natuurlijk :-)
Zo denk ik er al een poos over om wat panelen van de Londinium mooi geel te laten coaten.
Ik zit er over na te denken mijn R58 te wrappen. Ik weet alleen niet wat de mogelijkheden zijn.

Afbeelding
Welke delen wrap je dan, en doe je het zelf? Ik zag dat het rond de 25,- voor 1m x 1,5m kost, en een heel scala aan glossy/metallic/mat en dergelijke afwerkingen, die lap voor 25,- lijkt mij ruim voldoende voor alle buitenpanelen, al heb ik werkelijk geen idee hoe makkelijk of moeilijk het is, mede omdat ik al geen sticker ergens op kan plakken zonder een vouwtje of een bubbeltje eronder te creëren ;)
Wat mij ook een vraag blijft, hoe warmte bestendig is het? 'Het beest' (troetelnaampje voor mijn Giotto) word best flink warm.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor gilleko B. » ma 11 okt 2021, 12:10

Ik.weet niet of ik het ga doen. Je kan de panelen er afhalen en dan separaat wrappen. Voor het voorpaneel miet je de groep, ventielen en Meters ervan af halen. Zwart of wrap met kunst erop wrappen lijkt mij wel leuk.




Laatst gewijzigd door gilleko B. op ma 11 okt 2021, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor HanR » ma 11 okt 2021, 12:14

Kap mat zwart poedercoaten gecombineerd met "fout hout". Kost iets meer, maar dat kost "Serieuze Coffee" ook.


Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor RoosW » ma 11 okt 2021, 12:28

Het voordeel van Wrappen vind ik dat het ongedaan gemaakt kan worden (toch?) waar poedercoaten een permanent geheel vormt.
Bij verkoop (Ha, leer mij de Espresso liefhebber kennen, zodra er iets nieuw blinkents aan de horizon verschijnt..) kun je dan desgewenst de 'oude staat' herstellen, mocht de koper dat op prijs stellen, waar je anders afhankelijk bent van die koper die de keuze van jouw geel/groen/rood/blauw/zwart ook mooi vind.

Ik ben metallic Diep Rood aan het overwegen, de zijpanelen, de achterkant, de bovenkant met waterreservoir deksel en de buitenkant van het water opvang bakje minus het rooster. Zwart is dan zo gewoontjes, hoewel tegen mijn rode keuken achterwand geel of mos groen misschien ook niet zou misstaan ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor fransg » ma 11 okt 2021, 15:33

Ik denk dat ik kwa kleur en poedercoat-adres eens te rade ga bij de heren van het Hoofdkwartier. Die hebben al veel machines gerenoveerd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron