De ene Giotto is de andere niet ;-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor fransg » di 05 okt 2021, 09:35

Oef, weer wat geleerd, 10bar is echt een hoop druk! Ik had de portafilter met het backflush bakje te nonchalant in het apparaat gehangen en juist als ik de hendel naar beneden haal ploft het ding uit de groepskop (nog nooit gehad!), heet water met een pietsie koffieprut overal! tot aan het plafond zelfs :o
OOOPS ;-)

10 bar = vergelijk met een duik tot 100m onder water
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor bobbee » di 05 okt 2021, 09:42

Oef, weer wat geleerd, 10bar is echt een hoop druk! Ik had de portafilter met het backflush bakje te nonchalant in het apparaat gehangen en juist als ik de hendel naar beneden haal ploft het ding uit de groepskop (nog nooit gehad!), heet water met een pietsie koffieprut overal! tot aan het plafond zelfs :o
Als je nou over de te kleine lekbak praat snap ik wel dat je iets te zeuren hebt, maar die pid snap ik niet. Dat ding stel je 1 keer in en klaar. Afbeelding Mee spelen werkt niet, dat reageert veel te traag.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor Ypuh » di 05 okt 2021, 10:06

Dat ding stel je 1 keer in en klaar. Afbeelding Mee spelen werkt niet, dat reageert veel te traag.
Heb de PID van mijn Rocket nu denk ik 2-3 versteld, vooral wanneer ik van branding verander (donker>medium>licht). Wanneer alles klopt maar koffie is nog steeds te zuur/bitter, dan kun je eens proberen om hem een paar graden te verstellen (lichter = heter om zuurtje weg te halen).

Je proeft wel iets, maar het is geen wereld van verschil. Duurt idd ook 20min om van temp te wisselen. Vind het leuk dat het er op zit, maar idd fijn dat het buiten het zicht is.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor RoosW » di 05 okt 2021, 10:12

Tja, ik hoef er nu niet direct continue mee te spelen, wil hem enkel zien :P
Maar goed, esthetiek wil ook wat ;)
De lekbak vind ik nog wel meevallen, dat was bij de Gaggia & de Silvia niet heel anders. De lekbak is wel makkelijker hanteerbaar en weg te halen als bij mijn oude machine, daar moest je hem echt eerst oplichten voor je hem naar voren kon halen, meer als bij deze versie, dat was best onhandig als de portafilterhouder nog in de machine zat, dat probleem is er nu niet meer, ach probleem, dat kleine ongemak.
Wel leuk, de man die mijn oude Giotto heeft gekocht kwam de (vergeten) aluminum funnel ophalen, en was lyrisch over de oude Giotto en de koffie die hij ermee produceerde, al kon ik goed merken dat zijn cafeïne inname duidelijk het streepje 'max' overschreden had :lol:

Full disclosure: Ik heb nog geen enkele keer de huidige stand verzet (staat op 120), de koffie smaakt prima, al heb ik met de Classic Columbia van Het Hoofdkwartier nu wel op de achtergrond een zuurtje hangen, net op de grens van wat ik acceptabel vind. Althans als Espresso (1:2.5), dat zuurtje is fietsen als ik hem als Lungo (1:4.5) zet, en aangezien dat mijn meest gebruikte setting is, no problemo.

Daan_
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 19 sep 2021, 17:01

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor Daan_ » di 05 okt 2021, 17:20

Af fabriek stond ie op 121 als ik me goed herinner. Ik heb 'm op 120 gezet en er nooit meer aan gezeten..

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De ene Giotto is de andere niet [emoji6]

Berichtdoor omeCo » zo 10 okt 2021, 21:50

Hier staat de PID op 119. De pompdruk heb ik afgesteld op 8 bar. Bonen van Little Roastery uit Leusden leveren met deze instelling een heerlijke espresso op!
Wat betreft de lekbak; ik vind hem wat ‘kort’. Bij het flushen spettert het water nog net op de rand van de lekbak. Een centimeter of twee meer was perfect geweest.

Maar het draait uiteindelijk om de koffie. En die is heerlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor RoosW » zo 10 okt 2021, 22:01

Hoe zet je de druk op 8 bar? Is dat ingewikkeld?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor bobbee » ma 11 okt 2021, 06:13

Hoe zet je de druk op 8 bar? Is dat ingewikkeld?
Vanaf 55 seconden ongeveer.

https://youtu.be/LUa2B_MxofA
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: De ene Giotto is de andere niet [emoji6]

Berichtdoor omeCo » ma 11 okt 2021, 08:39

Kijk, dat is handig! Ik was gisteravond nog begonnen aan een uitleg maar ben in slaap gevallen!! Te weinig koffie gedronken denk ik…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: De ene Giotto is de andere niet ;-)

Berichtdoor gilleko B. » ma 11 okt 2021, 08:51

Even mijn bijdrage, bij zo'n chroomkogel met een jaren 50 uitstraling hoort geen digitaal display in het.chroom. Ik vind dat teruggrijpen op dat retrochroom ontwerp, ben daar de laatste tijd over aan het nadenken, toch een a-creatief gebeuren.

Die van serious coffee trekt steeds meer mijn aandacht. Die heeft zijn best gedaan er iets anders van maken. Los van de temperatuur techniek.





Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten

cron