2 koffie tegelijkertijd maken

Grootje
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 14:13

2 koffie tegelijkertijd maken

Berichtdoor Grootje » wo 13 okt 2021, 20:40

Beste mede koffie genieters,

Inmiddels al een hele tijd in het bezit van de bezerra en eureka mignon.

Het koffiezetten gaat erg goed en inmiddels ook consistent qua gewicht, 15 in 30 uit in 25 sec.

Na een hele tijd van afwezigheid zou ik het volgende probleem eens willen gaan aanpakken:
ik loop tegen het probleem aan dat wanneer ik meerdere espresso’s tegelijkertijd wil maken dat dit best wat tijd kost omdat ik ze stuk voor stuk maak.
Het lukt mij niet om de instellingen te krijgen dat ik voor de single knop en de double knop dezelfde hoeveelheid koffie( (uit) krijg.
Als de een dan helemaal goed ingesteld staat gebeurt bij de ander dan dat er of te weinig uitkomt (double) of te veel uitkomt (single). Voor de enkele gebruik ik een 16 gr bakje en voor de dubbel een 20 gram bakje. Wel beide zo’n normaal recht bakje en niet zo’n gekke enkele.

Heeft iemand hier de tip of is dit sowieso onmogelijk wat ik wil? Of is de enige oplossing 2 malers?

Ben benieuwd naar jullie oplossingen.

Stefan

mr Blanc
Berichten: 551
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: 2 koffie tegelijkertijd maken

Berichtdoor mr Blanc » do 14 okt 2021, 08:54

Beste is gewoon altijd een dubbele te zetten...maar snap dat dit niet altijd gewenst is. De verschillende bakjes zullen anders reageren onder de druk etc. Ken de machine verder niet maar 2 malers voor 1 of 2 espresso's klinkt absurd
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Grootje
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 14:13

Re: 2 koffie tegelijkertijd maken

Berichtdoor Grootje » do 14 okt 2021, 11:56

Ja dat doe ik inderdaad nu altijd. Maar als je dat verdeelt over twee kopjes heb je qua volume maar de helft. Het lijkt me fijn om met de dubbele uitloop portafilter ook qua volume tegelijkertijd twee kopjes te vullen.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: 2 koffie tegelijkertijd maken

Berichtdoor Pti » do 14 okt 2021, 12:58

Je wil iets onmogelijks, zelfs met twee IMS/VST precisie bakjes moet je skipperen als je de dosering aanpast. Het is gewoon een kwestie van kiezen welke je het meeste gebruikt, en dan dat bakje voor beide toepassingen gebruiken.

Ik heb zelf niet zo'n hekel al single shots (zolang het gespiltste dubbele zijn) want het zorgt ervoor dat je extra vaak espresso kunt drinken op een dag ;)

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: 2 koffie tegelijkertijd maken

Berichtdoor gilleko B. » do 14 okt 2021, 19:17

Beste is gewoon altijd een dubbele te zetten...maar snap dat dit niet altijd gewenst is. De verschillende bakjes zullen anders reageren onder de druk etc. Ken de machine verder niet maar 2 malers voor 1 of 2 espresso's klinkt absurd
Ik heb o.a. daarvoor juist een tweede maler gekocht. Voor gebruik van een 18_22 gr mandje. Erg makkelijk.

Afbeelding


Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: 2 koffie tegelijkertijd maken

Berichtdoor Pti » do 14 okt 2021, 19:31

Dat is inderdaad een prima verantwoording, ik denk dat ik die ga gebruiken als de eureka SD malers arriveren ;)

Grootje
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 14:13

Re: 2 koffie tegelijkertijd maken

Berichtdoor Grootje » do 14 okt 2021, 20:13

Goed om te weten dat het dus niet aan mij ligt.. wellicht dan maar eens gaan kijken voor een tweede maler. Aan de andere kant heeft ieder bakkie nu zijn volle aandacht, ook weer iets moois natuurlijk.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron