Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor fransg » zo 16 jan 2022, 16:53

Ik kocht eertijds ook meteen The single van IMS, was helemaal niks
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

walter-
Berichten: 104
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 17:48

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor walter- » zo 16 jan 2022, 16:54

Zelf toch nog eens getest;
Ik gebruikte een 53mm tamper in het 58mm conisch single shot mandje; niet ideaal om te tampen. Ik kreeg niet echt iets waar ik vertrouwen in had. De koffie is wel aangedrukt maar lijkt los te liggen in het mandje. Zie ook mijn vorig resultaat waar de hele droge puk aan mijn tamper bleef kleven...

Ik zette nu een goede 7 gram...
Ik kreeg na 25 seconden (incl 5 seconden pre-infusion) een 15 gram koffie met visueel ok stroming.
Misschien had ik moeten filmen ;-).
Op zich was het resultaat niet slecht. Zuur, bitter waren ok. Wat minder 'body' dan de 16 gram dubbel. Mooie correcte crèma laag. Zeker voldoende kwaliteit om er een melkproduct bij te doen ;-).

Met de dubbele uitloop loopt het langs iedere kant wel heel fijn.

Maar gezien tampen zo knoeien is, is het niet herhaalbaar met dit mandje. Ik zou me eens moeten inlezen hoeveel gram sage verwacht in dit mandje.

Wel nog opgemerkt: sage dubbel mandje heeft mooi consistent gaatjespatroon. Sage single mandje is een lappendeken van open en gesloten gaatjes. Gek hoe de kwaliteit verschilt. Kocht ik nieuw, ik zou het mandje terugsturen als productiefout.

Walter

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor omeCo » zo 16 jan 2022, 16:57

Een plaatje doet wonderen.
Links ridged, rechts ridgeless.

Afbeelding

walter-
Berichten: 104
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 17:48

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor walter- » zo 16 jan 2022, 17:46

Een plaatje doet wonderen.
Links ridged, rechts ridgeless.

Afbeelding
En beide zouden langs de binnenkant 'vlak' moeten zijn.

walter-
Berichten: 104
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 17:48

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor walter- » zo 16 jan 2022, 17:56

Dan was er toch nog nood aan koffie.

Nog twee pogingen en eens gefilmd...
Eerste poging mislukking met 7 gram. Het loopt nu te snel:
[youtube]https://youtube.com/shorts/8CHUx9cQDt0?feature=share[/youtube]
Ik neem de portafilter uit de machine en mis de helft van de koffie. En dan valt de koffie die ik mis uit de machine op weegschaal... om maar te zeggen hoe slecht het aandrukken was...

2de poging met 7.5 gram
[youtube]https://youtu.be/dzpds3na8Po[/youtube]
Dit is redelijk ok; nog net te snel... 22 seconden (incl 5 sec pre-infusion, dacht ik) voor 19 gram).
Smaak is niet zo als de eerdere versie waar ik een goed uur geleden over berichtte.

Maar het aandrukken is een ramp.
Daar de mandjes toch bedoeld zijn voor meer koffie.
Zie nog bizar pukresultaat van de 2de poging.
20220116_171130.jpg

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor gilleko B. » zo 16 jan 2022, 18:03

Ivm de ridge/ridgeless; ik dacht ridge slaat enkel op de buitenkant van de filter. Niet op de binnenkant en dus is er geen verschil ivm aantampen. Of zie ik iets over het hoofd/heb ik iets verkeerd begrepen?
De ridge zit aan de binnenkant. Bij single mandjes zie je dan een soort trap en in het centrum waar de koffie aangestampt moet worden gerelateerd aan 7-9 gr kan dan niet goed gebeuren. Je stampt aan en dan komt je tamper tegen de bovenkant van het trapje(ridge) waardoor dat kleine rondje koffie te weinig wordt aangestampt. Dan moet je capriolen uit gaan halen met kleine diameter tampers en vegen en tampen. Mijn ervaring met die singlemandjes, klote. Ik gebruik daarom sowieso bij voorkeur ridgeless mandjes vanaf 12-14:gram en daarboven.

Afbeelding
De ridge is toch de plek waar die veer van de filterhouder in valt? En daar heb je aan de binnenkant ‘last’ van. Een ridgeless basket heeft die inkeping niet waardoor het filterbakje makkelijker uit de filterhouder getikt kan worden.
Ik denk dat je gelijk hebtAfbeelding, maar ik doelde op een andere ridge. Maar die ridge kwalificeert zich klaarblijkelijk niet onder ridge(less). Hoe je zo'n verdieping in een mandje dan noemt, ja, hoe noem je dat dan.

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor gilleko B. » zo 16 jan 2022, 18:08

Een plaatje doet wonderen.
Links ridged, rechts ridgeless.

Afbeelding
En beide zouden langs de binnenkant 'vlak' moeten zijn.
Yep, welnu Walter, ondanks dat platte tekst incidenteel aanleiding tot lichte irritatie heeft gegeven is het wel een druk bezochte en leerzame thread geworden. Heeft bij mij weer de vraag opgeroepen hoe een verdieping in een mandje dan wel genoemd moet worden.

Afbeelding


Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor omeCo » zo 16 jan 2022, 18:11

De ridge zit aan de binnenkant. Bij single mandjes zie je dan een soort trap en in het centrum waar de koffie aangestampt moet worden gerelateerd aan 7-9 gr kan dan niet goed gebeuren. Je stampt aan en dan komt je tamper tegen de bovenkant van het trapje(ridge) waardoor dat kleine rondje koffie te weinig wordt aangestampt. Dan moet je capriolen uit gaan halen met kleine diameter tampers en vegen en tampen. Mijn ervaring met die singlemandjes, klote. Ik gebruik daarom sowieso bij voorkeur ridgeless mandjes vanaf 12-14:gram en daarboven.

Afbeelding
De ridge is toch de plek waar die veer van de filterhouder in valt? En daar heb je aan de binnenkant ‘last’ van. Een ridgeless basket heeft die inkeping niet waardoor het filterbakje makkelijker uit de filterhouder getikt kan worden.
Ik denk dat je gelijk hebtAfbeelding, maar ik doelde op een andere ridge. Maar die ridge kwalificeert zich klaarblijkelijk niet onder ridge(less). Hoe je zo'n verdieping in een mandje dan noemt, ja, hoe noem je dat dan.

Afbeelding
Ik ontdek net dat dat een funnel heet!

Afbeelding

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor gilleko B. » zo 16 jan 2022, 18:13

Thanks Omeco, jaren verkeerd begrepen. Wonderbaarlijk, weer wat geleerd hier




ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

Berichtdoor ErikW » zo 16 jan 2022, 18:23

Het heet een funnel shaped basket! :o
Dus trechter vormige mandje.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten