Na veel sleutelen aan de Quick, en vooral veel espresso zetten, vond ik het tijd de filterbakjes te upgraden. De standaard bakjes zijn qua maatvoering vrij beperkt 7gr, 14gr en 17gr. Een "modern" 20-22gr shot zit er niet bij. Niet dat dat nou zo erg is, want dan kan je vaker koffie zetten, ook leuk. Alleen een grof gemalen "coffee shot" is gewoonweg te veel, dat past niet. Wat wel tegen valt is de kwaliteit van de bakjes, vooral de uitloop. Bij visuele inspectie van de bakjes na het zetten valt op hoe veel van de gaatjes dicht geslipt zijn. Het gebruik van een papieren filter (met een passer op maat geknipte v60 filters) verhoogde de extractie dan ook aanzienlijk. Ik kon nog wat fijner malen en minder channelling bij gebruik van een naakt portafilter. Verder is er geen optie die ridgeless is.
Omwille van dit alles, toch besloten om e61 filterbakjes in mn Quick te gaan gebruiken. Dat ging eigenlijk vrij eenvoudig.
Allereerst heb ik enkele e61 bakjes aangeschaft, goedkopere standaard bakjes (goedkoper dan die van Quickmill zelf) en duurdere IMS om later mee aan de slag te gaan. De bovenranden van de e61 bakjes zijn gebogen, die van de Quick plat. In een bankschroef zijn de randen vrij gemakkelijk recht te buigen, niet perfect, maar dat hoeft ook niet. De messing bussen (die de portafilter weer naar beneden duwen, na het zetten) lopen anders niet lekker tegen het bakje en het geheel lijkt ook te hoog om goed af te sluiten. Voor de zekerheid heb ik de standaard Quickmill inbus bouten, die de flens in de onderplaat schroeven vervangen voor platte versies. Nu is het eigenlijk al gedaan, was het niet dat de hele boel nu lekt. De e61 bakjes lijken wat breder en door het ombuigen is de bovenzijde ook een millimeter +/- uitgelopen. Dit is makkelijk te verhelpen door een dikkere siliconen ring van oom AliExpress. Ipv de standaard ring ID 50.8mm x 3.53mm OD 57.86mm heb ik een siliconen ID 52mm x 4mm OD 60mm erin geplaatst. Mijn adapterschijf sluit nog af als voorheen (dus niet meer naar beneden verplaatst). En de groep sluit mooi af. Voor de zekerheid zou ik ook een 54 x 4 -> 62 mee bestellen. Deze heb ik niet nodig gehad.
Re: Quickmill e61 bakjes gebruiken IMS etc
2Leuk om de QuickMill zo te pimpen, zover ben ik nooit gegaan, maar hij (QuikckMill Aquaviva) staat nog als reserve op zolder, dus wie weet
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Re: Quickmill e61 bakjes gebruiken IMS etc
3Ik zeg lekker gaan sleutelen!Dirk Jan schreef: do 09 jun 2022, 10:48 Leuk om de QuickMill zo te pimpen, zover ben ik nooit gegaan, maar hij (QuikckMill Aquaviva) staat nog als reserve op zolder, dus wie weet
Het thermoblok vind ik toch wel echt fijn, qua snelheid. Ik denk dat een HX niets voor mij is met flushen etc. Een dual boiler kan ik niet betalen en vind ik trouwens sws veel te duur en stoom ik te weinig voor. Single boiler is ook leuk, mn vriendin en vader hebben nu beide een Rancilio. Dat gezegd hebbende is een lever machine tzt nog wel iets leuks denk ik.
Stomen gaat trouwens echt geweldig met een extra aan/uit/dimmer op de ulka pomp. Dan kan je het blok heet laten worden zonder dat hij al water het blok in begint te pulsen.