Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Johnny
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 dec 2022, 14:57

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor Johnny » do 22 dec 2022, 08:39

Ik denk dat hij bedoelt dat de machines die je noemt (single boilers) niet optimaal zijn om veel cappuccino's achter elkaar te zetten. Er zit inderdaad een stoompijpje op, dus een of twee maken zal gaan. Meer dan twee wordt lastiger, dan moet je wachten totdat de machine weer opgewarmd is. Andere soort machines (heat-exchangers en dual boilers) zijn hier beter in en kunnen ook melk schuimen tijdens het zetten van de espresso. (De Brewtus IV die HanR Bedoelt is denk ik deze uit 2018 viewtopic.php?f=14&t=12673, dit is een dual boiler)
Als je nieuw wilt kopen zou ik ook een Profitec GO kiezen, dat is (volgens mij) een mooie complete machine die ook wat beter zal zijn dan een Silvia die je upgrade.
Een Silvia upgraden is goed mogelijk, maar dan zou ik dat bij een 2e hands machine doen en niet bij een nieuwe, echter moet je dan wel een beetje handig zijn en er tijd in willen stoppen.
Cappuccino’s gaan er af en toe meerdere gezet worden. Dus als er dan even gewacht moet worden is het voor mij geen probleem.

De brewtus is glimmend zilver en dat gaat niet op mijn aanrecht komen aangezien ik net een nieuwe keuken gekocht heb waar dit niet mooi in staat ;)

Johnny
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 dec 2022, 14:57

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor Johnny » do 22 dec 2022, 08:46

De bonenmaler gaat in ieder geval de Eureka Mignon Specialita worden.

De espressomachine waar ik tussen zit te twijfelen zijn de Gaggia Classic Pro of de Profitec Go.

Waarom twijfel ik: ik ben nieuw in deze wereld en om dan meteen heel veel geld uit te geven aan de Go is misschien zonde.
Ik heb al wel redelijke wat geëxperimenteerd met een mokkapot en french press en losse bonenmaler.

Mischa123
Berichten: 33
Lid geworden op: za 14 aug 2021, 21:12
Locatie: Delft

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor Mischa123 » do 22 dec 2022, 09:07

Een vriend van me is net gestart met zijn eerste machine (kwam ook van moka pots). Hij heeft de zwarte profitec Go gekocht.
Mocht hem ook even proberen en vindt het echt een topmachine. Vooral als nieuweling in espresso. Heeft net even wat extra features (PID, shot timer, drukmeter) die de gaggia niet heeft.

Gaggia zou ik eerder tweedehands kopen en dan upgraden, maar dat zou ik eerder als een project zien. Die nieuw kopen ga je denk ik toch te snel spijt hebben dat je die extra features niet hebt. Dat had ik met mijn tweedehands Silvia haha. Binnen een maand toch een PID op gezet en douchescherm en de hele zooi geupgrade. Toch nog dubbele kwijt dan ik eerste instantie had gepland.

Nu iets meer neerleggen voor een nieuwe Go is het in mijn optiek dus meer dan waard. Is ook recentelijk uitgekomen en de nieuwste gaggia gaat alweer wat jaartjes mee.

Je keuze voor bonenmaler is trouwens top! Specialita is een hele fijne maler

Nog een onorthodoxe tip: Als ik heel veel cappuccinos achter elkaar moet zetten pak ik toch stiekem zo'n automatische melkopschuimer uit de kast. Scheelt heel wat tijd!
Rancilio Silvia PID - Sculptor 078S - DF64

Johnny
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 dec 2022, 14:57

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor Johnny » do 22 dec 2022, 15:03

Het gaat de Profitec GO worden met de Eureka Mignon Specialita bonemaler.

Zijn er nog tips voor accessoires die handig zijn om aan te schaffen?

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor ErikvW » do 22 dec 2022, 15:14

Het gaat de Profitec GO worden met de Eureka Mignon Specialita bonemaler.

Zijn er nog tips voor accessoires die handig zijn om aan te schaffen?
Gefeliciteerd, net setje. Accessoires:
- Weegschaal met precisie op tienden van grammen
- Distributietool, een "spinner" of een "puckrake"
- Tamper
- Doseerring
- Doekjes

Dan ben je een heel eind.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Johnny
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 dec 2022, 14:57

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor Johnny » vr 23 dec 2022, 19:13

Thanks voor de tips

Johnny
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 19 dec 2022, 14:57

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor Johnny » do 29 dec 2022, 18:46

De Eureka Mignon Specialita is onderweg alleen door de drukte bij de vervoerders moet ik nog even wachten.

Na veel twijfelen en overleggen ;) gaat er waarschijnlijk een andere machine komen. Op dit moment heb ik de Lelit Mara X op het oog.
Ik verwacht dat als ik eenmaal een goeie machine heb ik dan meer cappuccino zal gaan drinken en dat het wachten mij dan gaat tegen staan ook als er bezoek is.

Of zijn er andere tips voor een espresso machine. De mara x is de absolute max qua prijs.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor bvds » vr 30 dec 2022, 20:08

als je veel melkdrankjes wil gaan maken zou ik eerder de mara x pakken dan een Silvia/Profitec.

kijk ook eens maar de Profitec 300. dat is een eenvoudige dual boiler met ringgroep en goede temp controle.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
Joeyvn
Berichten: 80
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 16:26

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor Joeyvn » za 31 dec 2022, 08:59

Ik gebruik zelf al bijna 2 jr de marax icm mignon XL. Top ding hoor. Ben alleen niet je goede referentie als het op cappuccino aan komt. Ik drink/maak 99% espresso..

Je zult er denk ik geen spijt van krijgen om net iets meer te investeren.. ik zat destijds in dezelfde spagaat als jij maar ben het dusdanig gaan waarderen dat ik langzaamaan weer een klasse hoger kijk!

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Advies/hulp bij aanschaf espressomachine en bonenmaler.

Berichtdoor Ben70 » za 31 dec 2022, 10:47

ik ben geen vakman op het gebied van espresso machines ,ik kan alleen delen wat een reparateur en vakman mij vertelde ,dat een single boiler die horizontaal geplaatst is de meeste stoom oplevert ,dus ik koos iets wat binnen mijn bereik lag ,een Rocket Appartamento
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron