Rocket Cellini; probleem met vasthouden druk.

Musicus
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 24 feb 2019, 13:31

Re: Rocket Cellini; probleem met vasthouden druk.

Berichtdoor Musicus » vr 27 jan 2023, 21:49

Ik heb het geprobeerd maar ik kom er niet achter. Wellicht is het wel het geluid van het verwarmingselement in combinatie met het hete water in de ketel.
Ik ga binnenkort de pressostaat eens loshalen en kijken hoe schoon/vies deze is. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat deze niet meer helemaal functioneert. Ook kan ik voor de zekerheid het overdrukventiel eens vervangen en de waterlevel probe schoonmaken. Gelukkig zijn die laatste 2 niet zo duur.

Als ik de pressostaat moet vervangen, moet er dan weer dezelfde in? Nu heb ik een Sirai pressostaat, maar deze is aanmerkelijk duurder dan bijvoorbeeld een XP110 pressostaat welke volgens mij ook prima functioneert.

Musicus
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 24 feb 2019, 13:31

Re: Rocket Cellini; probleem met vasthouden druk.

Berichtdoor Musicus » do 02 feb 2023, 17:17

Het probleem is opgelost!

Als eerste hed ik de pressostaat al losgehaald, met dat kleine buisje wat eronder zit. om te controleren of deze vol zat met kalk. Ook de aanvoer van de ketel naar de zetgroep heb ik losgehaald, maar alles zag er prima uit. Voor de zekerheid even in een citroenzuur badje gelegd, vandaar de verkleuring.
20230128_142034.jpg

Ik heb daarna Peter gebeld, het probleem uitgelegd en hij deelde mijn mening dat het in de pressostaat moest zitten. Er is een nieuwe Sirai pressostaat opgestuurd en alles werkt weer keurig naar behoren!

Na montage heb ik de oude pressostaat eens goed bekeken en zag dat de 2 metalen plaatjes die contact maken helemaal zijn ingesleten en wellicht niet meer helemaal goed contact maken. Wellicht was ik ook al geholpen als ik de draden aan de andere kant had gestoken. Die zijn namelijk nog nieuw. Maar goed, dat is maar een gedachte van mij. De oude pressostaat gaat niet weg dus wie weet kan ik het nog een keer testen.

Apart is ook nog dat ik eerst had gebeld met een espresso repareer centrum hier in de buurt, maar die vertelde me aan de telefoon dat zij geen onderhoud gingen doen omdat dat mij teveel zou kosten en dat ik het zelf maar lekker moest proberen....
Dus als je het over service hebt weet ik meteen waar ik niet moet wezen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rocket Cellini; probleem met vasthouden druk.

Berichtdoor fransg » do 02 feb 2023, 19:30

Geweldig mooi opgelost!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron