vervanging post-market PID

rolholrol
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 09:52

vervanging post-market PID

Berichtdoor rolholrol » do 02 feb 2023, 15:39

De PID van mijn 'Franken Ascaso' (viewtopic.php?f=12&t=11874) viel opeens uit. :o

Nu heb ik inmiddels de PID vervangen en werkt het geheel weer. Ik kan alleen nergens vinden of het standaard nodig is om ook het destijds door Arjen geïnstalleerde thermokoppel en de SSR te vervangen door het nieuwe merk.

Maar ik vermoed dat de gemeten temperatuur niet helemaal goed is; ik hoor stoomgeluiden en de espresso lijkt ook te heet. Alleen was dat ook zo voor de PID uitviel. Voordat ik het thermokoppel vervang wil ik graag meten wat de huidige watertemperatuur is.

Weet iemand hoe ik de watertemperatuur kan meten om te checken of de PID temperatuurwaarde correct is? Meten van de uitgaande waterstroom bij de zeef met een thermometer is onhandig en geeft sterk fluctuerende getallen.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor HanR » do 02 feb 2023, 21:21

Misschien weet Arjen nog de ingestelde psb.
Je kunt het altijd vragen.

rolholrol
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 09:52

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor rolholrol » vr 03 feb 2023, 07:06

Misschien weet Arjen nog de ingestelde psb.
Je kunt het altijd vragen.
Ga ik doen, dank je!

rolholrol
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 09:52

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor rolholrol » zo 19 feb 2023, 21:02

Hij wist de instellingen niet meer, maar was wel heel behulpzaam!

En ik weet inmiddels hoe e.e.a. zit met een post-market PID en documenteer dat hier voor het geval iemand een PID moet instellen.

Achteraf bleek ik 3 gerelateerde issues te hebben.

Eerst defecte PID
De PID van mijn Franken Ascaso viel opeens uit. Na doormeten bleek de PID-regelunit defect. Die heb ik vervangen. Bij vervaning van de unit was het (achteraf) niet nodig om het thermokoppel en de SSR te vervangen.
Ons gebruik is eenvoudig t.o.v. sommige andere use-cases, dus auto tune is voldoende.
Tip 1: de offset (SC) kan je handmatig aanpassen, maar zal niet groot zijn.
Tip 2: (her)auto tune kan het beste als de machine al is opgewarmd en niet wordt gebruikt. Autotunen tijdens waterafname kan zorgen dat de instelling suboptimaal is. Bijvoorbeeld dat PID de heater later met te korte cycli aanstuurt.
Tip 3: Evt. voor het auto tunen het set-point (SV) wat lager zetten zodat grote overshoots de boiler niet veel te warm maken, maar dat lijkt me meestal niet nodig.

Daarna defecte machine door triggeren aardlek na enkele minuten opwarmen
Een minuut of 5 na aanzetten van de machine werd de aardlek getriggerd.
De verdachte onderdelen waren vooral de heater en thermostaat. Het bleek aan een thermostaat te liggen

Tip 4: Doormeten van de koude heater gaf niks vreemds: een lage weerstand tussen de polen (dus coil niet onderbroken) en een hoge weerstand tussen polen en de messing behuizing (200 kOhm, dat blijkt groot genoeg om de aarlek niet te triggeren (30mA)).
Tip 5: Doormeten van de koude thermostaten gaf ook niks vreemds. Beide thermostaten (stoom 140 C, veiligheids 165 C) gaven geen onderbreking en geen doorslag naar massa.
Uiteindelijk toch beide thermostaten vervangen waardoor de machine weer werkt. Veel dank Arjen5TR!

3. Ontregelde PID (waardoor waarschijnlijk een van de oude thermostaten defect is geraakt)
De PID deed vreemd. Bij opwarmen gaf het de goede boiler temperatuur. Maar na een tijd aanstaan leek de PID temperatuur een stuk lager dan de werkelijkheid. De boiler werd fors heet, maar de PID gaf normale temperatuurwaarden.
Bij checken van de PID buiten de machine, in een glas koud en warm water, was alles in orde. Maar eenmaal terug in de machine, was het in begin in orde, maar na een minuut of 45 opwarmen leek de boiler veel heter (15 graden) dan de waarde op de PID.

Wat blijkt, bij installatie van de post-market PID waren de thermokoppel draden secuur verlengd met koperdraad. En dat is tricky bij thermokoppels als je naderhand niet goed oplet! Ik heb bij het trouble shooten er niet bij stil gestaan en heb de verbinding losgehad en opnieuw gemaakt en daarbij, onbewust, dicht bij boiler geplaatst. En dat was niet zo handig. Deze koude las zorgde dat bij een koude machine (=koude las op dezelfde temperatuur als de PID unit) de waarden in orde waren en bij een warme machine (=koude las op veel hogere temperatuur dan de PID-unit) veel te laag. Effectief was de temperatuurmeting enorm niet-lineair als de boiler opwarmde, maar wel linear als de heater uit stond.

Nou dat was een uitdagende zoektocht waarbij ik de binnenkant van de Franken Ascaso goed heb leren kennen!
En, nu hebben we weer goede espresso en als extra een nieuwe mooie clever dripper, want een machine repareren zonder koffie is geen goed idee :-)



Laatst gewijzigd door rolholrol op zo 19 feb 2023, 21:02, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor fransg » zo 19 feb 2023, 21:23

Goed volledig verslag!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 649
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor ErikvW » ma 20 feb 2023, 00:02

En, nu hebben we weer goede espresso...
De FrankenAscaso doet het toch weer? Dan moet het me even van het hart;

It's alive! ALIVE!

Source: https://www.youtube.com/watch?v=gGlnvMDk2Ag
Laatst gewijzigd door ErikvW op ma 20 feb 2023, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

rolholrol
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 09:52

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor rolholrol » ma 20 feb 2023, 06:50



It's alive, water is flowing, it's alive!!


ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor ArjenT5R » di 21 feb 2023, 15:30

Ha mooi dat ie 't weer doet :mrgreen:

Wel fijn he die voldoening als ie zelf iets fixt :D

rolholrol
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 09:52

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor rolholrol » di 21 feb 2023, 21:12

Ha mooi dat ie 't weer doet :mrgreen:

Wel fijn he die voldoening als ie zelf iets fixt :D
absoluut, toen ie het weer deed was die eerste Classic Brazilie een van de lekkerste ooit!

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: vervanging post-market PID

Berichtdoor Pti » di 21 feb 2023, 22:28

8-) 8-) 8-) 8-) 8-)


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten